Hallo allemaal, De vos is afgelopen nacht helaas bij ons op bezoek geweest. 2 kippen 2 hanen en 3 kuikens weg. Laatst hadden mensen al kippen gestolen is dat probleem opgelost krijgen we dit. Van 30 kippen naar 3.. Wie weet er middeltjes om vossen te verjagen of op afstand te houden? Kippenren dicht maken is geen mogelijkheid helaas. Ik had vossen afweer systeem gevonden maar die jagen ook katten weg en we hebben 5 katten.. Helpt een licht wat op sensor aanspringt eventueel?
Toch maar zien dat je die ren dicht krijgt! Hoezo is dat geen optie?
Geodeo
Geplaatst: 15-07-16 22:40
Ik denk echt dat je best je kippen kunt opsluiten 's nachts. Vossen zijn nog redelijk brutaal, dus allerhande afschriksystemen zullen slechts korte tijd werken.
Vossen zijn beschermd voor zover ik weet... Dus jagers mag niet. Men zegt dat het kan helpen om hondenhaar in zakjes op te hangen. Of dat ook daadwerkelijk zo is weet ik niet
Vos mag bejaagd worden in Nederland ja. Maar om er zo iets tegen te doen is moeilijk, bij ons is ie in de ren gekomen door gewoon door het gaas heen te bijten.
Die vos zal dan uiteraard eerst netjes aankloppen, en vragen of de kippen even willen waarschuwen als ze weer naar buiten gaan want in het hok mag hij niet komen
Zo werkt dat helaas niet bij een vos. Als ik er hier last van heb, bel ik gewoon een jager. Als ik er geen last van heb mogen ze van mij lekker hun ding doen.
Is beton gaas een idee? Zo heeft mijn schoonvader de ren veilig gemaakt, beton gaas met de kleinste maas, en daar gewoon gaas bij spannen, daar bijt een vos niet Door heen.
Bij mijn schoonvader werkt het op deze manier dus wel, ik durf niet te zeggen of hij ook een stuk ingegraven heeft oid, maar hij heeft sinds het beton gaas geen kippen meer verloren.
Vjestagirl
Geplaatst: 16-07-16 10:39
Dan graaf je het toch in? Maak je in principe een dichte doos, waarvan de onderste kant een stuk is ingegraven. Net als dat je zou doen voor konijnen.
Ja ik zal wel een heel slecht mens zijn, maar zo werkt dat hier nou eenmaal.
jorika1986
Geplaatst: 16-07-16 11:49
Hier zitten de kipjes ook in een afgesloten ''doos''. Op de betonplex bodem ligt strooisel en kunnen daar prima op rondlopen. Ook het nachthok in de ''doos'' kan ik eventueel extra aflsuiten. Dat doe ik over het algemeen alleen in de winter voor de kou.
Knappe jongen die bij mijn kipjes komen kan als ik lig te pitten.
Dustyenmax18
Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-16 11:55
Ik had vanmorgen al een heel verhaal getypt maar helaas is er iets mis gegaan.
De kippenren dicht maken is helaas geen optie omdat die 40 bij 40 is. In het hok ( tuinhuisje idee) zit de boktor sinds dat het huisje (20 jaar) er staat al in. Daarbij woon ik niet meer echt thuis dus kan smorgens het kippenhok niet open maken. Tevens zijn de kippen niet van ons maar van mijn ooms, dus wil zelf eigenlijk geen geld erin gaan steken. We hebben nu nog maar 3 van de 33 kippen over. ( een of andere idioot heeft in totaal 23 kippen in totaal mee genomen) Gelukkig is dat probleem wel opgelost maarja nu zitten we met de vos.. We hebben trouwens wel een hond maar dit is een huishond dus komt alleen met ons buiten.
Wij hebben het gaas tot 20 cm onder de grond in gegevraven. En rondom het gaas liggen autobanden en andere zware dingen. Dat hok heeft ons alleen gaas gekost verder gewoon wat er te vinden was op de boerderij. Geen vos die nu nog binnenkomt. Kippen opsluiten is de enige optie. Kun je het nachthok ook niet dichtmaken als de ren niet dicht kan?