Welke borstel voor deze hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Welke borstel voor deze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:02

Iedereen met een hond kent het wel, dat eeuwige verharen. Maar dat moet toch makkelijker kunnen en minder gedoe opleveren?

De borstel die ik momenteel gebruik is deze.
Afbeelding

Daar borstel ik hem bijna elke dag mee, en de hoeveelheid haren die eruit komt...?
Dit:
Afbeelding

Elke. Dag. Weer. En nee, de hond is nog niet kaal :Y)
Een tijdje niet borstelen hebben we geprobeerd, maar dan zit ie binnen no time onder de vieze vilt klitten. Door zijn broek haal ik eens in de maand een furminator om die uit te dunnen, anders is ie na het pootje baden vier uur later nog niet droog. En het voorkomt een hoop klitten. Ergens anders op zijn lichaam gebruiken we de furminator niet.

We stofzuigen thuis elke dag en soms zelfs twee keer, anders kunnen we zwemmen in de haren. De hond is gecastreerd (gesteriliseerd?) dus daar zou het aan kunnen liggen, maar hij heeft verder een hele fijne vacht. Niet de typische reuen vacht. Hij krijgt Dog Lovers Gold brokken.

Wat kan ik er nu aan doen om al dat verharen makkelijker te maken? Iets door het voer, andere borstel, niet meer borstelen?
Mocht een trimsalon helpen wil ik dat ook wel proberen. Maar mijn hond is doodsbang voor vreemden en hij vindt het borstelen juist zo heerlijk, ik wil dat niet iets naars maken...

Wie oh wie heeft dé oplossing? :D

Suusie22

Re: Welke borstel voor deze hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:05

Ik zou de furminator links laten liggen, deze snijdt de haren eruit. Een goede grove slicker met een haak in de pinnen is een goede om de klitten er mee uit te borstelen. Verder een kam om te controleren op klitten. Ik zou naar een trimsalon gaan om m even een keer goed te laten wassen. Hiermee krijg je er ook veel haar uit. Verder geen graanproducten voeren. Dit heeft ook veel invloed op de vachtconditie

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:09

Tja, ik gebruik wel de Furminator voor mijn honden. Werkt in mijn optiek super!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:16

Graanproducten krijgt ie nauwelijks, alleen een half kapje brood per dag (nog niet eens elke dag) voor een hond van 30kg. Daar weet ik inderdaad van.

Die furminator gebruik ik echt zo min mogelijk. Ik knip zijn broek ook erg kort maar als ik zijn broek niet uitdun wordt het een vieze klittenboel.

De meeste haren komen ook uit zijn rug, uit zijn broek haal ik bijna niks. En zijn buik is praktisch kaal :Y)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:18

Ik breng mijn honden een keer per jaar Nasr de Trimsalon. Dan wordt alle losse biel eruit geblazen. Dan maanden geen last. En ook zij adviseert geen furminator te gebruiken.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:20

Willemina_L schreef:
Tja, ik gebruik wel de Furminator voor mijn honden. Werkt in mijn optiek super!

Omdat je de ondervacht flink er mee uit dunt, maar de conditie van de vacht komt het echt niet ten goede. Ik zie in de salon zo vaak honden die met de furminator onder handen zijn genomen, echt doodzonde van een gezonde vacht. :x

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:21

rien10 schreef:
Ik breng mijn honden een keer per jaar Nasr de Trimsalon. Dan wordt alle losse biel eruit geblazen. Dan maanden geen last. En ook zij adviseert geen furminator te gebruiken.

Precies, honden met een wolletje kunnen perfect worden gewassen in inderdaad worden uitgeblazen. Dat losse haar vliegt er dan uit.

*\o/*

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:23

Kaus schreef:
Graanproducten krijgt ie nauwelijks, alleen een half kapje brood per dag (nog niet eens elke dag) voor een hond van 30kg. Daar weet ik inderdaad van.

Die furminator gebruik ik echt zo min mogelijk. Ik knip zijn broek ook erg kort maar als ik zijn broek niet uitdun wordt het een vieze klittenboel.

De meeste haren komen ook uit zijn rug, uit zijn broek haal ik bijna niks. En zijn buik is praktisch kaal :Y)

Ik zou zelf adviseren om te stoppen met het brood. Zelf al verschillende honden in de salon gehad die of idd ook brood kregen, of een voeding kregen op basis van granen. Deze haarden ontzettend. Overgezet op een andere voeding of laten stoppen met het geven van brood en in na een maand al ontzettende verbetering gezien. ;) granen kunnen honden vaak moeilijk verteren, dat uit zich vaak in huid en vacht problemen ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:25

Denk dat ik dan toch maar een poging ga wagen.
Hopelijk heeft ie het dan ook wat minder warm met dit weer.

Heeft zelfs zo weinig brood al effect? Kan wel eens proberen daar minder van te geven.
Hoe zit dat dan met verwennerij? Ik geef de hond heel af en toe (eens in de maand of iets vaker) een kong gevuld met pasta en leverworst. Is dat ook al iets dat effect heeft?

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:28

Jup, zo weinig brood heeft al zeker effect.
Je bedoelt gewoon macaroni pasta? is ook een en al graan. Je kunt heel mooi van die rodi achtige worsten halen of diepvriesschijven en hier de kong mee opvullen. Dat is een mooi alternatief. Denk er aan dat leverworst voor mensen ook veel zout bevat ;)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:28

Onze golden retriever gaat 4x per jaar naar de trimsalon.
Gelukkig gaat hij dinsdag weer. Hij haart nu flink.
Na het trimmen haart hij stukken minder.

Wij gebruiken zo'n borstel als in je openingspost om af en toe de klitten eruit te kammen.

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:32

Ik ken dat verhaarprobleem. Wij hebben een Labrador die ook het hele jaar door verhaarde. Als ze zich uitschudde stond ze in een plas zwart haar. Als ze veel in huis was moesten we soms wel 2x per dag stofzuigen. We geven haar sinds ca 8 maanden Farmfood te eten. Haar vacht is daar veel mooier van geworden en het verharen is normaal. Daarnaast is ze vrolijker en echt aan haar tweede jeugd bezig. Je kunt Farmfood bellen of mailen om een advies.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:33

Ja spaghetti pasta inderdaad.
Ik zal eens kijken naar die worsten. Nadeel vind ik dat wij geen ruimte in de vriezer hebben, en die worst is maar beperkt houdbaar in de koelkast.

Ik ga even kijken of hij volgende week naar de trimmer kan. :D

Farmfood zal ik eens naar kijken. We hebben twee weken geleden een zak Cavom gekocht omdat de hond Dog Lovers Gold met steeds meer tegenzin at maar hier zijn we absoluut niet tevreden over.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:33

Minder vaak borstelen, door het borstelen stimuleer je juist ook dat extra verharen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:37

Kaus schreef:
Ja spaghetti pasta inderdaad.
Ik zal eens kijken naar die worsten. Nadeel vind ik dat wij geen ruimte in de vriezer hebben, en die worst is maar beperkt houdbaar in de koelkast.

Ik ga even kijken of hij volgende week naar de trimmer kan. :D

Farmfood zal ik eens naar kijken. We hebben twee weken geleden een zak Cavom gekocht omdat de hond Dog Lovers Gold met steeds meer tegenzin at maar hier zijn we absoluut niet tevreden over.

Cavom is inderdaad op basis van granen ;)
Kijk goed op de verpakking, het 1e ingredient wat op de ingredientenlijst staat, is het geen wat er het meeste in zit. zorg ervoor dat dit een dierlijke eiwit bron is ;) zorg verder als koolhydratenbron voor rijst, mais of aardappel dan zit je goed ;)

Dan kun je misschien een pakje diepvriesschijven halen? Dat past misschien wel? kun je vergelijken met een klein pakje frikandellen/krokketten van Mora. T is geen mega doos ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:39

Ik was ook helemaal niet voor Cavom, maar helaas was het gekocht voor ik er wat tegenin kon brengen... :(

Als ik de hond minder vaak borstel gaat ie vilten, en dat is echt een drama. Bij zijn oren en broek heeft hij dit al enigszins. Vooral bij zijn oren is het niet prettig. Ik probeerde het regelmatig weg te knippen maar toch wel een risico zo dichtbij de pluizige oortjes :Y)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:41

In de rui naar een trimsalon gaan en laten wassen en blazen.
Een grove kam kopen, en daar mee kammen.
De broek niet meer knippen, het knippen van de broek veroorzaakt alleen maar dat het nog eerder gaan klitten en knopen.

Met een grove kam, kam je alleen de dode haren er uit en gebeurt er niks met de gezonde haren.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:42

Gewoon even lekker naar de salon brengen voor een opfrisbeurt. Dat gaat ook zeker helpen met al dat verharen ;) En in een trimsalon doen ze het toch nog even net weer anders dan dat je het thuis zou doen ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 18:47

Hopelijk kan de trimsalon hem ook wat fatsoeneren, ik knip de klitten die niet meer te redden zijn er zo af en toe uit dus hij is hier en daar wat ongelijk :7

Zijn broek niet knippen, maar wat dan wel?
Hond is (hoogstwaarschijnlijk) deels Barsoi dus een volle broek met hele lange haren, net als zijn staart. Een dag niet borstelen en ik kan er weer hele plukken uit knippen...

Overigens was ik hem ook bijna nooit (alleen wanneer hij écht vies is, en dan was ik hem met Tea Tree Shampoo voor honden). Ik smeer verder ook niks in zijn vacht.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:53

Kaus schreef:
Hopelijk kan de trimsalon hem ook wat fatsoeneren, ik knip de klitten die niet meer te redden zijn er zo af en toe uit dus hij is hier en daar wat ongelijk :7

Zijn broek niet knippen, maar wat dan wel?
Hond is (hoogstwaarschijnlijk) deels Barsoi dus een volle broek met hele lange haren, net als zijn staart. Een dag niet borstelen en ik kan er weer hele plukken uit knippen...

Overigens was ik hem ook bijna nooit (alleen wanneer hij écht vies is, en dan was ik hem met Tea Tree Shampoo voor honden). Ik smeer verder ook niks in zijn vacht.

De haren veranderen Door het knippen, het kan even duren voor dat dit weer goed is.

Door hem bij een trimsalon te laten wassen en blazen is de vacht open tot op de huid.

Hier kan je lezen wat er gebeurt bij knippen en scheren bij een vacht waar dit niet goed voor is. http://trimsalonthus.nl/trimbeurt/scheren/

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 19:04

Dat van het scheren wist ik inderdaad. Een vriendin van mij heeft een paar jaar terug haar Berner Sennen geschoren en dat is net een beert, zo wollig en groot.

Ik ben benieuwd wat de trimmer er van gaat zeggen en of hij/zij er wat mee kan!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:35

Misschien kun je wat olie of schapenvet geven, dat is erg goed voor de vacht.. En verder hokamix, dat heb ik mijn hond in het eerste jaar gegeven en krijgt ze nu weer tijdens en na de zwangerschap.
Als borstel heb ik een mason pearson borstel.. Is even een investering, maar het is zooo fijn, en ze gaan met gemak een hondenleven mee :)
Ik borstel eens per week ongeveer, maar als ze loops is geweest verliest ze veel meer haar en borstel ik om de twee dagen.
Die van mij heeft ook zo'n zachte, dunne vacht, dus misschien helpen deze trucjes ook bij jou :)

Oh, wat wassen betreft; als je een keer per maand wast en daarna een goede conditioner gebruikt dan scheelt dat ook enorm veel werk met borstelen :) Ik kan het merk shampoo en conditioner wel een opzoeken, is echt enorm fijn spul, het haar voelt ongelofelijk zacht aan daarna!

Mijn wollie:
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 19:58

Ik weet niet of in dit geval de hoeveelheid tijd die het wassen kost opweegt tegen het dagelijks borstelen. Wassen kost hier inclusief de hele troep daarna opruimen zo'n 3 uur en hondlief vindt het werkelijk verschrikkelijk. Één hoopje ellende is ie daarna :(:)

Dat schapenvet is een goeie ja! Dat ga ik morgen gelijk kopen :D

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:03

Er zit best veel verschil in hoe een trimster wast en uitblaast (vooral t gedeelte uitblazen zal je hond baat bij hebben) dan dat je t zelf doet ;)

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:17

Ik zou hem sws niet elke dag borstelen. Dan stimuleer je de huid alleen maat meer. 1 a 2 keer in de week moet genoeg zijn.