Training kruising border collie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cowgirlsam

Training kruising border collie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 17:01

Ik heb een kruising border collie/labrador teef van 2 jaar. In alles merk je aan haar dat ze de intelligentie en de energie van een border heeft. Ze leert heel makkelijk nieuwe dingen en vind het ontzettend leuk om achter balletjes, stokken en andere objecten aan te rennen. Ook zit er duidelijk een drijf/ jacht instinct in.

Mijn vraag is nu of er mensen zijn die mij kunnen helpen of mensen kennen die dat kunnen om haar commando' s e.d. te leren betreft het drijven.
Ik ben hier zelf totaal niet in thuis, wel kent ze de basis commando's en luistert ze ( tenzij ze in een focus ergens achteraan wil) goed.

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:23

Hoi,
Is het niet een idee om met haar te gaan schapen drijven? Dan leert ze wanneer ze wel en niet mag drijven en deze commando's kun je dan ook in het dagelijkse leven gaan gebruiken.
Wat doe je verder met haar qua mentale en fysieke uitdaging?
Ik heb trouwens ook een kruising border collie / labrador. Hij is 4 jaar. Heb je een foto van die van jou? Ik ben erg benieuwd hoe ze eruit ziet.

Dit is die van mij.

Afbeelding

cowgirlsam

Re: Training kruising border collie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 17:41

Dat leek me misschien ook wel wat ja om ze dat te leren, maar daar ben ik dus totaal niet in thuis. Ze gaat met mij dagelijks naar stal variërend van 1,5 tot 5 uur, met balletjes spelen, mee op buitenrit met mijn pony en ik ben nu aan het proberen om ze links en rechts te leren. Ik wil haar dus idd graag mentaal ook gaan uitdagen...
Ik probeer straks even een foto te downloaden, ze is een heel ander type dan die van jou in ieder geval.

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 17:49

Dit is Syra
Afbeelding

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:14

Als je dat al wil doen ga dan alsjeblieft naar een goeie hondenschool of trainer. Zeker bij een border komt het drijven erg nauw. Als je dat niet goed doet heb je een hond die straks alles drijft

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:50

Ik zou dat inderdaad niet zelf doen, maar er zijn wel cursussen voor, waar je dit onder goede begeleiding kunt doen. Daarnaast zie ik dat ze wel veel fysieke uitdaging krijgt, maar niet veel mentale uitdaging. Juist de mentale uitdaging is heel belangrijk. Je hoeft hiervoor niet perse een hondensport te beoefenen, maar thuis kun je ook veel doen zoals trucjes aanleren, hersenwerk, zoekspelletjes, apporteren. Ik merk bij mijn hond ook dat als ik een dag veel gewandeld heb, hij drukker is dan als ik die dag minder heb gewandeld maar wel mentale uitdaging heb gegeven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 00:47

Je kunt geen drijfcommando´s aanleren zonder schapen (of andere groepsdieren) te drijven. En laat je niets anders wijsmaken.

Dit betekent ook dat je een verantwoording hebt tav van die dieren. Je zou dit dus in principe niet alleen "voor de lol" moeten doen; schapen zijn géén hondenspeelgoed/sportartikel.

Je hond is een kruising bordercollie lab, en je spreekt van jacht/drijfinstinct, die zijn inderdaad sterk verbonden. Ik zou je niet aanraden een hond die een halve jachthond is te gebruiken op schapen. Als je serieus geinteresseeerd bent in het schapendrijven, schaf dan een hond aan die specifiek daarvoor gefokt is.

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 14:33

Het gaat er mij inderdaad om dat ze fysiek ook uitgedaagd wordt idd en niet dat ik een hond wil die kan schapen drijven. Aangezien ze met mij ook meegaat naar de paarden leek het mij juist wel fijn om haar dingen te leren als wanneer wel en niet te drijven en hoe dichtbij ze mag komen. Zodat ze ook beter onder app'el komt te staan.
Dat is ook mijn vraag of er dus mensen zijn die me hiermee kunnen helpen, juist omdat ik op dit gebied een leek ben.
Tips voor andere fysieke spelletjes e.d. Zijn ook meer dan welkom.
Voor de goeie orde , het is geen vervelende hond door het missen van de fysieke uitdaging maar het zal haar wel goed doen denk ik.

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 14:34

Correctie mentale uitdaging ;-)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:46

Zoek contact met een trainer die bij de schapen traint. Die kan je leren hoe je je hond dat kan leren. Niet zelf doen of met iemand die maar wat doet. Drijven kan vreselijk uit de hand lopen als het niet goed op commando komt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 18:51

Waarom zou je met deze hond in godsnaam gaan schapendrijven??
Omdat het zo leuk is voor de hond?
Ga liever naar een goeie hondenschool.

Kijk, een jonge hond opleren omdat je hem nodig hebt aan de schapen, ok, maar ook dan altijd het belang van de schapen voorop.
En in het geval van TS zie ik daar totaal de logica niet van in...

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:39

Waarom niet?
Als de hond aangeeft daar behoefte aan te hebben.
Je kan trouwens ook op andere manieren deze behoefte vervullen.
Door hem mentaal meer uit te dagen is de kans groot dat hij dit gedrag niet of minder zal vertonen.
Hiervoor hoef je niet perse naar een hondenschool, dit kun je ook gewoon thuis doen.
De belangrijkste boodschap is niet; ga met je hond schapen drijven.
Maar de belangrijkste boodschap is; geef je hond meer mentale uitdaging, dit kan o.a. door een sport te beoefenen zoals schapen drijven of speuren (omdat ts aangeeft dat er drijf/ jacht instinct in zit), maar er zijn talloze opties.

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-16 15:37

Idd horse94, ik probeer er vooral naar te kijken dat mijn hond lekker in haar vel zit en ze op een verantwoorde, correcte manier dingen aan te leren. Ze gaat met mij dagelijks mee naar de paarden en ik ben me dan ook zeer bewust van de ' gevaren' van het eventuele verkeerd aanleren van bepaalde dingen.
Ik vraag hier om informatie en tips maar dat ik moet oppassen met 'zelf' dingen aanleren e.d. Had ik zelf ook al wel bedacht, vandaar mijn vraag hier.
Namen van trainers of hondenscholen zijn dus ook van harte welkom, ik kom zelf uit Waalwijk.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:11

Een naam van een hondenschool of trainer bij je in de buurt kan ik niet geven.
Maar je kunt eventueel ook denken aan agility/behendigheid.
Of hersenwerk wat vaak gedaan word bij hondenscholen
Je hoeft dus niet percee iets met de drijf/jacht instinct wat te doen om je hond een plezier te doen.

Mijn hond(je) een cairn terrier, officieel een kleine jachthond.
Verveeld zich snel bij hersenwerkjes. De geuren zijn te saai of het is haar gewoon wat te makkelijk of niet snel genoeg of wat dan ook. Als afwisseling van 5 minuutjes vond ze dit wel leuk
Echter agility vind ze echt geniaal.
Tunnel door hindernis over etc... Ineens kan ze rennen.
Dus vandaar officieel jachthondje maar vind geuren zoeken op comando niks

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:13

Mwah Sassy, ik heb met mijn hond ook bij schapen getraind. Gewoon omdat we dat alle 2 leuk vinden. Helaas al een poos niet meer geweest maar net als agility, doen we dingen omdat we het leuk vinden. Schapen hebben wij nl niet :D

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:25

Zoek inderdaad naar wat je hond leuk vindt om samen met jou te doen. Met beide honden die ik heb doe ik flyball en met de ander ook nog obedience en agility. Dit vinden wij allebei heel leuk om te doen. Maar ze maken net zo graag een lange wandeling, of doen hersenwerkjes. Volgens mij vinden die van mij gewoon alles leuk. :D

In Nieuwendijk zit N&N Dogtrainers, dat is volgens mij niet zover bij jou vandaan. Ik heb met deze hondenschool hele goede ervaringen. Ze bieden erg leuke cursussen aan, en je traint in kleine groepjes, zodat iedereen evenveel aandacht krijgt en je kan trainen op jouw niveau. Je kan eens kijken op de site: http://www.dogtrainers.nl
Jammer genoeg is het voor mij net iets te ver, anders wist ik het wel. Ik weet zeker dat zij jouw ook goede tips kunnen geven.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 23:33

Kuggur schreef:
Je hond is een kruising bordercollie lab, en je spreekt van jacht/drijfinstinct, die zijn inderdaad sterk verbonden. Ik zou je niet aanraden een hond die een halve jachthond is te gebruiken op schapen. Als je serieus geinteresseeerd bent in het schapendrijven, schaf dan een hond aan die specifiek daarvoor gefokt is.

Vind je jachthonden in het bijzonder ongeschikt of gewoon alles wat geen collie is dan ongeschikt?

Ik denk dat andere takken van sport zoals agility of flyball veel makkelijker zijn om te beoefenen domweg ivm de hoeveelheid clubs/trainers etc waar je terecht kan en het feit dat je er zelf thuis ook nog wat mee kan. Ik denk dat je hond daar ook best een heel groot deel van zijn energie in kwijt moet kunnen. Collie bij ons op de club vond agility ook geweldig trouwens

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 00:38

Thnx voor de laatste reacties, ik ga de site ook zeker even bezoeken horse94.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:01

liedje89 schreef:
Kuggur schreef:

Vind je jachthonden in het bijzonder ongeschikt of gewoon alles wat geen collie is dan ongeschikt?

Geen van beide. Ik vind alle honden ongeschikt die niet zijn gefokt met als enige doel schapendrijven.
En daarmee valt ook een groot deel van de collies af.