Jong spitsmuisje gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninapaard98

Jong spitsmuisje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 12:37

Hallo allemaal,

Vanmiddag liet ik mijn hondje uit en zag toen een klein spitsmuisje op de stoep. Bleef stilzitten, toen ik dichterbij kwam ook dus ik kon hem oppakken. Beestje lijkt een beetje duf/verzwakt. We vermoeden dat hij door de regen en alles misschien bij z'n moeder is weggeraakt, want hij was alleen en in de buurt was niks te vinden. Hij is echt nog heel jong, echt mini.

Hoe kan ik het muisje zo goed mogelijk verzorgen? Hij zit nu in een bakje met een gaasje er over, hij heeft wat pindakaas en kaas en een beetje melk. Heeft hij nog wat nodig? Wat is fijn voor hem en hoe kan ik er voor proberen te zorgen dat hij het gaat redden?

Realiseer me ook dat de muis het misschien niet red maar ik wil het toch proberen als dat kan..

Alvast bedankt! Groetjes.

Tallie1979

Re: Jong spitsmuisje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:40

Kijk je uit met je hondje? Beestje kan ontzettend ziek zijn of gif hebben gegeten. Als je hond hem opeet kan je een probleem hebben.

Een muis blijft nml nooit zitten, tenzij doodziek!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:42

Pindakaas, kaas en melk >;)
Muisjes komen uit de natuur he, niet uit verhaaltjesboeken waar ze dit wellicht eten.

Ik geloof dat ik zelf het muisje had laten zitten. Je kunt er niet zoveel mee volgens mij. Wat wil je ermee? Houden? Weer buiten zetten als hij groot is? Hij zal buiten nergens pindakaas en melk gaan vinden in ieder geval.

Boompje1985

In ieder geval al je zoute voer weghalen en iets van katten of honderbrok geven desnoods een plakje vleeswaren voor op brood. Zorgen voor voldoende water en rust en hopen dat ie de volgende dag haalt.

Agossie

Geen pindakaas of kaas geven, dat is veel te vet, met veel te veel zout en suiker. Ik zou dan eerder een stukje fruit geven. Of een stukje brood. Ook geen melk, daar kunnen ze diarree van krijgen. Gewoon water! En, het zijn vleeseters en insecteneters. Geef hem een pier.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:44

De dingen die je neer hebt gezet even vervangen door water en een beetje zaad/nootje zonder zout/ stukje wortel. Melk is zeer ongezond ;)

Ik heb er ook wel eens een mee genomen, helaas haalde die de nacht niet.

Ninapaard98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 12:48

Goof schreef:
Pindakaas, kaas en melk >;)
Muisjes komen uit de natuur he, niet uit verhaaltjesboeken waar ze dit wellicht eten.

Ik geloof dat ik zelf het muisje had laten zitten. Je kunt er niet zoveel mee volgens mij. Wat wil je ermee? Houden? Weer buiten zetten als hij groot is? Hij zal buiten nergens pindakaas en melk gaan vinden in ieder geval.

Ik hoop dat je zelf ook even in kan zien dat ik alleen probeerde goed te doen en dat het niet de bedoeling was om hem iets te geven wat slecht voor hem is, ik snap heus wel dat pindakaas niet buiten te vinden is maar je moet toch wat.

Ik zal hem water en brood geven en de kaas en pindakaas en melk weghalen.

Het is niet de bedoeling de muis te houden ik wil hem graag buitenzetten als hij sterk genoeg is. Lijkt me nu een erg verzwakt beestje doordat hij niet wegliep en helemaal stil zat en het leek me ook niet verstandig een jong muisje vlakbij een drukke autoweg te laten zitten.

Kan ik de dierenambulance hiervoor bellen of vinden ze dat nutteloos? Ik ken hier wel iets dat ook vogels/egels op wil vangen, een muis kan dan toch ook?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:50

Spitsmuisjes zijn insecteneters... en moeten dus insecten, slakjes, spinnen en wormen eten... hun spijsvertering verloopt zó snel, dat ze al doodgaan als ze een halve dag niet gegeten hebben.... beter loslaten dus.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:09

Waarom heb je hem uberhaupt meegenomen? Beestje is wild, komt uit de natuur. Je zet hem nu in een onnatuurlijke omgeving met eten wat hij niet kent in een stressvolle omgeving.
Je kan hem beter uitzetten op een rustig plekje waar hij genoeg kan eten en op krachten kan komen. Wie weet was zijn moeder wel even weg om eten o.i.d. te halen. Nu vinden ze elkaar nooit meer terug.
Laat de natuur lekker zijn gang gaan..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:12

Dat is tegenwoordig bijna niet meer te doen Lizzyy, de natuur zijn gang laten gaan. Alles moet gered worden. Erg vervelend voor de aas-eters die steeds minder te eten hebben.

Ninapaard98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:14

Laat maar, kan er een slotje op dit topic? Ik denk dat ik even de dierenarts bel om daaraan te vragen wat nu het beste is voor het beestje, beetje jammer dat ik me nu super schuldig voel door reacties hier terwijl ik echt gewoon probeerde om iets goeds te doen, ook al is dat onbewust niet het beste geweest. Ik informeer even en kijk dan wel wat ik doe. Het is in ieder geval niet mijn intentie geweest om de muis een slechte kans te geven of zo, laat dan duidelijk zijn.

Slotje erop dus graag. Mensen die gewoon behulpzaam gereageerd hebben bedankt.