[Volg] Konijnenhok verbouwen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikevdk

[Volg] Konijnenhok verbouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 19:16

Hoi allemaal!

3 jaar geleden hebben wij een nieuw hok voor onze konijnen gebouwd, met een vaste ren er aan. Gras als ondergrond, wat boomstronken erdoorheen, hok erbovenop met 2 verdiepingen en klaar.
Nu houden onze konijnen erg van graven, dus hadden wij halverwege het hok een plank gezet zodat het zand uit het hol niet door het hele hok zou verspreiden. Helaas hebben alle planken het niet kunnen tegenhouden, waardoor de grond met ong 10/20cm verhoogd is/was. Verder hadden wij een heel onstabiel en slecht nachthok, dat ook wel vervanging kan gebruiken. Het gaas is ook uit gaan rekken en verbogen. Dus ik ben met mijn vader gaan overleggen en gaan nadenken wat wij willen veranderen.
Ik hoop dat er mensen zijn die het leuk vinden om te volgen hoe wij ons konijnenhok verbouwen!

Dit is hoe het er eerst uit zag:

Doorgezakt of uitgerekt gaas
Afbeelding
Hier zie je aan de rechterkant het 'grote' hol.
Afbeelding

Half vergaan hok (overigens nog wel op een wonderbaarlijke manier waterdicht)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plank om het zand tegen te houden
Afbeelding

Rechtsachter zie je nog een hol
Afbeelding

Zand...
Afbeelding

We zijn begonnen met zand weghalen, heel. veel. zand. Dit doen we d.m.v. puinzakken voor een gedeelte te vullen en dan weg te brengen.

Rechtsvoor gedaan, en een muurtje neergezet zodat er niet weer zand op zou komen.
Afbeelding
Rechterkant gedaan, gedeelte linksvooraan, planken weggehaald.
Afbeelding
Het muurtje even verplaatst. Dat rekje vooraan ligt op de ren omdat wij het gaas grotendeels hebben losgehaald om te kunnen scheppen. We maken dit dan weer vast met een paar ijzerdraadjes, maar vanwege het grote aantal katten in deze buurt toch voor de zekerheid het rekje er overheen. De andere ren ligt op het hok omdat dat even praktisch is :p
Afbeelding
Afbeelding

En de bewoonsters nog even:
Snuffel
Afbeelding
En Snoepie
Afbeelding

Dat is eigenlijk ook het enige dat we tot nu toe hebben gedaan :') We willen hierna tegels neerleggen bij een groot deel van het hok, het gaas vervangen, de plank voor het nieuwe hok maken, het nieuwe hok maken en erop zetten, en het nog leuk inrichten natuurlijk! De konijnen zullen toegang blijven krijgen tot het 'grote' hol, maar er zal wel een muurtje omheen komen, zodat de konijnen er wel in en uit kunnen, maar het zand niet (zand weg scheppen zal ook worden bijgehouden). Verder wil ik linksachter een heuvel maken met een tunnel erdoorheen, 2 voerplekken voor hooi, 2 vaste plekken voor de voerbakjes, en nog wat tunnels/wilgentakken/etc.

Ik ben vast nog wat vergeten, maar voor nu wel even klaar!
Hopelijk tot de volgende update! :wave:

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:30

Leuk! Ik ga je volgen ben heel benieuwd wat voor hok jullie gaan maken. Daar al ideeën over hoe die er uit gaat zien?

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 19:43

maylotje schreef:
Leuk! Ik ga je volgen ben heel benieuwd wat voor hok jullie gaan maken. Daar al ideeën over hoe die er uit gaat zien?

Leuk dat je volgt! Wij willen een soort in-elkaar-schuif-planken gebruiken en daar de wanden van maken met latjes als 'vorm' (ik kom even niet op het woord, ik wil iig de planken bevestigen aan de latjes eromheen). Met gaas, latjes en scharnieren de deurtjes maken, en een schuin dak met dakleer (hoe gaat mijn vader uitzoeken). Het wordt gewoon een simpel maar praktisch hok, geen poespas, dat komt wel in de ren :o

maylotje

Re: [Volg] Konijnenhok verbouwen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 19:45

Klinkt inderdaad als een goed, simpel, stevig & konijn bestendig hok.

Succes!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 20:18

maylotje schreef:
Klinkt inderdaad als een goed, simpel, stevig & konijn bestendig hok.

Succes!

Dankje!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 22:28

ik volg ook mee!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:17

jeetje! Hoe maak je zo'n hok schoon met zo'n laag dak :+

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 11:59

Anniek22 schreef:
jeetje! Hoe maak je zo'n hok schoon met zo'n laag dak :+

Bedoel je waar het zand ligt? Niet :')
Edit: zonet wat zand afgegraven linksachter. Deze week tegels, gaas, hout enz halen en dan kunnen we weer verder!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 19:09

Vanmiddag hebben we gaas en hout voor het hok gehaald. Zometeen dus weer even bezig, met waarschijnlijk foto's!

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 19:08

Gisteravond hebben we wat planken voor het nachthok op maat gezaagd. Het idee is om een nachthok te maken van 50 bij 75cm, met een schuin dak, een normale trap aan de binnenkant en een trap aan de zijkant met een kattenluikje ervoor tegen de wind.

Het gaas (nertsengaas, erg sterk, 1,3mm dik draad, 12 bij 12mm mazen geloof ik)
Afbeelding
De planken
Afbeelding
Druk aan het zagen
Afbeelding
Het resultaat
Afbeelding

Het wordt pas weer vrijdag of zaterdag dat we verder gaan ivm werk. Misschien dat we nog wel tegels ophalen morgenavond!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:34

Super dat de konijntjes zoveel ruimte hebben en wat leuk dat je nu weer helemaal een nieuwe ren bouwt :D
Ik wilde ook net zeggen, beter nertsengaas dan kippengaas haha, maar dat hebben jullie al bedacht. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat :D

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 19:57

Faniek schreef:
Super dat de konijntjes zoveel ruimte hebben en wat leuk dat je nu weer helemaal een nieuwe ren bouwt :D
Ik wilde ook net zeggen, beter nertsengaas dan kippengaas haha, maar dat hebben jullie al bedacht. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat :D

Ik ben ook erg blij dat mijn ouders het niet erg vinden dat er 6m4 van de tuin wordt gebruikt voor de konijnen! En natuurlijk dat ze willen investeren in een goed hok en dat mijn vader helpt met denken en uitvoeren! Ik ben ook heel benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden :j

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:11

Mooie planken! Word vast mooi!

Ook super leuk dat je ouders ook meedenken voor de konijnen.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 08:42

Weer even een update!
Ik ben op vakantie geweest, vandaar dat het een tijdje stil is geweest. Voor de vakantie zijn we begonnen met het nachthok bouwen, daar hebben we nu de muren van gemaakt, maar er moet nog een dak op, bodem in, deurtje erin, etc. Gelukkig hebben mijn vader en ik deze week nog vrij, dus we kunnen nog flink wat meters maken hoop ik!

Het plan is ondertussen ook veranderd. Ik wou eerst in het midden van het hok een heuvel maken, een muurtje om het hol heen maken zodat de konijnen er wel uit kunnen maar het zand niet, en de rest betegelen. Toen kwam mijn vader met het idee om de voorkant te betegelen, en de achterkant met zand te laten. In de hoek bij de boom zal dan de heuvel komen. Verder gaan we wel een plank tussen de scheiding van het zand en de tegels zetten, zodat niet het hele hok binnen no-time weer vol met zand ligt.

Ik zal vandaag wat foto's maken van het hok, en die dan ook hier posten!