Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ikke89 schreef:De welsh corgi cardigan en de border collie zijn veedrijvers. Honden die graag bij de baas zijn en graag aan het werk willen. De kans dat ze jullie dieren gaan opdrijven is dus reëel aanwezig. Ik zou deze rassen ook zeker niet als erf/waakhond kiezen. Zij gaan hun eigen taken bedenken en dan kunnen ze best nog wel eens vervelend gedrag gaan vertonen.
Dan zou ik eerder gaan zoeken tussen de honden die ook als erfbewakers oorspronkelijk gefokt werden. Daar zitten ook een aantal rassen tussen die vriendelijker zijn dan de ander.
Heb je al eens naar bijv. De Wetterhoun gekeken?
Carolina87 schreef:
ruitje schreef:Boerenfoxen en andere 'hoog in het energie staande rassen' gingen bij ons altijd achter het vee aan, of liepen weg.
We hebben daarna een rotweiler×buldog gehad en nu een bull mastif. Kan je die rassen veel meer aanraden.
Ze zijn imponerend, vriendelijk naar klanten maar wel beschermend naar hun baas en veel trouwer, lopen niet weg en minder intensief
rina schreef:Een border is echt niet geschikt als bewakingshond. Dat is een drijver en blaffen deed die van mij nooit. Stabij zat ik ook al aan te denken, die blaffen goed. Of een Oud Duitse Herder. Die zijn in omgang heel anders dan de gewone herders.
rina schreef:Onze stabij liep nooit blaffend naar de mensen toe. Zelfs de postbode werd vrolijk begroet. En onze Oud Duitser is net zo. Blaffen deed onze Stabij alleen maar als hij in zijn hok zat en er wat op het erf kwam. Ik zei altijd dat is mijn deurbelDe Duitser blaft alleen als de hond van de buren op het erf is, want dan wil ze spelen.
WeCo schreef:Ik vind de Hovawart een bijna 100% match, daarnaast zou ik ook eens kijken naar een Beauceron.
En zeker als je valt op het Rottietype dan denk ik dat je zo maar eens warm kunt lopen voor een Beauceron.