Kat reageert amper op metacam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

Kat reageert amper op metacam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 23:10

Vorige week zaterdag ben ik met 1 van mijn katten bij de spoed dierenarts geweest.
Mijn kat liep ineens mank en blaasde en beetje als je zijn pootje ook maar aankeek.
Dierenarts kon zo 123 niets vinden en we zijn naar huis gestuurd met metacam en voeradvies. Dierenarts vermoed artrose.

Morgen hebben we weer een afspraak bij de dierenarts voor foto's etc.
Maar in welke mate heeft hij artrose. Dat weten we morgen.
Echter vind ik het vreemd dat hij niet reageert op de metacam. Het blazen is over, maar belasten doet hij niet. Ook loopt hij nog steeds net zo als vorige week.
ik maak me zorgen dat hij het al in ernstige mate heeft omdat hij dus niet reageert op de pijnstillers.

Wie op wie heeft hier ervaring mee?

Ps beeldschetsing kat. De kat is een inteelt katje. Altijd al wat problemen gehad. Rare bouw. Kromme stijve staart en een rare loop. Kan ook niet goed springen. Mankeert altijd wel iets. Vorige jaar uitgebreid laten onderzoeken ivm kaalheid en afvallen. Kat is 9 jaar oud.

Yessy

Re: Kat reageert amper op metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:36

Voor hoeveel kilo geef je? Ik heb een kat hier tijdelijk op novacam gehad en die kreeg normal gesproken voor 6kg (woog 5,5) maar als hij pijn bleef houden gaf ik er voor het slapengaan nog voor minimaal 2kg bij. Geen idee of het kwaad kan maar in dit geval was z'n prognose slecht (viel achteraf gelukkig mee, maar eventuele bijwerkingen zoals aantasting van organen boeide me niet zo) en ik kon het niet aanzien dat hij pijn had.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:39

Andere pijnstiller vragen aan de dierenarts. Mij is destijds bijgebleven dat ze eerst het ene middel mogen voorschrijven voordat ze iets anders moeten geven. Die van mij kon niet tegen Metacam en toen ik om wat anders vroeg kreeg ik het gewoon. Was na een amputatie en ze moest toen echt wat hebben.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 23:52

Beetje raar dat er bij zo'n acuut probleem vooral gedacht wordt aan artrose en niet eerst aan een breuk(je) of scheur (in bot of bijvoorbeeld banden). Die zijn echt niet altijd aan de buitenkant aan te tonen.
Bij een breuk helpt een gewone pijnstiller niet veel, alleen opiaten. Hierbij bedoel ik overigens niet, dat die dan maar als onderhoud gegeven moeten worden, want dan wordt zo'n breuk teveel belast.
Begrijp ik het goed dat de kat al bijna twee weken zo slecht loopt en er nog geen rontgenfoto's zijn gemaakt? Lijkt me de volgende stap bij deze twijfel, en dan al na uiterlijk een paar dagen als er geen verbetering optreedt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 00:06

Hier kwam er vorig jaar eentje ernstig mank thuis. Was ook breukje. Zijn geen foto's van gemaakt toen, was zo al te voelen. Wat ik opmaak uit het verhaal van TS is dat er morgen ook foto's gemaakt gaan worden. Dan zal wel duidelijk worden wat het is.

Inderdaad wel een beetje merkwaardig dat er zomaar een diagnose min of meer gegist wordt. Daarom alleen maar goed toch dat 't onderzocht wordt :)

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 00:07

Koper schreef:
Andere pijnstiller vragen aan de dierenarts. Mij is destijds bijgebleven dat ze eerst het ene middel mogen voorschrijven voordat ze iets anders moeten geven. Die van mij kon niet tegen Metacam en toen ik om wat anders vroeg kreeg ik het gewoon. Was na een amputatie en ze moest toen echt wat hebben.

Bij antibiotica idd, maar bij pijnstillers is dat niet echt het geval.

Ik zou morgen even rustig afwachten en inderdaad verder onderzoek wat precies de oorzaak is. Meer metacam geven dan het aantal kilo's zou ik niet aanraden, voor een paar keer is dit niet zo erg maar het tast de maag aan en ze kunnen daar best wel last van krijgen. Dan beter een andere pijnstiller proberen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 00:11

Mij is het destijds zo verteld, je denkt toch niet dat ik 't verzin :') Kan best dat 't bij andere praktijken anders is, als die andere afspraken hebben gemaakt met hun leveranciers.

De kat in kwestie had kapot maagwandslijmvlies en ze kon niks meer binnen houden toen ze Metacam kreeg. Daarom dat ze toen een pijnstiller moest hebben die kon worden geïnjecteerd.

Metacam te hoog doseren lijkt mij inderdaad ook geen goed idee. Heb ik een keer bij mijn paard moeten doen. Hij weegt rond de 400 kilo en ik moest 'm voor 600 geven. Hij had toen wel ietsjes minder pijn ja. Tot hij door de Metacam aan 4 hoeven bevangen werd.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 01:14

Koper schreef:
Mij is het destijds zo verteld, je denkt toch niet dat ik 't verzin :') Kan best dat 't bij andere praktijken anders is, als die andere afspraken hebben gemaakt met hun leveranciers.

De kat in kwestie had kapot maagwandslijmvlies en ze kon niks meer binnen houden toen ze Metacam kreeg. Daarom dat ze toen een pijnstiller moest hebben die kon worden geïnjecteerd.

Metacam te hoog doseren lijkt mij inderdaad ook geen goed idee. Heb ik een keer bij mijn paard moeten doen. Hij weegt rond de 400 kilo en ik moest 'm voor 600 geven. Hij had toen wel ietsjes minder pijn ja. Tot hij door de Metacam aan 4 hoeven bevangen werd.

Waar zeg ik dat jij het verzint dan? Als een dierenarts je verteld dat schapen paars zijn dan is dat ook zo? En als je dierenarts je medicatie voorschrijft omdat hij afspraken heeft gemaakt met leveranciers moet je misschien op zoek naar een andere dierenarts.

Metacam, werkt net als alle andere NSAIDs vrij heftig op de maag. Daarom wordt er ook altijd aangeraden om het met eten of na het eten in te geven. Maar goed, allemaal nutteloze informatie voor de TS lijkt me. Verder onderzoek lijkt me eerst op z'n plek. Bij artrose zou je eens kunnen informeren naar Onsior en verder beginnen met ondersteunende supplementen (deze heb je in alle soorten en maten)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 01:57

een breuk was volgens de dierenarts het niet. er is wel gevoeld natuurlijk.
maar nog geen foto's gemaakt.
waarschijnlijk is de conclusie getrokken omdat het een katje is met een bepaald verleden en gezien zijn houding etc is artrose ook het meest waarschijnlijke.
Als het na een week niet minder was moesten er foto's gemaakt worden, dus dat gaan we morgen doen.

we geven nu voor 4 kilo. kat weegt 3 kilo, dus krijgt al iets meer.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 06:44

Gezien het vandaag vrijdag is zou ik persoonlijk vandaag nog foto's laten maken als hij zo kreupel loopt dat hij het niet belast..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:31

TS heeft geschreven dat er vandaag foto's worden gemaakt.
Ik zou de foto's afwachten en overleggen met de DA hoe nu verder te gaan.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 10:09

afspraak staan om 12 uur.
vanmorgen heeft hij mijn zoontje gekrabt door de pijn. zoontje deed hem aaien.
maar toch te veel pijn waarschijnlijk.
ben benieuwd wat er uit de foto's gaat komen

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:44

Hoe is het gegaan TS?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 14:55

We zijn dus bij de dierenarts geweest. Op de foto's was niets te zien. Geen arttose of andere afwijkingen.
Wat de dierenarts voelde dat er te veel speling zit in het knie gewricht. De kruisbanden die daar lopen zijn uitgerekt. Waarschijnlijk door verkeerde beweging of een val.
Dit heeft 6 tot 8 weken nodig om te herstellen. Als het dan niet over is dan moeten we terug komen. Tot die tijd is rust geven en zorgen dat hij niet te veel springt of dergelijke .

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:01

Ah gelukkig dat er niets gebroken is en dat ze met wat rust weer kan herstellen! Veel beterschap!

Heeft ze nog andere medicijnen gekregen?

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:19

Hè wat vervelend. Als er speling in de knie zit zijn de kruisbanden overigens bijna altijd kapot. Zou heel fijn zijn als ze na 6 weken rustig geen last meer heeft, maar ervaring leert dat dat vaak niet het geval is. Nog even flink duimen dus!