lang haar kitten herkennen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

malih

lang haar kitten herkennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 22:39

Hallo bokkers,

Altijd hebben wij katten gehad (kort harig). Op dit moment heeft een collega een nestje kittens. Moeders is half lang harig.

Kittens groeien op met (kleine) kinderen en een hond. Op dit moment hebben we geen kat meer. Maar wel honden en een zoontje van anderhalf.

We zijn nu aan t kijken voor een kitten uit het nestje van mijn collega. Zijn er hier bokkers die kunnen zien of een kitten lang of kort harig is/word ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:42

Wij hebben ooit eens een maine coon nest gehad met een kortharige. Er was 1 langharige bij. Dat zag je vrijwel binnen een week of 4. Weet niet hoe oud deze zijn? Ze lijken op het eerste gezicht kortharig. Miss het lapje wat langer haar?

BeeMed

Re: lang haar kitten herkennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:45

Ik vermoed kortharig. Mag je er gratis 1 hebben of moet je er voor betalen omdat de moeder halflangharig is?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 22:49

Rivjenn ze zijn nu 2 dagen oud.

Knuffeldier geen idee, ik heb het niet gehad over de prijs, vind ik onbelangrijk eerlijk gezegt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:50

Naar mijn mening allemaal kortharig.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 22:53

Kun je mij vertellen hoe je dat ziet zonnebloem?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 02:12

Mijn eerste ingeving zou ook kortharig zijn. Maar het is soms echt een verrassingspakket.
Van een van mijn pleegkittens Kees had ik in eerste instantie ook niet verwacht dat hij (half)langharig zou worden:

Afbeelding

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 06:16

Is nu nog heel moeilijk te zien, over een paar weken is dat makkelijker en kan je bijvoorbeeld letten op het haar in/om de oren, die zijn vaak al wat langer dan bij kortharige kittens

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 06:19

Zijn allemaal kortharig. Leuk nest!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 07:14

Cayenne hoe zie jij dat ze allemaal kortharig zijn terwijl een aantal aangeven dat je t pas over een aantal weken kan zien?

Overigens gaan we vanmiddag bij ze kijken.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:52

Leuke kittens :)

Het nestje waar mijn kat uit kwam waren er 4 halflangharig en 1 kortharig. Moeder was htk kat en vader volle maine coon.

maar ik sprak een keer een fokster en korthaar schijnt dominanter te zijn, of het waar is... Geen idee!

Dit was mijn kat met 9 weken, even voor het idee:

Afbeelding

En dit nu:

Afbeelding

Denk dat je het later nog beter ziet bij de kittens.

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 07:57

Ik denk ook kortharig, ik heb hier een halve Maine coon, die was bij z'n geboorte precies als deze kittens. Hij heeft wel een andere vachtstructuur dan een gewone htk.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:01

Bij mijn halve Maine coon zag ik pas na een week of 12 ineens lange haren komen. Nu (2 jaar) is hij zo goed als net zo fluffig als zijn moeder :D

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:03

Halflanghaar-gen is recessief tov korthaar.
Er zitten halflanghaar-genen verstopt in de korthaar populatie.
Al deze kittens, ook als ze kortharig zijn, dragen dus ook halflanghaar.
Het is dus zeker niet onmogelijk dat er een langharige tussen zit, maar de kans is groot dat het allemaal korthaartjes zijn.
Ik vind 2 weken nog wel erg jong om bij de kittens te gaan kijken (ivm kans op ziekte). Ik zou daar zelf wat langer mee wachten.

Edit: paar dagen pas zelfs zie ik nu.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 08:07

Ik denk ook kortharig. Ik vind ze niet "pluizig" genoeg voor langhaar.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:18

Ik denk kortharig. Maar dat is zo lastig te zien. Wat zijn de ouders?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:32

Kortharig is dominant over langharig. Als je een korthaar met een langhaar kruist en de korthaar is geen drager van het langhaar gen, krijgt je een nest kortharen met langhaargen. Als je die kruist met een langhaar, krijg je langharen. Anders niet. Maar met een huis-, tuin- en keukenkat is dat natuurlijk een verrassing, want vaak weet je niet wat daar allemaal achter/in zit, genetisch gezien. Ik zie in dit nest (nu) geen langharen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:35

picobello schreef:
Mijn eerste ingeving zou ook kortharig zijn. Maar het is soms echt een verrassingspakket.
Van een van mijn pleegkittens Kees had ik in eerste instantie ook niet verwacht dat hij (half)langharig zou worden:

[ [url=m/REq1IC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel eerlijk gezegd zie ik niet zoveel langharigs aan Kees. Maar wellicht is de foto wat onduidelijk?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:42

@Amaris: dit is niet de meest duidelijke foto ben ik met je eens. Zal eens kijken of ik een betere kan vinden. Probleem is dat hij nooit stil zit :P
Maar hij heeft echt een fluffy staart en heel dik half lang haar.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 18:59

Het lapje lijkt inderdaad wat voller in haar vacht te zitten, maar dat zegt op zich ook vrij weinig, aangezien ik ook een kat heb met een opvallend dikke staart en vacht die dikker oogt, maar hij is officieel nog steeds kortharig. Vind ik persoonlijk trouwens wel mooi, en dat is alsnog een goed alternatief voor als je een langharige kat wilde hebben maar deze niet in het nestje te vinden was waar je naar aan het kijken was.

Roodvos schreef:
Halflanghaar-gen is recessief tov korthaar.
Er zitten halflanghaar-genen verstopt in de korthaar populatie.
Al deze kittens, ook als ze kortharig zijn, dragen dus ook halflanghaar.
Het is dus zeker niet onmogelijk dat er een langharige tussen zit, maar de kans is groot dat het allemaal korthaartjes zijn.
Ik vind 2 weken nog wel erg jong om bij de kittens te gaan kijken (ivm kans op ziekte). Ik zou daar zelf wat langer mee wachten.

Edit: paar dagen pas zelfs zie ik nu.

Waarschijnlijk zijn mijn kat en zijn moeder op deze manier ook met wat dikkere vacht geboren. Niet dat we weten wie de opa van mijn kat was, maar zijn oma zat ook vrij kort in de vacht, en zijn vader al helemaal.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 19:03

Zijn vandaag gaan kijken maar eigenlijk oogde ze allemaal even lang / kort.

Ik had zelf de voorkeur voor een rood witte maar mijn zoontje wees steeds de lapjes aan. Overigens vond mijn vriend die ook t leukste. Haha we weten t dus nog niet :-p

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:03

Neem er 2? :P Is ook leuk voor de kittens.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:12

Ik vind ook het lapje het leukst, of de rode.
Of allebei ;-)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:14

Ik zou inderdaad ook meer dan 1 kat nemen. Mocht je er namelijk in de toekomst ineens een 2e bij willen hebben, dan kan dit problemen opleveren met de vermoedelijk al volwassen kat. Plus ze voelen zich vrolijker met een andere kat erbij. Met honden is het veel makkelijker om te zeggen: "Ach, eentje is genoeg. Buiten ziet hij wel andere honden." Bij katten is dat een stuk minder makkelijk helaas (ja, tenzij je ze buiten laat natuurlijk, maar ik weet je woonsituatie niet dus ik ga maar van het ergste (stad (voor een kat dan)) uit :P ).

Wij zelf hebben een nestje van 3 allemaal gehouden, 2 broers en 1 zus. Tot op de dag van vandaag gaat dat prima. Als je het vrouwtje maar op tijd laat castreren kun je zelfs nog wachten met een eventueel mannetje zodat ze wat groter worden, mocht je dit willen. :D Dit is ons zelfs gelukt met 2 mannen, en zijn pas gecastreerd toen ze echt gingen vechten. Dat is dan ook weer gestopt nadat de hormonen eruit waren, nu wordt er gevochten uit irritatie, voornamelijk het honger zijn in de ochtend. :Y)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 19:29

Ik opperde vandaag ' anders nemen we er twee?' Maar dat antwoord was resoluut 'neee!' Dus dat gaat hem sowisow niet worden.

Qua woon situatie. We wonen aan t bos. Tot nu toe alleen binnen katten gehad omdat we inderdaad aan drukke weg woonde maar nu dus aan het bos.

Overigens is de kat zelde alleen thuis vl en ik werken contra aan elkaar ivm ons zoontje.