bijen houden vraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

bijen houden vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 18:28

Hallo,
Mijn buurman kwam zojuist met de vraag of ik een volkje bijen wil laten zwermen bij mij. Lijkt me heel leuk en goed ook.
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik heb bijv. een weide met schapen, daarachter een wilde groei landje waar ze op zouden komen.
Alvast dank!
Hannah

Thats_Me

Re: bijen houden vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:39

Er komt veel bij kijken om bijen in leven te houden. Als je echt serieus bijen wil gaan houden zou ik even contact opnemen met een imkervereniging.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:44

Ik ga ze zelf niet houden, de imker plaatst slechts een kast bij mij in het land.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:54

Laten zwermen is iets anders, dan doen ze als ze een nieuw nest zoeken ;)
Een kast plaatsen in het land is normaal gesproken geen probleem. Zorg wel dat je een ruime plek rondom de kast afzet zodat de dieren er niet te dicht bij komen, want bijen willen hun nest uiteraard verdedigen. Verder zijn 'tamme' bijen totaal niet agressief. Als je bv fruitbomen in de tuin hebt dan is het ideaal.
Zorg er voor dat je geen insecticiden of onkruidverdelgers als roundup gebruikt, dan zijn de bijen vrij snel dood. Ze zijn echt heel gevoelig.
Liggen er verder akkers in de buurt waar gespoten wordt? Ook daarmee opletten, dat is de reden dat ik hier haast geen enkele bij zie en we ze helaas niet kunnen houden bij ons. Ik vind het ook prachtige en nuttige diertjes en had ze graag ook bij ons in de tuin.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:58

Je zou kunnen navragen wat voor soort bijen hij heeft. Over het algemeen zijn wat meer raszuivere Buckfast en Carnica bijen heel erg rustig, bij deze bijen kun je meestal werken zonder kap of handschoenen. Hier kun je dus ook erg dicht langslopen zonder gestoken te worden (wij hebben Carnica en onze suffe hond snuffelt regelmatig aan de bijen zonder dat ze haar iets doen). Als je niet vaak in de buurt van de bijen komt maakt het ras niet zo veel uit. Pas wel een beetje op met grasmaaien vlak langs de kasten, sommige volken vinden dit iets minder leuk. Maar er zijn veel tijdstippen waarop de bijen niet vliegen (als het te hard waait, regent of als het te koud is bijvoorbeeld), als je dan maait loop je ook niet het risico bijtjes die net even in het gras zitten bij te komen dood te maaien.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:59

Dankjewel! Ja ik gebruik niks als roundup etc. (biologisch land) maar de buurman strooit wel kunstmest.
Ze komen niet in het land van de dieren, maar daarnaast in een vrij wild stuk begroeit land.
Fruitbomen heb ik niet :( Maar wel 200 m verderop) dat is wellicht al te ver.
Ik laat de verantwoording aan de imker, dat hij ook de plek beoordeeld.
Er loopt wel een paadje 20 m van de kast, waar op zondag mensen wandelen. Is dat te dichtbij?
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 04-07-16 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:00

Ze vliegen tot 5 km ver als ik het me goed herinner :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 21:01

oh dat is klasse, in de buurt wel fruitbomen. Niet bijzonder veel trouwens.
Hier een hele grote rozenbottelhaag die in bloei staat + heel veel distels in bloei.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:07

Dat klinkt wel als een goede omgeving, maar de imker zal dat zeker kunnen bepalen. Een paadje op 20 meter afstand lijkt mij geen enkel probleem. Ik heb mijn bijen op 2 meter van het looppad in de tuin staan en we hebben nooit last van ze.
Tip: zet er een bankje tegenover, het is ontzettend leuk om te zien hoe de bijen in- en uitvliegen en verschillende kleuren stuifmeel meenemen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 08:30

Dankjewel! gaat goedkomen zo!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 09:52

Wat leuk! Ik vind het een goede zaak dat steeds meer mensen zich voor bijen inzetten, ook zonder zelf te imkeren. Jij hebt het land, hij de bijen. Ideaal, toch?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 10:33

Ja helemaal top! Tis dan helemaal compleet hier! :D