Hondenverzekering, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Hondenverzekering, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 10:27

heey hoi!

Ik kon wel dingen vinden over verzekeringen, maar meer dan een half jaar geleden :+ Dus ik hoopte eigenlijk op wat frisse meningen/ervaringen.

Ik zal over een klein tijdje mijn eigen pupsel in huis krijgen. Het gaat om een cardigan welsh corgi.
Voor onze labrador hebben wij jaren geleden wel een verzekering gehad, maar die uiteindelijk weer opgezegd omdat we, met het geld dat we bespaarden op de verzekering, eventuele kosten ook zelf op konden vangen. Nu was onze Rosco al groot en volwassen toen we de verzekering hebben opgezegd, maar met een pup lijkt het me wel handig om er weer een te hebben.

Nu heb ik ook al eens van dingen gehoord dat bepaalde risico factoren worden uitgesloten. In het geval van de corgi zou dat dan de rug zijn heb ik gehoord. Begrijpelijk, het is een risicofactor bij dit ras.
Echter kan ik op internet niks er over vinden, heeft iemand hier ervaringen mee?

Lijkt het je verstandig om een verzekering te nemen? Waarom wel of niet? Graag hoor ik wat meer meningen/ervaringen zodat ik een bewuste keuze hierin kan gaan maken :j

Pluttersput

Re: Hondenverzekering, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:24

Ik zal nooit een verzekering op mijn huisdieren nemen. Je kan eens pech hebben en veel geld kwijt zijn, maar als alles een beetje zijn beloop gaat zal dat reuze mee vallen en ben je meer kwijt aan premie dan dat je überhaupt terug gaat claimen...
Daarbij, als je hond een operatie nodig heeft die zij niet meer nuttig vinden maar jij graag wil laten doen, ben je ook de sjaak..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:28

Er wordt inderdaad per diersoort en ras gekeken welke dingen niet vergoed worden. Zo worden katten standaard uitgesloten van gewricht- en slijtageproblemen. Daar komt nog eens bij dat verzekeringen doorgaans pas achteraf uitbetalen en je dus sowieso het geld moet hebben liggen, en dat je dan vaak maar een bepaald percentage van het bedrag terugkrijgt. Het nadeel aan achteraf het geld terug krijgen is ook dat je een claim moet indienen en nog vervelender, dat zij die claim beoordelen. Als zij het dus niet als complete medische noodzaak zien (ook al is dat voor jouw gevoel wel zo) loop je het risico dat je je geld niet terugkrijgt.

Wij hebben er uiteindelijk bij de katten voor gekozen om het niet te doen en zelf een potje aan te leggen, dat gaat sneller omdat je zelf kan bepalen hoe veel je erin stopt.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:33

Hier 3 honden, oudste is 5 jaar. Ik betaal voor 3 honden 45 euro per maand.
Tot nu toe heb ik ieder jaar de premie eruit, dit jaar ruim 3000 euro kosten gehad. Ik ben verzekerd bij de hema, omdat hun erg veel vergoeden en een relatief lage premie hebben.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:38

Ik ben liever voor niets verzekerd, dan dat ik in 1 keer een groot bedrag (die ik niet heb liggen) kwijt zou zijn. Zonde van mijn geld? Misschien wel. Maar ik wil om financiële redenen niet de keuze moeten maken tussen een eventuele O.K. of euthanasie. Vaak kun je van te voren contact op nemen met je verzekering als je voor een dergelijke keuze staat en in mijn ervaring, mocht het echt een mega bedrag zijn, valt er altijd wel iets te regelen met een DA. Bij ons is het in ieder geval nooit echt een probleem.

Ik was verzekerd via de kruidvat, maar die is nu overgegaan via de Ohra. Ik betaal afgerond zo'n 26 euro, geen mega bedrag. Heb het er na 5, bijna 6 jaar laaaaaang niet uit. Maar eerlijk, zal me dat een zorg zijn. Zo help ik misschien anderen wel weer, die ook verzekerd zijn, die wel een dikke operatie nodig hebben.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:42

Ik heb zowel mijn volwassen hond als de pup van 14 weken verzekert. Zeker het jonge spul heeft snel iets.

Maar ik jaag ook met mijn honden en neem dan een extra risico. Een kapotte poot of staart, tak in het oog is zo gebeurd.

Afgelopen zaterdag nog ff een spoedje i.v.m. een acute oogontsteking doordat de pup een snauw van een andere hond had gehad. Waarschijnlijk toch net het ooglid geraakt. Spoedje incl. medicatie was al
€ 180,-.

Ik declareer alles van 1 jaar in 1x omdat ik dan maar 1x eigenrisico betaal.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:55

Tymone schreef:
Ik heb zowel mijn volwassen hond als de pup van 14 weken verzekert. Zeker het jonge spul heeft snel iets.

Maar ik jaag ook met mijn honden en neem dan een extra risico. Een kapotte poot of staart, tak in het oog is zo gebeurd.

Afgelopen zaterdag nog ff een spoedje i.v.m. een acute oogontsteking doordat de pup een snauw van een andere hond had gehad. Waarschijnlijk toch net het ooglid geraakt. Spoedje incl. medicatie was al
€ 180,-.

Kom jij dan niet in de 'problemen' wat betreft termijn? Ik mag namelijk maar van maximaal een half jaar oud declareren :')

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:05

hier hond wel verzekerd bij proteq al haar hele leven.
ben het zeker niet eens met de voorwaardes die ze elk jaar veranderen en dus steeds minder verzekeren ect en elk jaar 4% omhoog gaan.
maar sinds een half jaar is mijn hondje chronisch ziek en tja nu ga ik de vruchten ervan plukken!!
ondanks dat ze de medicijnen maar voor de helft gaan vergoeden als iets chronisch is scheelt het me toch geld op deze manier.
maar ik heb wel de eerste 5 jaar voor ja met zn korte achternaam betaald :+ maar goed toen was haar verzekering nog niet zo duur :o

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:13

Hier geen verzekering maar een rekening voor de honden voor het geval dat. Veel dingen worden niet vergoed en hoor zelden dat het zich loont.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:15

Hier ook geen verzekering.
Mijn vorige honden hebben me, buiten entingen en sterilisatie om, 450 en 1250 gekost, ze zijn 15 en 11 geworden... Als ik dan uitreken wat ik al die jaren aan premie kwijt was geweest....

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:40

Leffroi schreef:
Tymone schreef:

€ 180,-.

Kom jij dan niet in de 'problemen' wat betreft termijn? Ik mag namelijk maar van maximaal een half jaar oud declareren :')

Nee, zit bij de Hema en daar moet je het binnen 12mnd declareren. Eigen risico is € 45 per declaratie. Nog nooit een probleem gehad.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:44

Mijn broer heeft in december een pup gekocht en heeft daar ook over zitten twijfelen en zitten rekenen. Uiteindelijk heeft hij ervoor gekozen om zelf een "verzekering" te maken. Hij legt gewoon elke maand het bedrag weg wat hij kwijt zou zijn aan de verzekering en dat stopt hij in een potje voor als het nodig is.

Als je je hond verzekert zijn er heel veel dingen die niet meeverzekert worden. Bij de Franse buldog waren dit onder andere problemen aan de huid en de luchtwegen. Ja, laat hij de verzekering daar nou net het hardst voor nodig hebben :') Dus dan kan je beter het geld zelf gaan sparen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:02

mirriejj schreef:
Tot nu toe heb ik ieder jaar de premie eruit, dit jaar ruim 3000 euro kosten gehad. Ik ben verzekerd bij de hema, omdat hun erg veel vergoeden en een relatief lage premie hebben.

Ahh was jij dat... Ik kreeg een paar weken terug een mail dat de premie omhoog is gegaan omdat er teveel gedeclareerd werd :Y) (Geintje :)) )
Wij ook bij de Hema en betalen nu 35 euro voor 2 honden, waarvan 1 aanvullende verzekering voor fysio.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:04

Wij hebben onze bc wel verzekerd gehad. Gelukkig maar want ze kreeg langdurig aanhoudende diarree, cushing en een ruggenmergverlamming. Daarnaast ook een baarmoederontsteking (die niet vergoed werd). Maar qua medicijnkosten waren we dus erg blij met de verzekering want de pillen voor cushing waren erg duur.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:54

Ik heb mijn teckel verzekerd. Helaas is het een pechvogel en heb ik de premie er voor de komende jaren er al uit. Terwijl mijn hond nog geen 10 maanden is.
Je moet bij veel verzekeringen het bedrag eerst zelf betalen en dan krijg je het later (gedeeltelijk) terug. Bij mijn hond moest er afgelopen week een MRI van de rug gemaak worden, kosten incl narcose €900. Ook al moet ik dat dan eerst zelf betalen, ik ben wel blij dat ik daar een groot deel weer van terug krijg.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 16:37

Aardig wisselend dus :j Ik zit er aan te denken om vooral de eerste paar jaren verzekerd te zijn, just to be sure, en uiteindelijk de verzekering weer op te zeggen (om dan dus het geld wat ik normaal kwijt was, opzij te zetten voor dierenartskosten)

Dat het eerst zelf betaald moet worden is natuurlijk geen probleem, maar als je een deel ervan kan terug krijgen is natuurlijk wel fijn :j
Meert, hoe zit het bij jouw verzekering met de rug? Gezien de teckel ook een langere rug heeft, wordt je ook ergens voor uitgesloten of valt dat mee?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:48

Hond is niet verzekerd. Hij kost echt geen drol. 1x per jaar de enting en that's it. 1x is er een kast op zijn pootje terecht gekomen (dank aan pa en vriend) maar dit was met ca. €400 klaar. Beestje is inmiddels 9 jaar. Om deze reden heb ik de kat ook niet verzekerd. Voor hem geldt tot nu toe hetzelfde, alleen entingen.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:53

Ik ga onze pup wel verzekeren bij proteq.
Een van de weinige verzekeringen die heupen en ellebogen niet uitsluit.
Wij nemen een Franse bulldog en ondanks dat wij een goede fokker gekozen hebben en overal op letten zijn het toch honden met hogere risico.
Vandaar de keuze om hem voorlopig te verzekeren.

Hadden wij gekozen voor een wat minder complex ras hadden wij geen verzekering genomen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:54

Maar de eerste paar jaren zijn juist over het algemeen de jaren die het minste kosten. :) Dat zijn de jaren waarin je vooral betaald maar nooit iets terug (hoeft te) krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:00

Iris82 schreef:
Maar de eerste paar jaren zijn juist over het algemeen de jaren die het minste kosten. :) Dat zijn de jaren waarin je vooral betaald maar nooit iets terug (hoeft te) krijgen.

Precies, mijn ouwe is op haar twaalfde geopereerd aan een gezwel aan haar poot (kostte 450) en de ander kreeg op haar 11e longkanker...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:08

Ik denk dat je voor jezelf moet afwegen of je onverwachte hogere dierenartskosten kunt betalen of niet.
Mijn katten zijn niet te verzekeren, de ene was te ongezond en de ander is te oud, voor hen zet ik maandelijks een bedrag opzij en zorg ervoor dat er minimaal €500,- op die rekening blijft staan voor noodgevallen als er eens een grote uitgave gedaan wordt.
En heb een fijne dierenarts waar ik goed contact mee heb en evt een betalingsregeling mee kan treffen als dat echt nodig is.

Mijn eerste kat kreeg ik in 2012, een tijd dat nog bijna alles te verzekeren was aan honden en katten.
Voor haar zou ik ong €50,- per maand aan premie kwijt zijn en het enige wat gedekt werd waren de check-ups en entingen. 8)7
Ben met haar toen begonnen met dat bedrag maandelijks op mijn spaarrekening te zetten, gezien ik voor 3x check-up en 1x enting ong €200,- kwijt was op jaarbasis en ik die andere €400,- dan gewoon zou 'weggooien' als ik haar de verzekering in zou doen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:14

xSCWx schreef:
mirriejj schreef:

Ahh was jij dat... Ik kreeg een paar weken terug een mail dat de premie omhoog is gegaan omdat er teveel gedeclareerd werd :Y) (Geintje :)) )
Wij ook bij de Hema en betalen nu 35 euro voor 2 honden, waarvan 1 aanvullende verzekering voor fysio.

_O-

Hier wel stapelkorting, dus al met al was het voor mij niet zo veel omhoog gegaan.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:15

Wij zijn in totaal ook maar iets van 1 euro omhoog gegaan geloof ik. Dus ach dat is goed te doen :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 17:21

Iris82 schreef:

Ik ging eigenlijk meer uit van de jongere jaren. Entingen, onhandige acties, wellicht nog minder bespiering om onverwachte klappen (van bijvoorbeeld spelen) op te vangen.
Daarintegen zijn ze natuurlijk nog wel erg flexibel op de jongere leeftijd :j

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 17:21

Iris82 schreef:

Bij een bull kan in de eerste paar jaren helaas ook genoeg komen mocht je pech hebben vandaar ;)