Konijn eet zand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lady24

Konijn eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 21:00

Beste bokkers,

Even een vraagje. Vanmiddag heb ik zand gekocht voor mijn konijnen, dat heb ik in het onderste deel van een standaard konijnenkooi gedaan.
Ze vinden het prachtig en zijn lekker aan het graven, alleen merkte ik op dat één van de konijnen zand liep te eten/op te likken.
Kan dit kwaad? (Aangezien het bij paarden niet zo goed is, en de darmen van een konijn veel op dat van een paard lijkt?)
Kan ik het beter weghalen en af en toe de bak erin zetten of is het niet zo heel erg?

Alvast bedankt!

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:14

Hoi,

Ik had dit topic even gestipt omdat ik ook wel benieuwd was. Maar er is geen antwoord, dus ben ik zelf eens gaan zoeken op internet.
Ik las dat de darmstelsels inderdaad vergelijkbaar zijn, maar dat konijnen waarschijnlijk toch beter tegen zand kunnen. In het wild leven ze bijvoorbeeld in de duinen en eten ze ook hun groenvoer waar zand in zit en wassen ze zichzelf of maken de wanden van de holen glad met hun mond.
Verschillende mensen die een zandbak voor konijnen hebben, zien dat de konijnen hun groenvoer erin slepen en later opeten, waardoor ze dus zand binnen krijgen. Dat geeft verder geen problemen. Ik heb wel eens gelezen dat het speciale "binnenspeel" zand voor kinderen, dat niet knoeit, niet goed voor konijnen is. Daar zal wel iets chemisch aan toegevoegd zijn.

Ik denk dat je je konijn gewoon zijn gangetje kunt laten gaan en goed in de gaten houden of hij niet ineens veel meer gaat drinken of verstopping krijgt (niet meer goed eet)

Eoweyn_x

Re: Konijn eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 18:22

Als je konijn dat echt zo blijft doen zou ik het zand wel weghalen. Er zit een verschil tussen zand per ongeluk binnenkrijgen of doelbewust opeten. En echt goed lijkt het mij niet voor hun gevoelige darmen.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 23:45

Ik ga het goed in de gaten houden en mocht ze het blijven doen zal ik het eruit halen. Heb ze het vandaag nog niet zien doen gelukkig :)
Maar het leek mij idd ook niet heel veel kwaad kunnen aangezien ze in het wild vooral in de duinen bijvoorbeeld ook veel zand binnen zullen krijgen.
Bedankt voor de reacties!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 23:52

Wilde konijnen zijn niet te vergelijken met tamme konijnen. Helaas zijn die laatste vaak ver doorgefokt waardoor de darmen niet evenveel kunnen hebben als een wild konijn :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 01:06

Paarden likken wel eens zand op als ze te weinig natrium (zout) binnen krijgen. Misschien is dat bij konijnen ook? Succes!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 12:07

Eoweyn_x, daar heb je een punt! Ik ga het zeker in de gaten houden. En hou zeker het betreffende konijntje ook goed in de gaten :)
het is natuurlijk ook zo dat als ze op het zand zitten en het wat vochtig is, dat het aan de pootjes plakt en ze bij het wassen zo natuurlijk ook zand binnen krijgen. Dat is dan ook zo bij konijnen die als ondergrond in de ren ook zand hebben ook zo lijkt me?

Woepsie90, wie weet is dat idd bij konijnen ook, ik ga eens opzoeken of daar wat over te vinden is!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:52

Dat klopt, maar dan krijgen ze het ook per ongeluk binnen. En dat zal minder zijn dan wanneer ze het daadwerkelijk opeten.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 13:08

Dat is zo. Ik heb ze het vooralsnog niet meer zien doen, maar ik houd het zeker in de gaten. :)