Kat erbij nemen, of toch maar niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Kat erbij nemen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 15:01

Keuzes, keuzes, keuzes.

Wij zitten momenteel aan het eind van de verbouwing, we zijn bijna klaar om onze katten naar huis te halen. Onze katten hebben 4 maanden bij mijn ouders gelogeerd en komen zometeen in ons nieuwe huis.

We hebben Chico, ruim 2,5 gecastreerd, dominant en erg op zichzelf. Bekend met allergieën en staat daarom op speciaal voer.

Dan hebben we Caro, ruim 2,5 ook gecastreerd, zeer sociaal en vind alles wel prima. Caro heeft heel veel tijd doorgebracht met de kat van mijn moeder. Ze waren al snel vriendjes en speelden, aten en sliepen samen.

Voorheen zocht Caro Chico regelmatig op voor contact, maar Chico wijst dit 9/10 keer af.

Wij hebben het gevoel dat het voor Caro erg leuk zou zijn als hij wat meer een maatje heeft. Daarom twijfelen we of we er een kat bij willen.
We komen in een huis met genoeg ruimte voor een 3e kat en financieel hebben we die ruimte ook.
Ondanks dat we het beide erg leuk zouden vinden twijfel ik..

Ze komen in een nieuw huis na een periode die al stressvol genoeg was. Is het dan niet ontzettend vervelend voor ze als ze dan ook weer aan een nieuwe kat moeten wennen (vooral Chico zal hier moeite mee hebben). En als we er een kat bij zouden nemen, is het dan handig om het gelijk in het begin te doen, zodat alle katten direct in dit huis aan elkaar kunnen wennen. Of juist wat later zodat Chico en Caro eerst even op adem kunnen komen?

Ik ben erg aan het twijfelen en ben benieuwd naar jullie adviezen.

Daihyo

Re: Kat erbij nemen, of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:04

Dat is precies de reden waarom ik een 3e kat heb genomen. Ik had er 1 die heel sociaal was en 1 die enorm op zichzelf was. Dat matchte gewoon niet lekker. Met de 3e erbij ging het super. Zo had ik er 2 die samen optrokken en 1 die rust had en op zichzelf kon zijn.
Inmiddels is er een 4e bij en het zijn nu de 3 musketiers en 1 Remy. En het bevalt ze allemaal goed. De ene heeft nog steeds geen behoefte aan gezelschap. De andere 3 zijn ook gerust alleen of zoeken elkaar juist wel op.

Maar ik zou ze wel eerst even de tijd geven om aan het nieuwe huis wennen en even kijken hoe dat gaat. Laat ze even settelen en dan kun je altijd aan een 3e kat denken.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:06

Zolang Chico genoeg plekken heeft zich terug te trekken denk ik dat het prima is om een 3e kat erbij te nemen! Zeker als Caro daar schijnbaar wel behoefte aan heeft. Grote kans dat Chico juist meer rust krijgt als Caro een ander maatje heeft om mee te stoeien en ravotten :)

Ik zou dan alle stress in 1 keer doen, want jullie nieuwe huis is dan nog geen territorium, waardoor koppelen waarschijnlijk sneller gaat. Wennen moeten ze toch al...

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 15:42

Fijn dat jullie de gedachten 'vriendje voor Caro' erkennen. Jullie noemen beide goede argumenten voor 'wanneer-koppelen', jullie omschrijven precies waarom ik in dubio zit. :')

Ik weet wel zeker dat er genoeg ruimte is voor Chico om zich in terug te trekken. De bedoeling is dat ze als ze gewend zijn ook lekker de tuin in mogen overdag en het huis heeft 140 vierkante meter, verdeeld over 4 slaapkamers, huiskamer, eetkamer, serre, keuken en de gangen die vrij te betreden zijn voor en door de katten. :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:59

Wij hebben ongeveer dezelfde situatie. Harry, bijna 16 en Dirk, bijna 9 kunnen het na al die jaren nog steeds niet met elkaar vinden. En dat ligt voor het grootste deel aan Zure Harry. Dirk maakt het er btw ook niet makkelijker op door af en toe vanuit het niets op Harry zijn hoofd te springen...
Dus nu hebben we Anna erbij. Een ex-kneus uit Dierenasiel Amsterdam. Zij en Dirk hebben het onwijs gezellig samen dus we zijn hartstikke blij dat we het aangedurfd hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:13

Kan chico niet bij je ouders blijven en de kat van je ouders naar jullie?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 16:35

Nee, mijn ouders zijn Chico echt zat _O- . Die zijn echt blij als die weg is, en ik ben echt gek op Chico. Mijn man daarentegen is echt gek op Caro (net als mijn ouders) :') .

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:37

Zou je in geval van keus voor een derde kat, ze niet alle drie tegelijk aan het nieuwe huis kunnen laten wennen? Dan vermijd je het hele 'dit is mijn territorium' ding al.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 16:38

Dat kan inderdaad, daar twijfelde ik over. Als er een 3e kat komt, direct aan het begin koppelen zodat je territorium-stress vermijdt. Of juist de huidige katten eerst de tijd geven om te wennen.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:13

Als ik een derde zou nemen zou ik hem er gelijk bij doen nieuw territorium voor allemaal. Dit voorkomt dubbele stress voor je huidige katten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:17

tante_trien schreef:
Nee, mijn ouders zijn Chico echt zat _O- . Die zijn echt blij als die weg is, en ik ben echt gek op Chico. Mijn man daarentegen is echt gek op Caro (net als mijn ouders) :') .

Dus caro bij je ouders os dus ook geen optie?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:27

Misschien een katje uit het asiel adopteren en daar om raad vragen?
Hier zitten nu meer dan 120 katjes in het asiel, ze zitten hier niet meer in kooien maar hebben kamertjes. De medewerkers zien dan precies welke katten heel sociaal zijn en welke katten liever alleen zijn.

Er zitten hier echt super sociale kereltjes die ook begrijpen wanneer een andere kat geen gezelschap wil, dan draaien ze zich om en gaan ze wat anders doen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:33

Ik zou ook opteren om ze alledrie in eens in het nieuwe huis te koppelen, ze zijn dan zo bezig met verkennen dat ze de andere kat in eerste instantie niet doorhebben, er is geen territorium drift, en ze kunnen direct hun favo plekjes gaan zoeken. Wel zou ik zorgen dat er niet te veel meer verbouwd wordt / verplaatste wordt met meubels