kvv/barf vraag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

kvv/barf vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 15:36

Ik wil overstappen op kvv of kant en klare barf.

Nu hebben we 2 kruising hondjes van 8/9kg.

Ze hebben eerst Carnis brok gehad wat niet beviel. Daarna over op Cavom, wat voor het teefje wel bevalt, maar de reu niet. Momenteel geven we daar gedroogde tussendoortjes bij zoals; bullepees, pensstaafjes, vishuid etc.
Daarnaast krijgen ze af en toe een stuk energique, Smuldier, Rodi vlees of Carnis worst.

Nu hebben we niet veel vriesruimte over en ook niet echt plaats voor een extra kist. Wel zag ik dat je bij de welkoop van TinLo de barf rollen kan kopen. Ze zzouden 175/200gr moeten hebben.

Stel dat ik op dag 1 een rol aanbreek en de rest in de koelkast bewaar. Dan voer ik daar meer dagen van. Dan krijgen ze bijv 2 a 3 dagen hetzelfde beest. In 4 weken zou je moeten afwisselen, dus over die 4 weken komen we daar wel aan om mer soorten te geven. Maar steeds 2 a 3 dagen hetzelfde houdt me iets tegen.
Of 2 rollen openmaken?

En nog een vraag. Hoe komen mensen aan veilige karkassen? En veilige vleesbotten. Het zijn kleine hondjes, maar hele stevige kauwers. Iets voor hun maat geschikt, is vaak te klein of fijntjes. Een 20cm bullenpees doen ze net 30min mee.

Riddershow

Re: kvv/barf vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:21

Je honden krijgen echt geen te kort binnen een week ;) Dus als je netjes elke keer wisselt van smaak/dier/rol dan krijgen ze gewoon alles binnen. Daarnaast zijn de meeste (niet alle) kvv rollen compleet.

Wat je ook kunt doen is 2 verschillende rollen halveren en de andere helft in de diepvries doen om te voorkomen dat het te lang in de koelkast ligt.

Voor kleine honden zou ik vooral vogelsoorten/kip aan vleesbot geven en vis kan natuurlijk ook. Maar ik denk dat jongdier ribben ook zou kunnen (denk aan reekalf) daarvan zijn de ribben vaak nog zachter en natuurlijk kleiner. Maar ik heb nooit kleine honden gehad, dus het is allemaal een gok ;) Ik haalde veel bij een wildslachter. Daar kreeg ik reekalfs ribben, fazant (zonder borstfilet) en duif. En de kipkarkassen haalde ik bij een kippoelier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:25

Wij voeren een ander merk, maar hebben ook diepvries rollen van 1kg.
Die hakken we diepgevroren in 4 stukken. Zodat we 4 porties van 250gram hebben.
En dan kunnen we de smaakjes gewoon mixen en verdelen over alle dagen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:41

Ik voer dego meat en dat is ook in 400/500 grams rollen te koop .
Hoewel ik altijd 1 kg per dag opvoer aan 5 honden .
Weet ik dat de kleine rollen er ook zijn volgens mij zelfs 200 grams ook

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 00:22

Riddershow, Oke, vind dat een nadeel om dagen 1 soort te voeren en dan dagen een ander soort.

Ze zijn klein, maar niet qua kauwen. Zoals ik al schreef, ze eten bijv grote botten en kauwen dat echt snel weg. Iets voor hun maat, kan echt niet, dat slikken ze zo door.

Ik had een bevroren worst van 1kg en heb hem uiteindelijk maar weggegooid. Als het beide 2 dagen houdbaar is in de koelkast, zouden we bijv 2 soorten om de beurt kunnen geven en dan weer 2 andere soorten.

Als lekkernij geven we bullenpees, vishuid, pensstaafjes etc. Ik las dat karkasjes ook kunnen, maar die ben ik nog nergens tegengekomen. Te klein kauwen ze niet goed, dus beetje middenmaat denk ik.

femke, je hakt gewoon met een bijl?

Die barf kun je losse worsten kopen, dus kan ik kopen zoveel als we kwijt kunnen. Dat vind ik wel een voordeel. Als het goed bevalt, misschien een klein kistje in de schuur erbij.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:01

Een hele (of halve) kip/fazant oid krijgen ze niet in 1x weggeslikt ;)

Voor karkassen kun je het beste op kvv/barf fora kijken voor adresjes. Maar ook de locale slager vragen kan verrassende adresjes geven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:02

Ik heb een bijltje en daar sla ik met een hamer op. 3 keer slaan en de rol is doormidden, soms iets meer, maar het werkt erg goed bij bevroren worsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:31

Ja, gewoon met een bijl en een hamer. Je gebruikt de bijl dus als een soort beitel.

Op dit moment hebben we er een zwaar koksmes voor om te klieven, met een hamer er op. Die werkt nog beter dan de bijl, maar die hebben we gratis gekregen. Om dat mes van die kwaliteit te kopen, ben je heel veel geld kwijt.

Een bijl gaat ook prima.
Buiten hakken, liefst op een tegel (harde ondergrond)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 15:02

riddershow, ja, dat niet. Maar het probleem is dat mensen alleen kijken naar hun maat en gewicht. Als ik daar botten op koop, of zelfs speeltjes, kan ik het echt schudden. Ze hebben enorme bekkies en er zit nogal wat kracht in.
Ik zal eens kijken. Vind dat soort spullen zelf nog iets enger dan de kant en klare botten.

Oke, met een bijl dus? Zat zelf al te denken een de cirkelzaag, maar mn man dacht dat dit niet zo fris zou zijn voor het zaagblad.

Vroeger had je van die verkoop rotzooi op tv en waren er super messen die overal zo doorheen gleden, zelfs bevroren :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:33

Wat ik met mijn honden deed (herder formaat) was de eerste keer kippennekken en dan zelf even de botten verbrijzelen voor geval dat de honden het in 1x doorslikken.

De grote knauwbotten zijn vaak runderdraagbotten en deze zijn erg slecht voor de tanden.

Als je denkt dat ze het weg krijgen kun je ook lamskop aanbieden... was hier altijd een feest! (en haal je bij de islamitische slager) Maar is wel een flinke dagportie ;)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:23

Je kunt ook kijken naar bijv. Darf, dat is in blokken van ca. 350 g verpakt, 13 stuks in een doos.
Van Tammenga bestaan ook verpakkingen van 500 g en zo zijn er meer merken met kleinere verpakkingen. Als je op de site van een merk kijkt staan daar vaak de verkooppunten op, dan kun je zien of er eentje in jouw buurt zit.
Op http://www.voerwijzer.nl staan trouwens ook veel verkooppunten vermeld, met de merken die ze leveren. Vaak kunnen verkooppunten ook karkassen ed leveren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 01:19

Riddershow, dank je wel. Het is inderdaad even kijken naar de hoeveelheid tegenover hun kauwgedrag. Botten die we geven zijn groot, maar pakken we dus af, anders eten ze de hoeveelheid van grote hond in 1x op. En het gaat echt heel snel. Verder zijn ze niet te dik en actief, dus dat is tot nu toe oke.

Esther, Ik heb gekeken naar de bedrijven die leveren. Maar vaak in grotere hoeveelheden en de Barf menu kan ik per rol kopen. Kan wel meerdere rollen kwijt, maar kan wel elke week even halen. Als het allemaal goed gaat, kunnen we altijd nog een vrieskistje aanschaffen.

De dierenwinkels hier hebben weinig barf. Eentje misschien, maar dat vind ik echt een nare winkel. De andere 2 hebben kvv van 2 merken hooguit. Wel heeft eentje mooie gedroggde spullen zoals vishuid, strottenhoofden, etc etc. Karkassen daar niet gezien.

Nu rij ik 1 dorp verder naar stal en kan die barf rollen even halen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 16:36

Iemand weleens gehad dat een hond het echt niet at?

Mijn moeder en ik halen gister ieder 5 rollen. Beiden bij toeval de eend ontdooit om vanmorgen te geven. Onze honden keken vreemd, maar aten het wel. Duidelijk iets moeizamer dan kvv, maar ging erin.

Mijn moeders hondje at het niet. Hij dacht enthousiast; ha vlees en keek vervolgens volgens mn moeder (72) heel zielig :)
KVV vind hij normaal lekker en gaat er goed in, net als voorheen de brokjes. Brokjes at hij wel altijd langzaam. Vlees eet hij altijd zo op.

Ik kan de rollen wel overnemen, maar wilde graag dat hij ook gezond zou eten. Het is een klein hondje, maar ook erg teer. De barf rollen zijn niet grof, dus moet kunnen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:43

Wel dat diersoorten niet gegeten worden. Patrijs hoef ik niet mee aan te komen en niet alle vissoorten ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 19:46

Ik heb gezegd dat ze vanavond ook even moet aanbieden en dan niks anders. Dit is eend. Onze honden keken ook even raar, maar hebben het nu 2x goed gegeten.

We komen hier wel slecht uit met het gewicht van de rollen. Een rol is 500gr. Onze honden zouden 175 en 200gr per dag mogen.

Vandaag hebben ze om te beginnen een halve rol samen gehad en nog wat pens.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:55

Persoonlijk zou ik er helemaal niet aan beginnen. Je honden krijgen inderdaad binnen een week geen tekort, maar wel binnen een paar jaar. Ik werk in een hondenschool en mijn baas vertelde laatst nog dat eigenlijk elke hond die hier gebarft wordt binnen een paar jaar tekorten heeft.
Als je het echt goed wil doen moet je eerst al hele dieren geven. Als je eens kijkt hoe ze het in het wild doen... Dan moeten ze eerst de prooi open zien te krijgen, waardoor ze dus haren/veren, huid e.d. binnenkrijgen, dan de botten, dan de ingewanden, etc. Dus niet alleen het vlees. Bovendien zijn honden geen wolven meer en hebben ook groente en fruit e.d. nodig. Daar moet je ook rekening mee houden. Wil je dat je hond geen tekorten krijgt, moet je nog allerlei vitaminen en weet ik het wat bijvoeren...
Persoonlijk zou ik gewoon een goede brok uitzoeken...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:56

xxxlottie schreef:
Persoonlijk zou ik er helemaal niet aan beginnen. Je honden krijgen inderdaad binnen een week geen tekort, maar wel binnen een paar jaar. Ik werk in een hondenschool en mijn baas vertelde laatst nog dat eigenlijk elke hond die hier gebarft wordt binnen een paar jaar tekorten heeft.
Als je het echt goed wil doen moet je eerst al hele dieren geven. Als je eens kijkt hoe ze het in het wild doen... Dan moeten ze eerst de prooi open zien te krijgen, waardoor ze dus haren/veren, huid e.d. binnenkrijgen, dan de botten, dan de ingewanden, etc. Dus niet alleen het vlees. Bovendien zijn honden geen wolven meer en hebben ook groente en fruit e.d. nodig. Daar moet je ook rekening mee houden. Wil je dat je hond geen tekorten krijgt, moet je nog allerlei vitaminen en weet ik het wat bijvoeren...

Onze honden krijgen al enkele jaren barf en de dierenarts is door ons in barf gaan geloven.
Wel moet je inderdaad een goed merk kiezen en zorgen dat je voldoende variatie geeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 20:01

Wij hebben kant en klare barf, dus gaan niet zelf samen stellen. We kiezen wel diverse diersoorten. Zijn nu begonnen met 5 soorten.

Brokken zijn ook niet geweldig, hoe goed je ook zoekt, ook daar is wat over te zeggen.

Het liefst zou ik het naast een echt goede brok geven, maar die vind je niet zo makkelijk. Overal zit wel iets van rotzooi bij.

Gezondheid komt in mijn ogen door veel meer dingen dan alleen voeding, dus je kan nooit alleen voer de schuld geven.
Ik hou bij mn honden dingen in de gaten zoals; vacht, slijmvliezen, geur, oren, ogen, energie en ontlsting. Bij twijfel zullen we echt verder kijken, maar na mindere ervaring met brok bij hun beiden, nu toch overgestapt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:02

xxxlottie schreef:

Kvv is gelukkig prima compleet te krijgen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:20

xxxlottie schreef:

Toch knap dat er een forum bestaat waar mensen echt al jaren en generaties(van de honden dan) BARFen en er geen enkel tekort is. Als dat wel zo is dan doen ze het niet goed. Daarbij roepen veel mensen dat ze BARFen, maar dan geven ze of af en toe wat spiervlees, of wat bot ipv een goed berekend menu. Of ze geven Tinlo barfmenu, een KVV, die je wel moet afwisselen.

Bij een goed menu hoort volgens de richtlijnen van BARF ook groente. En in het vlees(dus spiervlees, bot en organen) en de groente zitten ruim voldoende vitamines, zodat je niks meer bij hoeft te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 20:55

@superpony:

Bij ons aten ze in het begin absoluut geen paardenvlees of wild.

Inmiddels vinden ze alles heerlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 00:05

mywishmax, wij hebben nu de tinlo onderdaad. We gaven eerst vlees naast brok en gedroogd spul, maar zijn nog wel zoekende en aan het testen hoe ze reageren. Ik zocht er een brok naast voor ''de zekerheid'', maar kan niks vinden wat in mijn ogen weer afbraak doet op wat je goed wil doen. Ik was een groentemix tegengekomen die je evt mee kan wellen bij vlees.
Volgens mij is de Tinlo wel aardig qua verhouding spiervlees, bot en organen. Het zijn relatief kleine honden en voor we zelf gaan samen stellen, een diepvries aanschaffen hiervoor etc, wil ik toch wel even dit aan kijken. Is sowieso niet slechter dan brok.

Femke, dank je wel. Die van ons keken even raar, maar aten het goed. Zijn jong en al veel vlees etc gewend.

Mijn moeder is 72 en gaf vroeger al vlees. Toen kwam het erg in dat brok zo goed was, beter voor de tanden oa bijv, dus zijn we brokken gaan voeren thuis.
Haar hondje is een klein teer hondje die normaal ook vlees naast de brok kreeg. Brokjes eet hij langzaam, maar wel goed. Vlees eet hij altijd enthousiast. Nu kwam hij dus heel blij naar haar toen en keek daarna heel zielig volgens haar, dus dat vind ze echt vreselijk moeilijk.
Ik heb gezegd alleen dit even aan te bieden en niks ernaast te geven. Ben bang dat ze dat niet volhoudt, maar we zullen zien. Per toeval had zij ook eend als eerste open, dus even zien. Blijft na openen niet eeuwig goed en ik wil wel afwisselen, maar anders voer ik die ook nog op.

Vis eten ze hier normaal wel goed. In de barfrol maar even zien.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:27

Soms kan het zijn dat honden moeten wennen aan een nieuwe smaak /geur. Het kan dan helpen om er wat kokend water overheen te gieten. Dat verandert het een beetje qua smaak/geur. En dan kunnen ze er aan wennen. Maar soms komt het voor dat honden gewoon iets niet lekker vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 10:44

Thanx, kan ook nog voorstellen kokend water of nog te mengen met iets misschien.

Ze had hem toch een Rodi worst gegeven. Die was niet bevroren, dus kon ze makkelijk geven.
Of ik haal hem even op. Als hij met die van ons samen moet eten, gaat het veel sneller altijd.

Ben benieuwd hoe ze de andere smaken vinden. Eend is nu op.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:51

Eend vonden mijn honden ook niet echt tof toen ik ze eendennekken als snack gaf terwijl ze wel gek zijn op kalkoenennekken en de kippenekjes ook graag opslokten. Soms vinden ze iets gewoon niet lekker.
Ik weet niet waar je woont maar Lotgering heeft heel veel keus in het snack gebeuren en als je bij de zaak zelf zou kunnen halen zit je ook niet met bezorgkosten etc.