Raskat buiten | Kattenren oid.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Raskat buiten | Kattenren oid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:20

Wie o wie kan mij uit de "brand" helpen.

Wij gaan verhuizen van een appartement naar een heel huis, mijn sphynx
kater mocht altijd op het balkon en vindt het ook fijn om buiten te zijn.

Momenteel logeren wij bij mijn ouders, omdat we in Oktober de sleutel van
onze nieuwe woning pas krijgen, en is mijn kater ook mee gekomen. Nu lopen we
tegen het volgende probleem aan, als hij, Roque de kater ;) , beneden is kan de tuindeur niet open
want dan neemt hij een sprint.

Nu heb ik voor hem al verschillende tuigjes meegenomen, sterker nog, ben met hem
wezen passen in de dierenwinkel en nu dacht ik een goede gevonden te hebben, maar meneer is slim, heel slim. De laatste keer dat hij deze om had, ging hij hangen aan de lijn, en zodra er maar wat spanning op stond kwam meneer Houdini gewoon van zijn tuig af :oo :=

Op het moment ben ik dus aan het nadenken hoe ik het met hem het beste kan oplossen, want ook in onze volgende woning zal hij naar buiten willen.

Hebben jullie tips? Vind het zo sneu om hem binnen te houden, maar helemaal los in de tuin durf ik hem ook niet te doen.

xniieeenke

Re: Raskat buiten | Kattenren oid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:23

Kun je hem niet aanleren te blijven? Mijn katten mochten nooit voor het huis komen en dat weten ze maar al te goed, ze blijven altijd achter. Nou is dit niet altijd het geval, maar is het het proberen waard?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:25

Ik heb twee Heilige Birmanen. Zij wonen over het algemeen binnen in huis :)
Maar als het droog is verblijven ze ook regelmatig in hun buitenren. Deze is gemaakt van gaaspanelen en een kattennet op het dak.

In de ren hebben ze diverse plankjes en uitkijk mogelijkheden, een vijvertje, een zandbak en een aantal planten.

Er zijn ook mogelijkheden om je gehele tuin af te zetten. Bijvoorbeeld met nettenlijn of morren. Deze plaatsen netten over je tuin/langs de schutting bijvoorbeeld :)

Dit is onze ren
Afbeelding

Afbeelding
Inmiddels is er nog meer aangepast, maar voor het beeld

Ik laat ze echt niet buiten los lopen :n en "aanleren" dat ze maar alleen in onze achtertuin mogen komen :n Ze zijn vrij naief, veels te lief en mooi en wij wonen aan het water en daar kunnen ze niet uitkomen als ze erin vallen :)
Laatst bijgewerkt door Keet op 27-06-16 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:26

Te blijven .... ? Hij is "al" 2 :), en ik durf hem echt niet los te doen
hoor in de tuin, bovendien kan dit ook niet bij mijn ouders i.v.m. open schuttingen, ben
hem dan echt kwijt. Hij is zo speels als wat.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:27

Wow Keet, die is wel MEGA he .... zo'n grote tuin krijg ik niet hoor, hahaha!
Zo'n ren lijkt mij toch het meest praktisch, maar ja het oog wil ook wat he :o
Hebben jullie deze zelf gemaakt? Netten lijkt me dan ook weer niks, zou mij denk ik ook opgesloten voelen :=

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:28

Dit is de ren van mijn dames.
Afbeelding
Mijn 2 persische dames mogen ook niet buiten. Het is de bedoeling dat er nog meer verhogingen inkomen. Een werk in uitvoering dus...
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 27-06-16 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:29

Wij hebben die van ons het altijd aangeleerd, begrijp niet waarom het altijd afgekeurd wordt. Dan niet, geen probleem als je het niet wilt maar het in het algemeen afkeuren (voor alle katten) vind ik nogal flauw. ;)

Ik zou als je een ren wilt eentje maken waarin je kat ook lekker kan spelen, want een ren vind ik niks mis mee maar helaas zijn ze vaak te klein of iets in die richting.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:30

BloemBloem schreef:
Wow Keet, die is wel MEGA he .... zo'n grote tuin krijg ik niet hoor, hahaha!
Zo'n ren lijkt mij toch het meest praktisch, maar ja het oog wil ook wat he :o
Hebben jullie deze zelf gemaakt? Netten lijkt me dan ook weer niks, zou mij denk ik ook opgesloten voelen :=

Deze is 2 bij 3 :) de panelen zijn 2 meter hoog.
Wij hebben hem zelf gemaakt maar wel met kant en klare panelen (het groene dus)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:31

heb je niet de mogelijkheid om de tuin af te maken met een simpel stroomdraadje?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:32

Ik ga er wel eens voor zitten, iets met steigerhout lijkt mij eigenlijk ook wel wat :)
Zou je het ook dicht kunnen zetten met kippengaas?

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:32

Ik heb een net gespannen boven mijn tuin tussen de schutting, zo kan mijn Noorse boskat wel lekker naar buiten en kan ik gewoon de tuindeuren open houden met mooi weer. Nadeel is wel dat het er niet mooier op wordt met zo'n net boven de schutting, maar ik woon in het centrum van de stad dus ik laat hem echt niet buiten de tuin lopen...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:33

Maartje1990 schreef:
heb je niet de mogelijkheid om de tuin af te maken met een simpel stroomdraadje?

Hoe zou ik dit moeten afzetten? Heb echt geen idee, en daarbij loopt
mijn 4 jarige dochter ook vaak met vriendinnetjes door de tuin te banjeren, vind ik
best wel eng :o

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:33

Je hebt ook zo'n petsafe-systeem met een halsbandje met stroom. Als ze buiten de grens gaan krijgen ze een schok (of trilling, net hoe je het instelt).
Werkt bij de meeste katten prima en is makkelijk mee te nemen bij een verhuizing.
Dit is zo'n systeem dat je ingraaft, dus veilig voor je dochter.

Dan je houdini-dingetje: hier komen ze uit ieder tuig en iedere halsband. Het enige dat werkt: tuig met extra losse halsband en die dan met een riempje/touw aan elkaar vast. Dan kunnen ze niet loskomen. Ideaal die 3x per jaar dat het nodig is

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:35

assie schreef:
Je hebt ook zo'n petsafe-systeem met een halsbandje met stroom. Als ze buiten de grens gaan krijgen ze een schok (of trilling, net hoe je het instelt).
Werkt bij de meeste katten prima en is makkelijk mee te nemen bij een verhuizing.

Dan je houdini-dingetje: hier komen ze uit ieder tuig en iedere halsband. Het enige dat werkt: tuig met extra losse halsband en die dan met een riempje/touw aan elkaar vast. Dan kunnen ze niet loskomen. Ideaal die 3x per jaar dat het nodig is

Kijk ... dat 1e lijkt mij dan wel weer wat! Ga gelijk googlen!
Je houdini oplossing zie ik alleen niet echt voor me!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:36

BloemBloem schreef:
Maartje1990 schreef:

Hoe zou ik dit moeten afzetten? Heb echt geen idee, en daarbij loopt
mijn 4 jarige dochter ook vaak met vriendinnetjes door de tuin te banjeren, vind ik
best wel eng :o

Uhm zit er een schutting om te tuin? Dan bovenlangs het draadje spannen, de kat zal er dan niet over (willen) springen en je dochter kan er dan niet bij.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:40

Het lukt me op mijn telefoon niet er een plaatje van te maken maar je doet kat een halsband om (niet te los, maar uiteraard wel adem-baar :+ ). En een tuigje. Die twee verbindt je dan met elkaar dmv een los touwtje/riempje. Dat riempje loopt dan over de nek van halsband naar tuig.
Door de combinatie komen ze er zelfs met druk op de lijn niet uit. Uiteraard niet zonder toezicht gebruiken ;)

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:57

Waarom mag hij eigenlijk niet naar buiten? Ze komen echt wel weer terug naar huis na een wandeling. :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:02

Fair schreef:
Waarom mag hij eigenlijk niet naar buiten? Ze komen echt wel weer terug naar huis na een wandeling. :)

Mijn redenen om ze in een ren buiten te laten komen:

Omdat ze te lief en te naief zijn
Omdat raskatten vaak gestolen worden ivm hun uiterlijk/waarde
Omdat sommige eigenaren het niet fijn vinden als hun kan overlast zou kunnen veroorzaken bij andere mensen
Omdat ze doodgereden kunnen worden
Omdat ze ziektes op kunnen lopen

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:12

Wauw de ren hierboven! Dat brengt mij absoluut op ideeën voor mijn Britse langhaar en snowshoe. Zij komen ook niet buiten ivm dat wij bang zijn dat ze gestolen worden. De snowshoe is nog een kitten dus zij mag sws nog niet naar buiten. En onze Britse langhaar raakt volledig in paniek van een tuigje. :(:)

Helaas hebben mijn ouders niet meer ruimte in de tuin, maar zou ik op mezelf gaan dan is dit absoluut een oplossing.
Laatst bijgewerkt door PrizTwir op 27-06-16 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 16:12

Fair schreef:

Om precies dezelfde redenen als Keet.

Die van mij is helemaal dom, en zo niks gewend, die ben ik zo kwijt.

Afbeelding

Afbeelding

Moet er niet aandenken .... :o :=

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:17

BloemBloem schreef:
Fair schreef:

Om precies dezelfde redenen als Keet.

Die van mij is helemaal dom, en zo niks gewend, die ben ik zo kwijt.

[ [url=m/SrOHv3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Sy1mUo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moet er niet aandenken .... :o :=

Oh ja onze Britse langhaar is ook een beetje dom...

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:17

Okee, ik ben het er zelf niet helemaal mee eens.. :o Maar het zijn niet mijn katten. :o

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:21

Fair zie je nou werkelijk zo'n kale kat zonder toezicht buiten lopen? Hoe lang denk je dat het duurt voor ie gevangen/gejat wordt?

Ik ben het met je eens dat sommige raskatten buiten kunnen, mijn russisch blauw komt ook buiten. Ze gaat niet ver, maar ik ben er niet altijd bij.

Maar zo'n kaal ras toch niet zeg....

Buiten alle emotie, even heel cru: weet je wel wat zo'n Sphinx kost :=

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:23

Zo'n Sphinx snap ik zeker hoor. Zo ver ik verstand van dat ras heb, mogen die ook helemaal niet buiten omdat ze zichzelf niet goed warm kunnen houden. :) En met lichamelijke beperkingen etc snap ik het ook. Maar verder. :o

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 16:25

Amaris schreef:
Fair zie je nou werkelijk zo'n kale kat zonder toezicht buiten lopen? Hoe lang denk je dat het duurt voor ie gevangen/gejat wordt?

Ik ben het met je eens dat sommige raskatten buiten kunnen, mijn russisch blauw komt ook buiten. Ze gaat niet ver, maar ik ben er niet altijd bij.

Maar zo'n kaal ras toch niet zeg....

Buiten alle emotie, even heel cru: weet je wel wat zo'n Sphinx kost :=

Teveel :') als je het aan mijn man zou vragen :+

Ik snap Fair ook wel ergens, ik vind het ook naar dat hij nu binnen zit, en dat de HTK kat van mijn ouders wel buiten komt, die van mij zit dan heel zielig te mauwen voor het raam. Voel mij daardoor best schuldig, maar ik zou mij nog rotter voelen als hij wordt overreden oid.