Buitenkat naar binnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Buitenkat naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 11:47

Een paar jaar geleden, vlak voordat ik naar Denemarken zou verhuizen, kwam er bij vrienden van mij een jong katje aanlopen. Zij konden hem niet houden, dus heb ik mijn moeder gevraagd of zij hem kon opvangen (van de 6 katten destijds, waren er 4 aan komen lopen, dus 1 erbij ging ook nog wel).

Bij mijn moeder komt hij graag in de tuin, maar van de andere katten ondervindt hij veel stress waardoor behoeftes vaak naast de bak belanden. Elke keer als ik daar ben komt hij me kusjes geven en bij me op schoot en in bed liggen. Iets wat hij bij mijn moeder niet doet.

Ik woon nog steeds in Denemarken, maar nu op mezelf. Ik heb altijd huisdieren gehad, en mis een beestje voor de gezelligheid. Dus nu is het plan gerezen om hem wellicht hier te laten wonen. Echter woon ik maar in een appartement zonder balkon, waar mijn moeder een heel huis heeft met een tuin.

Is dit eerlijk naar de kat toe? Hij vindt het struinen in de tuin wel fijn, maar andere katten niet zo. Denemarken is natuurlijk niet de andere kant van de wereld, dus als we het zouden proberen zou dag in de winter zijn, dan is ie vooral binnen.

Maar ik ben toch benieuwd naar jullie mening.

Anoniem

Re: Buitenkat naar binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:52

Hmm. Mijn katten zijn altijd buitenkatten geweest en toen ze naar ons verhuisden hebben ze zeker het eerste half jaar binnen gezeten. Wij wonen in een rumoerige, drukke buurt waar veel auto's rijden dus we wouden absoluut zeker weten dat ze zich eerst goed voelden binnenshuis voordat ze naar buiten gingen.

Dat vonden ze eigenlijk niet zo'n probleem. Nou hebben wij wel een groot balkon waar we ze na twee weken op hebben gelaten, maar de deuren naar het balkon zitten meestal dicht en ze hebben er niet bijster veel interesse in.

Ik neig naar zeggen probeer het gewoon, maar aan de andere kant kan hij ook niet zo 1, 2, 3 terug naar NL als hij het wel heel akelig vindt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:58

Ik heb mijn kat de laatste 13 jaar veel verhuizingen aangedaan (slechte baas haha)

Ze kwam met 3 maanden uit asiel, mocht toen bij mij in een soort vakantie/starterswoning naar buiten.
Daarna een boerderij aan een doodlopende zandweg (dus paradijs)
Daarna bovenwoning waar ze alleen aan tuigje naar buiten kon
Daarna bovenwoning waar ze niet buiten kon
Daarna woning in wijk waar ze wel naar buiten kon
Nu weer een boerderij waar ze wel naar buiten kan maar geen luikje dus vooral buiten als we thuis zijn.

Poes vind alles prima. Blijft savonds liever binnen bij mij (met je kat op de bank) overdag struint ze over het erf en de wei.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:05

Sommige katten zijn onwijs flexibel qua karakter en sommige hebben duidelijke voorkeuren...

Ik zou het wel proberen en dan met name omdat de kat heel erg op jou gericht is en duidelijk niet zo erg op je moeder.
En dat telt ook heel erg mee vind ik persoonlijk...
Ik denk dat ie misschien wel liever bij jou in een klein appartement zit dan bij je moeder in een grote tuin...

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:08

Kans is groot dat de kat van buiten is om de rest te ontlopen.
Warm plekje en alle aandacht doet meestal wonderen.

Gaat het niet kun je altijd verder kijken...maar...als het een sociaal mensen katje is, verwacht ik geen problemen

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:12

Zou het gewoon proberen.

Ik heb zelfs onze stalpoes mee naar huis genomen (had weinig keus moest van het terrein af) en die heeft het boven verwachting van iedereen prima naar haar zin hier in huis.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:22

Gewoon proberen joh, je zou met een tuigje dan zelf eventueel zelf met je kat naar buiten gaan

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:37

Die van mij moesten in verband met het werk van mijn vriend ookvrij plotsklaps binnen blijven. We hebben in het vorige huis het afdak omsloten met hekken zodat ze wel nog een klein stukje buiten hadden. Kort daarna zijn we verhuisd naar een flat, nu komen ze alleen met ons erbij af en oe op het balkon aan een tuigje.

Ze vinden het allebei wel prima. Heb wel gezorgd voor een grote mooie krabpaal en genoeg speelgoed. De dames vermaken zich prima en als de balkondeur open staat blijven ze soms alsnog binnen :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:50

Mijn moeder heeft een kat. Die is als kitten als buitenkat opgegroeit. Na een paar maandjes kwam hij bij mijn moeder. Hier mocht hij pas naar buiten na zn castratie (duurde 4 maanden nadat hij er was). Toen mocht hij naar buiten. Nu woont ze (na 1,5 jaar) op een appartement en mag hij niet naar buiten, behalve aan het lijntje op het balkon. Beest vind het allemaal wel best. Slaapt nu gewoon lekker veel en zit gewoon naar buiten te kijken door het raam, naar de vogels die rond vliegen. Maar echt de behoefte om naar buiten te gaan heeft hij niet.

Ik zou dus ook zeggen, probeer het gewoon! Want zoals je zelf zegt, het is niet het andere eind van de wereld en mocht hij/zij echt niet kunnen wennen, kan die altijd nog terug.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:59

Toen ik verhuiste naar zweden durfde ik het niet aan met mijn oude kater voornamelijk omdat hij al 16 jaar was op het moment van verhuizen. Met een ''jonkie'' als de jouwe zou ik het wel proberen. :j wel slim om vanuit thuis (NL) zijn dekentje met zijn geur etc mee te nemen. Met de auto ben je zo in denemarken. En let op de vaccinaties etc :)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 15:38

Eigenlijk allemaal dezelfde reacties! Fijn!

Ik denk dat we het in het najaar gaan proberen, ik ga inderdaad de vaccinaties uitzoeken als wel wat het kost om te vliegen. Ik woon vlakbij het vliegveld. Met de auto is het zo'n 8,5 uur, zonder files. Maar dat kan ik op mijn gemakje uitzoeken.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:48

Vliegen zou mij zo'n 150 euro kosten heen. Terug hetzelfde dit was wel met de KLM, want dat is de enige die rechtstreeks naar Landvetter/Göteborg gaat hier :P.

Edit: voor mij was het zo'n 16 uur rijden dat was goedkoper uiteindelijk omdat ik voor mijn eigen ticket ook 250 euro kon aftikken :j

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:49

Mijn twee katten waren ontzettende buitenkatten. Helaas is er kort geleden 1 overleden. Vermoedelijk door vergiftiging. Sindsdien houd ik mijn andere kat binnen (van de week weer vergiftigd voer gevonden in de bosjes). Ik had grote problemen verwacht. Want ze waren veel jagen in de bossen en weilanden gewend. Maar hij doet t echt heel goed! Af en toe een gekken halfuurtje en dan pak ik de hengel met veertjes eraan en ga met hem spelen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:07

Zolang je in huis maar voor voldoende bezigheid zorgt gaat het in veel gevallen gewoon goed. Hier en daar wat brokjes verstoppen voordat je weggaat en een grote krabpaal en hij zal zich waarschijnlijk prima redden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:18

Mijn kat kwam uit het asiel zonder duidelijk achtergrondverhaal.
Het is een meegaand, rustig dier.
De eerste 6 jaar bij mij heeft ze binnen (met balkon) geleefd.
Dat ging op zich prima, maar ik bleef de indruk houden dat er wat voor haar ontbrak.

Daarna zijn we verhuisd naar een huis met tuin.
Ze is zichtbaar opgebloeid. Ze komt alleen in de tuin als ik thuis ben, soms is dat een half uurtje.
En het is allesbehalve een grote avonturier, maar het maakt zeker verschil voor haar.
(of een andere theorie die we hadden: heeft ze hoogtevrees? :) (was 2 hoog, dus zal wel meevallen)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:16

Sushilla88 schreef:
Eigenlijk allemaal dezelfde reacties! Fijn!

Ik denk dat we het in het najaar gaan proberen, ik ga inderdaad de vaccinaties uitzoeken als wel wat het kost om te vliegen. Ik woon vlakbij het vliegveld. Met de auto is het zo'n 8,5 uur, zonder files. Maar dat kan ik op mijn gemakje uitzoeken.

In het najaar verhuizen lijkt mij inderdaad een goed idee aangezien je al geschreven hebt dat hij dan meestal binnen is. Dan kan hij rustig wennen aan de nieuwe situatie. Mits voldoende aandacht en speelgoed (bv krabpaal etc..) komt dit vast en zeker goed :-).

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 16:02

Ik heb het er nog eens met mijn vriend over gehad, want die was toch wat huiverig in het begin. Maar hij vind het goed! Dus eerst op vakantie en alles goed uitzoeken, en in september/oktober eindelijk een beestje in huis. *\%/*