Konijn verwilderd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Patriciaa

Konijn verwilderd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 20:37

Hoi Bokkers,

Sinds eind augustus hebben wij 2 konijntjes. Ze zitten samen in een kippenren met zowel binnen als buiten ruimte en daarbij nog een buiten ren.

In het begin niks aan de hand. Veel bij gezeten en in de hand gehad om ze tam te houden en aan ons te laten wennen.
Begin dit jaar kreeg 1 van de twee nesteldrang. Sindsdien is zij erg druk geworden. Ze was in eerste instantie erg territoriaal en agressief tegen het andere konijn. Daarna volgde voernijd en nu laat ze zich niet meer pakken.

Ze komt wel bij mij kijken als ik in het hok zit. Zodra ik haar aan wil raken begint ze heel erg te grommen en aan te vallen. Ze heeft mij vandaag in mijn arm gegrepen.

Ik ga morgen de DA bellen om advies te vragen maar was benieuwd hoe jullie hier over denken en/of ervaring mee hebben. Ik weet niet goed meer wat ik hiermee aan moet dan haar helemaal met rust laten.

Tips zijn zeer welkom.

Puck94

Re: Konijn verwilderd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:41

Zijn het 2 vrouwtjes?
En zijn gesteraliseerd?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:42

Ik had geloof ik al wat tegen Britt gezegd haha. Maar dit komt door de hormonen, vrouwtjes krijgen op een bepaald moment enorm last van hormonen. Ik zou zorgen dat ze genoeg tunnels en speelmogelijkheden hebben. Als dat zo is en het is al maanden zo, dan kan je 2 dingen doen:
1. Het irritante vrouwtje laten helpen
2. Een gecastreerde ram er bij om zo meer rust te creëren in de groep

Ik had ook zo'n vrouwtje die viel zelfs de hond aan ( :+ ) toen zij geholpen werd bleek dat door de hormonen haar hele buik vol zat met cystes. Na het castreren was ze het liefste konijn ooit! <3 Ze is altijd wel een beetje een mopperkont gebleven maar in plaats van aanvallen lag ze na die tijd letterlijk te kwijlen op schoot omdat je haar aaide.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:03

Zo zijn al mijn voedsters (geweest)! Mijn huidige nu ook. Mijn vorige voedster was echt het toppunt, en was nog gecastreerd ook. Grommen aanvallen alles. Ik laat ze maar. Mijn huidige voedster ook, maar zij doet het vanuit onzekerheid. Ze valt mij inmiddels niet meer aan. Ik forceer niets en laat haar zelf kiezen wat ze wilt.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:09

Hormonen. Castratie kan inderdaad helpen, het is dit jaar sowieso erg heftig want mijn gecastreerde voedsters hebben er alsnog last van..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:12

Vrouwtje meteen laten castreren.
Als ze zich zo gedragen hebben ze bijna altijd (beginnende) tumoren op de eierstokken.
Konijnen produceren veel te veel hormonen om niet zwanger te zijn en dat geeft zonder castratie eigenlijk altijd ellende.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:18

Dat dus. Castratie.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:42

Klinkt als een dame die heel veel last heeft van haar hormonen. Laten steriliseren (of eigenlijk castreren) kan hierbij helpen.