Ratje past niet in de groep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Ratje past niet in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 12:54

Hallo bokkers! Sinds kort heb ik voor het eerst ratten. Deze heb ik overgenomen van een vriendin van me, die een mini-opvang had. Mijn ratatouille is ontzettend leuk en gezellig, maar er is één probleem.

Van de vijf ratten zondert eentje, Loki, zich erg af. Ze hebben een grote kooi, maar hij zit altijd in hetzelfde huisje naast de voerbak. Hij wil geen contact met de anderen en vindt hen maar eng. In een kleine ruimte (tijdelijke kooi, reismand) gaat hij gewoon tegen de anderen slapen, maar zodra ze weer in de grote kooi gaan, gaat het mis. Spullen uit de kooi halen heb ik ook al geprobeerd, maar zodra ze er weer zijn...

De kooi staat eigenlijk altijd open, maar hij komt er als enige nauwelijks uit. Buiten de kooi krijgt hij snel ruzie met een andere rat, Cupcake, en dan vlucht hij snel terug naar zijn hoekje.

Het huisje uit zijn hoekje weghalen heb ik al geprobeerd, hij blijft mooi zitten waar ie zit. De voerbak weghalen durf ik niet, ben bang dat hij dan stopt met eten -O-

Loki is overigens een naaktrat, waardoor hij erg snel wondjes heeft :(:) Deze worden natuurlijk goed behandeld, maar de andere vier ratten hebben wel haar en misschien is dat ook geen goede combinatie.

Ik zit eraan te denken om een (naakt) vriendje voor hem bij de opvang te halen. Eigenlijk heb ik daar geen zin in, twee kooien :o maar als het moet, dan moet het.

Is er iets dat ik over het hoofd heb gezien of nog kan proberen?

Ter illustratie, zo zitten de vijf heren gehuisvest:

Afbeelding

Sanguine

Re: Ratje past niet in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:58

Je zou inderdaad kunnen proberen om er een naakt vriendje bij te zetten. Misschien trekt hij daar wel mee op. Ik ben maandag begonnen met een koppeling, er is geen ruzie maar hier ligt het groepje ook verdeeld. Bram ligt in het ene hoekje en de andere twee liggen in het andere hoekje. Hoop voor je dat jouw kereltje toch weer een vriendje krijgt. :(:)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 12:59

Hoe lang heb je ze samen gehad voor ze in de grote kooi gingen?

Hier sinds een week mijn 4 muizendames met 5 nieuwe dames gekoppeld en ook dat gaat nog niet soepel. Soms heeft het veel tijd nodig. We zijn inmiddels een dikke 5 dagen verder en heb er nu pas 1 huisje bij kunnen zetten, maar ook nu slapen ze nog niet altijd samen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 15:41

Ik moest het even navragen maar ze zitten al vanaf 30 april bij elkaar :oo Is er nog kans dat dat goedkomt?

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:50

Hoe oud zijn de ratten? Als je ze meteen in zo'n grote kooi zet heb je inderdaad kans dat er zich geen groep vormt. Je kunt ze beter minimaal een week in een veel kleinere kooi zetten, met veel minder verstopplaatsen. Als er grote leeftijdsverschillen zijn, kan dat ook er voor zorgen dat ze zich afzonderen omdat ze een ander energieniveau hebben.

Ik zou ze in elk geval eerst kleiner zetten :j

Appelmoes_11

Re: Ratje past niet in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 19:25

Dank jullie wel voor de reacties en tips! :)

Ze zijn anderhalf jaar, allemaal dezelfde leeftijd. Loki is volgens mijn gegevens vanaf 30 april volledig geïntegreerd in de groep (dag en nacht bij elkaar). Op hun vorige plek ging het ook niet goed, daar zijn ze inderdaad een week in een kleine kooi gegaan. Dat ging prima, maar zodra ze weer in de grote kooi zitten, is het weer ruzie.

De kooi is vandaag schoongemaakt en er hangt nu nauwelijks nog iets in. Ze vinden het maar saai := Ik ben benieuwd of dit helpt!