Nog meer mensen met waterschildpadden ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Nog meer mensen met waterschildpadden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 17:16

Hoi :)

Ik kan niet zo snel een topic vinden dus maak ik er zelf maar één.

Zijn er hier ook mensen die waterschildpadden houden ? Ik ben vooral geïnteresseerd naar de inrichting en afmetingen van het verblijf. Wij hebben 1 waterschildpad, maar zijn verblijf wordt aan de kleine kant dus ik ben aan het uitkijken naar iets anders. :j

8nnemiek

Re: Nog meer mensen met waterschildpadden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:37

Leuke beesten!
We hadden vroeger een enorm grote, natuurlijke vijver met groene kikkers en daar zaten ook een paar waterschildpadden in. Die waren zo tam dat ze uit je had aten :)
Helaas hebben we dat huis jaren geleden verkocht.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:53

Hier! Wij hebben twee geelwang vrouwtjes. In de zomer in hun (privé) vijver (samen met vissen ook geprobeerd.. doei vissen..) en in de winter binnen in een grote bak omdat het buiten dan te koud is. Eens in de week krijgen ze een soort gedroogde kreeftjes in speciaal schildpaddenvoer en in de zomer krijgen ze daar slakken bij! We kwamen er per toeval achter dat ze daar helemaal gek op zijn, dus in de zomer krijgen ze daar heel wat van elke avond. Gewoon levende slakken bij het huisje tussen 2 vingers vasthouden en dan happen ze het uit je hand, verdwijnen onder water en trekken de slak uit het huisje en eten hem op. Naaktslakken eten ze niet. Heel af en toe krijgen ze er een waterplantje of een blaadje sla bij, maar daar zijn ze niet gek op.

De zomervijver is 10x4 m en het binnenverblijf (anders vriezen ze dood) is 3x3 m

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:56

Oh ja, bij mooi weer is hun grote hobby zonnebaden, dus in beide verblijven hebben ze verhoogde stukken waar ze op kunnen klimmen, en in het zomerverblijf ook een ''strandje'' met schildpaddenzand.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:58

Wij hebben 2 schildpadden in de vijver;
Afbeelding
Die inderdaad gek zijn op zonnen.

In de winter laten wij ze er ook in. We zien ze dan een periode niet en rond april komen ze weer tevoorschijn. Ik denk dat ze dan ook een soort winterslaap houden?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:04

In de winter zijn ze wel een stuk minder actief. Bij ons komt er ook altijd een dikke laag ijs op het water dus dan overleven ze niet, de ideale temperatuur voor geelwangschildpadden is minimaal 18 graden. Die van ons zijn ietsje groter.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:08

Bij ons vriest de vijver ook dicht. Maar zolang ze in de zomer genoeg vet hebben kunnen opvouwen, kunnen ze een hele lange tijd in winterslaap gaan. Na de winter zitten ze altijd ineens weer op de steen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:09

Ik heb er ook 1 in de vijver. Vorig jaar gekregen van een vriendin omdat hij te groot werd voor dr aquarium.
Hier vriest de vijver niet dicht omdat we een flinke waterval hebben.
Afgelopen winter ging hij onder een grote bloembak in de vijver zitten.
Afbeelding

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:17

Ik kon zo snel geen goede foto vinden, dit is in binnen een bak toen ze even moesten wachten tot hun verblijf was schoongemaakt. (+kat die zit te vissen, whaha, doet deze altijd)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:20

Wij hebben er 3 in de vijver. Is ontzettend groot en vrij diep. Zitten ze ook in de winter in en leven allemaal nog. Zie ze af en toe als ze aan het zonnen zijn

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:24

Een collega van mij op de dierenambulance heeft ze ook. Ze is inmiddels ook opvang. Geloof dat ze er inmiddels wel 20 in de vijver zitten.
Ze heeft het super mooi ingericht en in de winter gaan ze op zolder in een zwembad.
Eerst had ze ze buiten maar de vijver was toch niet diep genoeg en waren er een paar dood gegaan.

Ik vind het altijd een leuk gezicht als we weer wat gaan brengen bij haar(die gevonden zijn in sloten enzo). Zeker als de zon schijnt dan zitten ze allemaal te zonnen. Ze heeft ze in allerlei formaten en in de tuin zelf heeft ze nog een landschildpadje lopen.

Als ik ooit een grotere tuin heb....

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 11:04

Ik heb allemaal gedumpte schildpadden,als iemand er 1 vind komen ze deze kant op.
Ik heb dus ook een opvang.
Nu totaal 14.

Dit is het buitenverblijf.

Afbeelding

Dit het binnenverblijf.

Afbeelding

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 12:47

Wat leuk dat jullie ze kunnen buiten houden. :)

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:36

Hoi, ik meld me hier ook eventjes aan :D
Wij hadden 1 schildpad en sinds vandaag er 2.. Op stal lag er een in de rijbak en nu heb ik deze onder mijn hoede genomen. Het zijn 2 geelwang schildpadden. Nu zijn ze nog redelijk klein en zitten ze in een aquarium van 100x60x60 gok ik zo.

Wat is het beste om als bodem te hebben in de aquarium? nu hebben we aquariumzand erin liggen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 15:55

Aan wat voor eisen moet een buitenvijver eigenlijk voldoen om er een schildpad in te kunnen houden?

Wij hebben een vijver en eigenlijk lijkt het me wel gaaf om er een schildpad in te houden. Vijver is erg groot en diep, 8*5 meter en bijna 2 meter diep met een ondiep deel waar ze boven water zouden kunnen zitten. Er zitten nu gewoon vissen en planten in en een pomp waardoor het water altijd iets stroomt. Het is een vrij natuurlijk ogend geheel.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:24

Weet wel dat je planten niet echt overleven met schildpadden :o .
Die van mij zwemt tussen de waterlelies en daardoor breken de bladeren en bloemen af.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 16:29

Ik heb ondertussen een nieuw verblijf aangekocht met bijhorende zwaardere externe filter. Nu moeten we enkel nog een meubel vinden of maken waar de bak op kan staan.

Ik ben ook nog opzoek naar een geschikte bodem. Ik heb ook een apart gedeelte die opgevuld kan worden met zand of iets anders ? Wat is geschikt ?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:32

yvje86 schreef:
Die van mij zwemt tussen de waterlelies en daardoor breken de bladeren en bloemen af.

Sommige planten worden ook opgegeten :')

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:34

BlueMilk schreef:
Ik heb ondertussen een nieuw verblijf aangekocht met bijhorende zwaardere externe filter. Nu moeten we enkel nog een meubel vinden of maken waar de bak op kan staan.

Ik ben ook nog opzoek naar een geschikte bodem. Ik heb ook een apart gedeelte die opgevuld kan worden met zand of iets anders ? Wat is geschikt ?

Wij hebben ook een apart gedeelte, daar hebben wij speciaal schilpaddenzand in, maar weet zo niet waar je dat kan krijgen.. online misschien?

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 17:48

Mijn vriend heeft ook twee waterschildpadjes. Die zitten op dit moment in een aquarium van 1 meter lang volgens mij. In dit aquarium zit een plateau voor het zonnen en er hang enen warmte lamp (?) boven. Als we straks in het nieuwe huis zitten wil hij ook een vijver voor ze maken :) Hij heeft er net als TS ook een externe filter bij.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 18:24

TerraHowrse schreef:
yvje86 schreef:

Sommige planten worden ook opgegeten :')

Dat dan weer niet bij mij, maar goed die van mij is ook vreselijk goed opgevoed :+

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:12

Wij kochten altijd plantjes, na een tijdje maar mee gestopt want binnen een uur was steeds het hele plantje weg.