Buren voeren katten uit de buurt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikkelies

Buren voeren katten uit de buurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 21:30

Sinds Juli zijn we verhuisd naar een heerlijk bovenhuis met grote groenstrook tussen de huizen.
Nu we een huis met een "buiten" hebben kon dan eindelijk mijn droom in vervulling gaan en kwam er een katje.
Na dat onze kat 5 maanden binnen is geweest en gesteriliseerd was hebben we haar naar buiten gelaten.
Dit gaat super en onze agressieve kat is opgebloeid tot een grote schat!
Tot zo ver geen probleem

Toen we hier kwamen wonen vertelde de buren heel enthousiast dat ze altijd zo veel katten hadden en dat dat dan zwerfkatten waren. Die dan soms in de avond weer naar huis gingen. Zo gezellig. Toen niks raars achter gezocht. Ze zijn heel veel buiten dus ook wel gezellig voor katten waarvan de baasje overdag werken.

Maar nu is het zo dat onze buren aldoor de katten voeren. ( goedkope zooi en KOEmelk!)
Ouderstel dat altijd thuis is en zelf GEEN katten heeft. Vroeger wel gehad dus zit een luikje in het huis.
Ze zetten constant voer binnen neer een laten dat ook zien aan de katten als ze de deur open hebben.
Maar nog erger er staat bijna altijd een groot bord met brokken en een groot diepboord met melk!

Inmiddels zijn wij met onze kat al behoorlijk vaak bij de DA geweest ( ook voor dat ze buiten kwam)
Dus vanaf het moment dat ze naar buiten ging gevraagd aan de buren of ze haar niet willen voeren.
Paar dagen terug weer geweest want onze kat blijkt een voedsel intolerantie te hebben dus mag nu alleen maar speciaal voer. Gevraagd nog maal of ze haar niet willen voeren.

Kijk ik net even uit het raam zie ik onze kat een volledig diepbord melk buiten in hun tuin oplikken terwijl ze er naast zitten........

Dus er even heen gegaan en nogmaals gevraagd om haar niet te voeren ivm buikklachten en al helemaal geen melk!

Hoor ik net de buren over ons klagen. Dat wij van ons probleem hun probleem maken......
Maar volgens mij hoor je geen eten buiten te zetten en überhaupt buurkatten te voeren!

Want hun verhaal is dat ze zielige zwerfkatten voeren. Het enige wat hier in de buurt rond loopt zijn allemaal veel en veel te dikke katten. En die zijn ze nog veel dikker aan het maken!

Nu is voor ons de enigste optie de kat binnenhouden en dit vind ik verschrikkelijk. Onze agressieve kat die echt gericht ons aanviel (in het gezicht) is omgetoverd tot lieve zachte kat omdat ze nu haar energie kwijt kan.
En ik vind het dan voor haar ook echt zo zielig dat ze nu weer binnen moet blijven.

En al helemaal omdat het gewoon komt omdat mensen te asociaal andermans dieren voeren......

Wat is jullie mening hierin? En zijn er mensen met de zelfde ervaring?
Ik hoop namelijk echt dat we eruit komen zodat onze poes weer naar buiten kan!

Liselot

Re: Buren voeren katten uit de buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:35

Tja, de enige manier om dit tegen te gaan is je tuin zo af te schermen dat je kat wel naar buiten kan maar niet meer buiten jullie tuin.

Ik ben het met je eens dat het not done is om vreemde katten te voeren. Helemaal als je al een aantal keren aangegeven hebt dat het bij jouw kat vanwege gezondheidsproblemen écht niet kan. Maar je kan de buren moeilijk een pistool tegen de kop houden natuurlijk

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:35

Elke buitenkat heeft zo zijn huisjes en goede jachtplekken om aan extra voer te komen. Als je niet wilt dat hij vreemd voer eet moet je het dier binnen houden.

Al zou ik het wel netjes vinden als je buren niet meer zullen voeren. Je vraagt het immers met een goede reden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:38

Thats_Me schreef:
Al zou ik het wel netjes vinden als je buren niet meer zullen voeren. Je vraagt het immers met een goede reden.

Al zou deze kat geen speciaal dieet nodig hebben is het nog niet aan de buren om de kat te voeren.
Dat ze ermee knuffelen is tot daaraantoe, maar voeren vind ik echt idioot.

Lauratje_88

Kun je de tuin niet afzetten? En anders toch kat binnen houden en zien dat het beestje binnen zijn energie kwijt kan, door middel van spelletjes spelen.
Je kan ook proberen de buren informatie te geven over wat koemelk doet met katten. Misschien iets van internet afprinten en laten zien?

Annettu_

Lastig dit. Kun je de kat niet in de achtertuin houden? andere vorm van beweging geven en dus weghouden van hun. Misschien ook een idee om een dierenarts rekening te laten zien van wat voor schade het ook aanricht.

Urbanus

Ja vervelend. Je kat binnenhouden of de tuin afschermen lijkt mij de beste optie. En anders de kat een huisje gunnen waar hij gelukkiger is.

Superasociaal dat de buren de katten voeren, maar je kunt het ze niet verbieden.

Palmera

Als je niet wilt dat je kat gevoerd wordt moet je hem dus binnen houden.
Blijkbaar voeren de buren 'zwerf' katten. Zolang ze dat op hun eigen terrein/tuin doen en daar geen overlast mee veroorzaken moet dat kunnen.

Jij laat jouw kat buiten en die wandelt zelf naar de buren en eet daar. Daar kun je dus niets aan doen behalve je kat binnen houden :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:41

Wat vervelend zeg, ik kan me je ergernis voorstellen! Je hebt altijd van die mensen die het niet kunnen laten om dieren te voeren.
Is het niet mogelijk om je tuin te omheinen?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:44

Als je kat buiten (zicht) komt, heb je altijd de kans dat ie dingen eet. Of dat nou bij deze buren is, of elders, het risico is er altijd. Bij een kat met voedsel intolerantie zul je dus moeten voorkomen dat dat kan. Oftewel, binnen bereik houden die kat.

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 21:45

Het probleem is dat we geen tuin hebben. Wij hebben een inimini balkon en daar heeft ze een loopplank naar beneden richting de schuur van de onderbuurman. En zo kan ze de groenstrook in. Maar de buren dus niet onder ons maar opzij ervan geven dus eten. Maar kenlijk hebben al meer mensen het tegen ze gezegd dat ze het niet fijn vinden dat ze hun kat voeren. Kijk als een kat naar binnen gaat omdat daar voer van een ander dier is dan heb je gewoon pech. Maar nu voer je dus alleen maar katten van een ander.

Inmiddels heeft onze kat van ( ruim 10 maanden) al 500 euro aan dierenarts gekost +speciaal voer.
We houden haar misschien voorlopig maar binnen. Maar baal gewoon dat het moet omdat ander mensen zich niet kunnen gedragen. Dat een dier daar de dupe van is.

Voor het zelfde geld is het geen voedselintolerantie maar gewoon allergie voor KOEmelk......

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:49

Heel irritant dit ja, heb zelf ook 3 katten en 1 daarvan is een echte bedelaar. Gelukkig wordt ze nu niet meer gevoerd maar er was n periode dat dit wel gebeurde en ze steedsdikker werd.. heb haar toen 3 weken binnen gehouden en sindsdien wirdt ze niet meer bijgevoerd gelukkig. Je kunt er niks aan doen; die mensen mogen voer neerzetten en kat gaat er zelf heen. Wellicht met kattengaas je tuin afschermen; dan weet je zeker dat ze geen ander voer krijgt.

Succes!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:51

Ik vind het wel een mooie manier om katteneigenaren te dwingen na te denken over het buiten laten van een kat. Ik snap dat veel katteneigenaren daar anders over denken, maar het kan veel bruter las ik net weer in een ander topic.

En ja, ik heb ook een kat. Die niet verder komt dan mijn eigen tuin. En de kat hiervoor was uitgekozen op het feit dat ik in een appartement woonde, wel zo handig. Voor mij én de buurt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:57

Ja zielig dat die kat nu niet meer naar buiten kan en agressief wordt. Maar je denkt er niet over na om voor de poes een huisje te zoeken waar hij wel naar buiten kan, al dan niet in een afgezette tuin?

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:58

Kun je geen hulp inschakelen van de wijk agent en het asiel en dieren ambulance bellen?

Wellicht nemen deze mensen van professionals wel adviezen aan. En kun je misschien voer geven wat wel voor katten bedoeld is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:01

En wat als ie een keer een vogel vangt?
Nee, de buren hebben m niet te voeren, maar het is jouw keuze m buiten te laten...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:05

Dreamybol schreef:
Ik vind het wel een mooie manier om katteneigenaren te dwingen na te denken over het buiten laten van een kat. Ik snap dat veel katteneigenaren daar anders over denken, maar het kan veel bruter las ik net weer in een ander topic.

En ja, ik heb ook een kat. Die niet verder komt dan mijn eigen tuin. En de kat hiervoor was uitgekozen op het feit dat ik in een appartement woonde, wel zo handig. Voor mij én de buurt.

Wilde dieren of andermans dieren voeren is vaak onverstandig tot levensgevaarlijk. De discussie of een kat wel of niet naar buiten moet kunnen staat daar eigenlijk buiten. Beestjes voeren zonder de gevolgen te accepteren/beseffen doen wel meer mensen. Nu is het de katten (en dat zijn echt geen zwervers als ze zo vriendelijk en dik zijn), maar allerlei andere dieren voeren kan ook incl. overlast en ziektes. En hoewel TS inderdaad moet overwegen om kat binnen te houden gezien de problemen, moet het voeren net zo goed stoppen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:08

Tamary, ja. Maar hoe ga je dat doen? Het is niet illegaal om kattenvoer neer te zetten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:13

Je kunt de buren niet verbieden om de buurtkatten te voeren en ze hebben nog gelijk ook dat ze zeggen dat jij van jouw probleem hun probleem maakt.
Je kunt wel zelf je kat binnen houden, weet je tenminste ook zeker dat 'ie niets binnenkrijgt waar 'ie niet tegen kan en dat 'ie niet onder een auto komt, ruzie krijgt met andere katten (met risico op FIV etc), een verkeerde hond tegen het lijf loopt, vergiftigd wordt of op een of andere manier verdwijnt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:17

lor1_1984 schreef:
Je kunt wel zelf je kat binnen houden, weet je tenminste ook zeker dat 'ie niets binnenkrijgt waar 'ie niet tegen kan en dat 'ie niet onder een auto komt, ruzie krijgt met andere katten (met risico op FIV etc), een verkeerde hond tegen het lijf loopt, vergiftigd wordt of op een of andere manier verdwijnt.

En er zo dus voor zorgt dat hun kat ongelukkig is. Want dat schrijft ze,sommige katten zijn nu eenmaal buitenkatten. En nemen mensen dat risico.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:18

Ts,is het een optie om bij je DA een brief te krijgen met rekening eventueel waarin staat wat er met de kat is,wat het steeds kost om ze er weer bovenop te krijgen? Misschien dat als ze zoiets zien van een DA dat ze het dan gaan laten.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:19

lor1_1984 schreef:
Je kunt de buren niet verbieden om de buurtkatten te voeren en ze hebben nog gelijk ook dat ze zeggen dat jij van jouw probleem hun probleem maakt.

Helemaal mee eens.

Vervelend dat ze binnen zo agressief wordt.. Zijn er niet een soort denk spelletjes voor katten? Om haar een beetje bezig te houden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:19

Saskia9 schreef:
lor1_1984 schreef:

En er zo dus voor zorgt dat hun kat ongelukkig is. Want dat schrijft ze,sommige katten zijn nu eenmaal buitenkatten. En nemen mensen dat risico.

Dan moet je voor je kat kiezen en of verhuizen of de kat herplaatsen. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:27

lieveli schreef:
Tamary, ja. Maar hoe ga je dat doen? Het is niet illegaal om kattenvoer neer te zetten.

Zolang je er inderdaad enkel katten mee voert niet, maar dit trekt makkelijk ook ratten aan.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:37

Ik heb net hetzelfde probleem met één van mijn poezen.
Een goed half jaar geleden bleef poes langer van huis weg,kwam 's nachts geregeld niet thuis,verdwenen haar halsbandjes steeds en had ze ondanks het lange weg blijven een goed gevulde maag.Daaruit was dus al vrij duidelijk dat iemand haar eten gaf en 's nachts binnen nam.
Al wist ik niet wie.Ik heb namelijk geen inkijk in de tuin van de omringende buren.
Op een dag begon ze zich kaal te likken.Volgens dierenarts wegens stress.
Toen kwam plots de achterbuurvrouw me 'even' zeggen dat ik naar de dierenarts moest gaan omdat ze vreesde dat poes een besmettelijke ziekte had.Zij gaf haar namelijk binnen eten.
Poes binnengehouden.Enkele maanden later mocht ze terug naar buiten.Haar vacht was ondertussen mooi bijgegroeid.
Enkele dagen later begon ze zich weer kaal te likken.Conclusie;allergie op een bepaalde soort voedsel.
Poes krijgt dus weeral eten bij de achterburen.
Nu moet ik haar dus weer gaan binnenhouden.Wat een echte ramp is.Ze hangt in de gordijnen,opent zelf de deuren door aan de deurhendel te hangen,continue moeten we op onze hoede zijn bij het openen van de deuren.
Iedereen die hier nu zegt poes binnenhouden vind het dus blijkbaar normaal om zelf te moeten opdraaien voor de kosten van een kattenomheining en dierenarts terwijl de schuld bij de buren ligt.