Ons werk van vandaag, aan de kudde voskoppen met lammetjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Ons werk van vandaag, aan de kudde voskoppen met lammetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 20:33

Onze (part-time) job aan de schapen is sinds een paar weken weer van start gegaan *\o/*

Vandaag de uitdaging gehad met de kudde + lammetjes (die deels nog maar 2 weken oud zijn) over een houten brug bij een watermolen te komen, die wilden daar niet over, de honden hebben hard moeten werken om ze te overtuigen, ze moesten net genoeg druk zetten om de kudde inclusief de kleintjes erover te krijgen, en tegelijkertijd rustig genoeg werken zo dat niet een van de lammeren het water in donderde langs de reling.

Tel daarbij op dat we in een behoorlijke onweersbui de kudde nog "huiswaarts" moesten brengen, dan weet je dat de hondjes goed gewerkt hebben :D
Hier een korte impressie:

Afbeelding

Afbeelding

luuntje

Re: Ons werk van vandaag, aan de kudde voskoppen met lammetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:31

Knap dat jouw honden dit kunnen.
Zal wel flink voor getraind zijn.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 05:17

Luuntje: natuurlijk is er in een stuk "opleiding" in mijn honden geïnvesteerd.
Maar dat was eerder wedstrijdgerichte training, en het praktijkwerk zoals we nu doen is toch heel wat anders. Je zou je erover verbazen hoe weinig training de reu die achter de kudde loopt in feite nodig gehad heeft om dit te kunnen doen.

Als je bedenkt dat ik die als 4 jarige pas kreeg, en dat die hond geen enkel commando kende toen.
Een half jaar later is die zijn eerste (beginners) wedstrijd gestart, zonder dat ie alle commando's kende (en 4e geworden in een veld met 30 deelnemers, dus zeker niet slecht gedaan)
Dat kon gewoon omdat ie zo veel gevoel voor schapen heeft, dat is een stukje wat je niet kan trainen, dat is genetica, zit er vanaf de geboorte in.
Selectie door de fokker op bepaalde eigenschappen.
Bij zo een hond is er dan relatief weinig training nodig.

Maar je hebt wel gelijk, de meeste werkhonden zit er toch zeker wel 2 jaar gedegen training in, voordat je er een bruikbare hond aan hebt.
Dan heb je ook wel wat, dit soort werk is zonder een goeie hond niet te doen, dus de tijd te investeren loont dan dubbel en dik.
De tijd die je erin steekt bespaar je later in de dagelijkse werkzaamheden weer uit.

Plus dat het gewoon ook heel erg leuk is een hond op te leiden, naast het ermee te mogen werken :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 09:08

We zitten nu in juli, het hoed-seizoen vordert, en ik ben nu steeds meer mijn jonge hond Bill (van ruim 2 jaar nu) mee aan het nemen, hij werkt dan afwisselend of samen met Easy.

Mijn man heeft gisteren heel kort even kunnen filmen, Bill wordt in het praktijkwerk, itt tot de training thuis (waar hij heel beheerst en rustig werkt) af en toe wat hectisch, maar ik ben al heel tevreden.
Bill is nu een keer of 6 mee geweest, en hij krijgt zo de kans in "zijn job" te groeien :D

Bill samen met Easy, kort voor het eind van onze werkdag, klaar om de schapen in hun nachtwei te brengen:
https://www.youtube.com/watch?v=1uBdatAFuqQ

Bill bij het verzamelen van de schapen voordat we op pad gaan:
https://www.youtube.com/watch?v=ul7AZ1KzYdI
Waar ik bij moet zeggen dat dit geen heel gemakkelijk perceel is met veel greppels en weinig overzicht. Plus dat ie op een bepaald moment maar een metertje plaats had om tussen afrastering en schapen door te gaan, dat is best moeilijk voor een jonge hond, maar hij heeft gelukkig lef genoeg om dat toch maar te doen :)

En met Easy de schapen ophalen tijdens onze demo op 10 juli dit jaar:
https://www.youtube.com/watch?v=pOe2lmVPNio

Al met al ben ik zeker al blij van hoe de jongens werken *\o/*
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 01-08-16 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:12

Wat een gave foto's.
Leuk.
Heerlijke honden om mee te werken. Onze hond heeft ons zo is geholpen een geit te vangen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:22

Wat een prachtige foto's en filmpjes! Dit staat ooit, als ik meer tijd heb, nog op mijn verlanglijstje!
Is de hond die je op de 2e foto aan de lijn hebt een volle Border?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 09:48

Wildgirl schreef:
Wat een prachtige foto's en filmpjes! Dit staat ooit, als ik meer tijd heb, nog op mijn verlanglijstje!
Is de hond die je op de 2e foto aan de lijn hebt een volle Border?

Dank je wel...
Haha...ja...ik dacht al wanneer komt die vraag :D

Jawel, dat is een korthaar border collie, de looks heeft ze echt van opa Ben waar Tjitse Terpstra ooit europees kampioen schapendrijven mee werd, die zag er precies zo uit :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:49

Ik zat te denken aan een kelpie, ook een gaaf ras.
Leuk, die verschillen in kort en langhaar!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:51

Wat een mooi schapenras! Die lammetjes zijn prachtig :D
En knap dat de honden zo'n kudde zonder problemen over een brug krijgen!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 09:57

Wildgirl: dat hoor ik vaker, waarbij de working kelpies vaak toch wat grover van bouw en hoofd zijn.
Kijk hier maar eens naar de looks van haar opa Ben, daar heb ik nog meer het gevoel bij dat ie op een kelpie lijkt: http://www.border-collie.nl/honden_verleden.htm

En ja, er zit nogal wat verschil van type, vachtlengte, kleur e.d. in de borders.
Als ik alleen al naar mijn eigen honden kijk, hoe verschillend van karakter, werkstijl en vooral ook uiterlijk allemaal zijn :)

Is niet uit te sluiten dat we ooit nog een kelpie aanschaffen, maar voor nu is dat nog niet aan de orde, eerst maar eens het jonge grut gedegen opleren.
Naast Bill heb ik nog een spruit van net een jaar ( Pearce) in de startblokken staan :)