Een paar weken terug is helaas één van mijn konijntjes overleden, en aangezien we de andere (mannetje) niet alleen wilden laten zitten zijn we opzoek gegaan naar een nieuw vriendinnetje voor hem. (Hij is uiteraard geholpen.)
We zijn naar een opvang in de buurt van Drachten gegaan waar het meisje, die de opvang runt, geprobeerd heeft om een goede match voor ons konijn te vinden. We hebben eerst een voedster geprobeerd, maar deze was te dominant en bleef maar achter mijn ram aanrennen. Mijn ram is rustig en totaal niet dominant of agressief aangelegd. We hebben er toen een andere voedster bij geprobeerd en dat leek allemaal heel goed te gaan!
Het meisje van de opvang vertelde ons dat het "normaal" is dat de konijntjes elkaar de eerste week een beetje negeren, rond de tweede week zouden ze elkaar wat meer op gaan zoeken en dan konden er ook wat meer onenigheden ontstaan en rond de derde week zou het allemaal beter gaan. Ze was er ook wel van overtuigd dat het met deze twee wel goed zou komen.
De hele weg van Drachten naar huis (bijna een uur) hebben ze samen in één reismandje gezeten en dat ging echt ontzettend goed! Eenmaal thuis hebben we ze samen in het (schone) konijnenhok gedaan en dat leek ook allemaal wel oke te gaan.
Dit was ruim anderhalve week geleden en er is nog totaal geen verbetering in gekomen. Eigenlijk juist wat slechter voor mijn gevoel. In het begin wilden ze nog wel met hun neusjes tegen elkaar zitten ruiken, en soms ging dit goed, maar soms resulteerde dit erin dat de ram er vandoor rende waarna de voedster hem achterna zat. Nu wil de ram helemaal niet meer bij de voedster in de buurt komen en zodra zij in de buurt komt rent hij er direct vandoor. Waarop zij ook weer reageerd door achter hem aan te rennen.
Zowel mijn moeder als ik hebben allebei niet zoveel verstand van konijnen koppelen, en we weten ook niet zo goed wat we hiermee moeten doen. Moeten we ze meer tijd geven en gewoon hun ding laten doen? Moeten we ze juist (misschien enkel overdag of juist voor enkele uren) in een iets kleinere omgeving doen zodat ze wel bij elkaar "moeten" komen (in het reismandje ging het namelijk ook ontzettend goed) of moeten we juist totaal iets anders doen?
Zoals ik al zei, ik heb niet veel verstand van het koppelen van konijnen. De voedster die we hiervoor hadden zat al bij de ram toen we ze beiden uit de opvang haalden. En ik weet dus ook niet zo goed of mijn ideeën totaal idioot zijn of niet haha

Vanaf volgende week ga ik bezig met het bouwen van een nieuw verblijf voor hen beide, zou dat ook weer invloed kunnen hebben op de situatie zodra ze daar eenmaal samen inzitten of niet? (Ik verwacht het met 2/3 weken af te hebben)
Ik hoop dat iemand me hier een beetje mee kan helpen, misschien maak ik me druk om niks hoor! Het is niet dat ze krijsen of dat ze echt met elkaar aan het vechten zijn. Zij trekt wel zo nu en dan wat haar uit zijn rug (nou verhaard hij ook heel veel dus daar is niet veel kracht voor nodig) en hij laat door middel van stampen wel aangeven dat hij er niet zo blij mee is.
Anyway, alle tips zijn welkom!
Alvast super bedankt