Dwergkees Shila aan het spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Dwergkees Shila aan het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 21:32

Hoi allemaal,

Vandaag heb ik wat foto's gemaakt van mijn dwergkeesje Shila. Ze is 7,5 jaar en nog altijd in voor een spelletje :) :):)
Ze heeft verder een behoorlijke attitude :D

Afbeelding

Buddyloveyou

Re: Dwergkees Shila aan het spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 12:21

awg, wat een schatje!
mooi beestje ook!! <3 <3

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:07

Wat een heerlijk beestje!
Ik ben zelf ook gek op het ras (en m'n eigen dwergkeesje :D )

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 13:27

Buddyloveyou schreef:
awg, wat een schatje!
mooi beestje ook!! <3 <3

Dank je! :)

@Mariettek, wij hebben in het verleden eens contact gehad. Jij had jouw vorige dwergkees van dezelfde fokker. Heb je inmiddels weer een dwergkeesje? Heb je een foto?

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 13:33

Ooh wat een mooierd! ze zit best in het haar :))
Super gave kleur heeft ze ook hoor.
Ik heb zelf ook een dwergkees, maar dat is een tweedehandsje zonder papieren ;)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 18:46

Mischa schreef:
Ooh wat een mooierd! ze zit best in het haar :))
Super gave kleur heeft ze ook hoor.
Ik heb zelf ook een dwergkees, maar dat is een tweedehandsje zonder papieren ;)

Dank je. Ze zou nog ietsje meer ondervacht mogen hebben. Verder heb ik haar trouwens niet getrimd (dan worden ze rond geknipt, waardoor ze ook nog wat voller lijken). Ik knip wel altijd de haren op de pootjes rond af, anders krijgen ze van die puntige 'turkensloffen' :')
Deze fokker staat/stond (zijn inmiddels behoorlijk op leeftijd dus gingen stoppen met fokken) erom bekend dat ze echt diep oranje fokten. En die gele staart en broek maken t mooi af. Ze heeft nog een hele tijd zwart in de kraag op de rug gehad maar dat is in de loop der jaren toch oranje geworden.
Tweedehands zonder papier? Kan je wel zien dat t een volle dwergkees is of zit er wat doorheen?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:53

Dat was waar ook!
Ik heb inmiddels een ander keesje, ook weer te lief voor woorden <3

Afbeelding

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:30

Typisch he dat hun vachtstructuur en kleur nog kan veranderen door de jaren heen.
Ik snap wat je bedoeld, ik knip bij mijn hondje ook de voetjes rond, anders is het net een joker :P en er blijft gewoon prut in zitten.
Hier in het dorp loopt ook zo'n mooie oranje, maar die heeft wel een iets "dommer" hoofdje dan die van jou. Ik weet niet wat dat is maar sommige keeshondjes hebben de ogen anders, groter ofzo. Ik vind het koppie van Shila veel wijzer dan sommige andere hebben.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel ras mijn hondje bevat want dat valt niet te achterhalen, maar ik vind hem er wel erg dwergkeesachtig uitzien in ieder geval

Afbeelding

Keesje van mariettek vind ik ook super mooi met die kleurschakering :j

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 21:01

Mooi Mariettek, die kleurtekening is echt leuk! Wat zijn ze geweldig he, eens een kees altijd een kees!

@Mischa; Volgens de rasstandaard horen ze amandelvormige ogen te hebben. Dat heeft Shila in ieder geval. Ze horen zeker geen bolle ogen met, van de zijkant gezien, een rond voorhoofdje (appelkopje) te hebben, zoals je bij de Chihuahua ziet. Het model vossenkop hoort bij de keeshond. Toch zie je de trend ontstaan dat ze met steeds kortere snuitjes gefokt worden, het teddybeertjes idee. Het kan zijn dat die bij jou in de buurt een reu is, die hebben vaak een meer gedrongen kopje. Weet niet hoe ik het uit moet leggen haha. Ik kan vaak aan het hoofdje al zien of het een reu of een teef is. Shila heeft een echte tevenkop :))
Ik vind die van jou idd heel keesachtig (dwergkees/kleine kees) en hele mooie kleur! Wolfsgrauw lijkt t.

Dit is de reu van m'n ouders, komt van dezelfde fokker. Is wat grover en groter:
Afbeelding

Is altijd wel grappig als we op straat lopen met beiden. Sowieso valt het op met die knaloranje pluizenbollen :') Dus vaak wel aanspraak. De ene persoon vindt hem mooier, de ander vindt Shila mooier. Die hier overigens als soort van kleed op de achtergrond ligt haha, zal wel op een dennenappel aan t kauwen zijn :D

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:48

Je hebt er veel verstand van zo te lezen, leuk :)
De dwergkees in het dorp is wel een teefje, en terwijl die van mij een reutje is, vind ik de mijne een redelijk vrouwelijk koppie hebben.
Dit is zo even de beste afbeelding die ik op internet kon vinden met wat ik bedoel.
Afbeelding

Het lijkt wel of je er bepaalde types in heb maar ik vind dus juist het idee van een wollig vosje zo leuk. En die hondjes met een kortere snuit vind ik toch echt wel minder. Maar ieder z'n voorkeur natuurlijk :)

Wat wegen de keesjes hier zoal?
Ik heb Ruby sinds hij 3 jaar is, en hij woog toen 2,2 kg :( nu is hij 5 en weegt hij 3,4 en is goed op gewicht. Hij is wel echt klein van stuk.
Ben wel benieuwd wat Shila weegt want ze oogt groter met die vacht maar meestal valt het wel mee :p

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 22:19

Ja dat bedoel ik inderdaad met een 'gedrongen' koppie.
Klopt dat jouw kees meer een vrouwelijk kopje heeft.

De vacht vertekent meestal wel inderdaad. Als ze nat zijn, blijft er weinig over haha. Shila weegt 2,3/2,4 kg. Dat is al jaren vrij stabiel. Maar je hebt ook dwergkezen die blijven steken op 1,7 kg. Dus nog iets kleiner en fijner. Geloof dat ergens rond de 2-3 kg en met een schofthoogte van rond de 20 cm als ideaal wordt beschouwd.

Op internet kom je nu steeds vaker advertenties tegen waarin geschreven wordt; het beertype.
Tja, het lijkt allemaal steeds populairder te worden en mensen lezen zich niet meer in voordat ze zo'n hondje aanschaffen. Er wordt veel geïmporteerd uit Rusland, waar overigens hele mooie gefokt worden. Maar wat hier naar NL komt is niet altijd zuiver. Laatst nog iemand die voor bijna 3000 euro zo'n hondje had gekocht en na een maand of twee was ie al veel te groot en haast geen vacht :(
Dat zijn gewoon geen raszuivere en naar een stamboom kunnen mensen vaak ook nog fluiten terwijl gezegd wordt dat het erbij geleverd wordt.
Vooral op facebook zie je ze nu veel voorbij komen, waarbij vaak de Engelse benaming Pomeranian of verbasteringen daarvan gebruikt wordt. Ook iets om op te letten; een dwergkees geeft maar 1-3 pups per keer, zelden 4. Dus als een pup uit een groter nest komt kan je je ook al afvragen of het zuiver is.

Kijk, uiteindelijk wil je gewoon plezier van je hondje. Maar als je zoveel geld neertelt voor een raszuivere met stamboom is het zuur als het tot een totaal ander hondje uitgroeit.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 22:40

Wauw dat Shila zo lichtgewicht is. Echt dametje :)
Zonde dat er zo mee gesjoemeld wordt he. Lijkt wel of het met elk ras hetzelfde is.
Ruby is op mijn pad gekomen, was niet specifiek opzoek naar zo'n soort hondje (maar vind 'm super leuk natuurlijk) maar ik heb een symbolisch bedrag betaald aan de vorige eigenaar. Later keek 'ns eens op internet en ik schrok echt van die prijzen joh, niet normaal :o

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 22:45

Laat het haar niet horen, ze gedraagt zich ook als een echt dametje :D

Hahah, ja wij hebben ook nog geluk gehad. Die fokkers vroegen nog vrij ouderwetse prijzen, ook al behoorlijke duit maar niet zoals het nu is! En is inmiddels dus ook al weer 7,5 jaar geleden. Tijden zijn veranderd, ze zijn wat populairder geworden en blijven vrij schaars om aan te komen. Tenzij dus via zo'n site.. die hebben wekelijks pups te koop. Maar wat je dan in huis haalt weet je niet.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:31

Dat klopt wel idd, het zijn geen hondjes die je dagelijks tegenkomt, maar mensen vinden ze vaak wel leuk.
Ik zie op marktplaats ook wel eens van die advertenties waarbij je al kunt nagaan dat het om een puppyfabriek gaat.
Mooi dat je zoveel mazzel heb gehad. Zulke adresjes zullen steeds moeilijker te vinden zijn. Want waarom zou je 600 euro voor je hondje vragen als je er ook 1000 voor kunt krijgen. Want mensen betalen het blijkbaar. Ik vind het echt te zot.

Ik hoor trouwens nog best wel vaak om me heen ''aah kijk een chihuahua''. Of mensen vragen hoe die zo wollig komt ofzo.
Terwijl, oke ze hebben dat hetzelfde formaat, maar ik vind ze toch nog behoorlijk anders dan chihuahua's, ook los van de vacht.
Vind ik ook leuke hondjes hoor, niet ten nadelen van, ik vind alle honden uiteindelijk leuk.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 14:56

Ja dat hoor ik ook regelmatig hoor. Terwijl ze er toch echt anders uit zien, idd niet alleen qua vacht maar ook het hoofd is totaal anders.
Laatste tijd ook wel steeds meer mensen die dan het woord pomeranian uit proberen te spreken. Of oudere mensen die zeggen; vroeger hadden we ook een keeshond. Heb het idee dat ze vroegah ook nog wel veel voor kwamen (vooral de witte grotere maat) als pittige kuitenbijtertjes haha.

Bij ons in de buurt hadden ze vroeger een grote grijze kees. Die ging dan altijd in z'n tuin tegen de schutting aan zitten en dan konden wij 'm met onze kinderhandjes net tussen de schutting door aaien. Heerlijke pluizenbol was dat! <3

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:46

Haha ja pomeranian is een lastig woord :P
Toevallig woont even verderop zo'n iets grotere witte keeshond. Net een ijsbeer, heel mooi dier. En deze is ook nog eens lief. De eigenaar en ik noemen die de grote broer van mijn kees ;)
Ik heb ook wel eens zo'n grote keeshond gezien, wauw wat een haar ja! Hoelang zou je daarmee wel niet bezig zijn om die helemaal uit te kammen pff :p

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:03

Haha ja das enorm veel wol! :))
Op zich is de vacht niet heel bewerkelijk vind ik. Blijft heel mooi zitten en haart minder dan een korte stekelige vacht. Bij Shila moet ik wel opletten op het fijne haar net achter de oortjes, dat gaat snel vilten.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 23:27

Precies zelfde hier. Heb al met enige regelmaat een plukje achter de oren weg moeten knippen. Het gaat zo snel. Gelukkig heeft ie een behoorlijke kraag dat zo'n plukje niet opvalt.
Ruby heet tijdens de rui-periode trouwens Fotsie. Hij laat steeds van die fotsjes/plukjes los. Als het heftig is, is het net het wilde westen bij mij in huis, met die rollende haardossen :p

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 13:28

Hahaha ja ook herkenbaar! Wel makkelijk samen te pakken +:)+

Stukjes achter de oren knip ik zo nodig ook weg.