SPOED!! Baby hazen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

SPOED!! Baby hazen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 09:01

Hallo allemaal,

Vanmorgen toen ik de kruiwagen het land opbracht zag ik een dode baby haas liggen, iets verder op lag de moeder. Allebei vermoord door de kat.
Uiteraard ging ik op onderzoek uit en vond het hol, 1 dode baby haas lag er voor en in het nestje lag nog een dode. Er zaten nog 4 levende hazen in het hol, die heb ik er uit gehaald 3 er van waren kern gezond, de 4e zat met zijn hoofdjes onder het zand hij leefde nog wel maar of hij het gaat halen weet ik niet.

Ik heb ze nu in een bak met hooi gedaan, maar ik heb verder weinig verstand van hazen en vraag mij af wat ze eten (welke melk etc) en hoe vaak ze dit moeten hebben en hoeveel?

In eerste instantie zou bokt zeggen bel de dierenambulance, maar de vorige keer dat ik dat deed zij het personeel dat hun ze op een goede manier om het leven zouden brengen. Dat is juist wat ik niet wil, de overlevende zijn sterk en ik weet zeker dat ze het met de goede verzorging kunnen overleven.

zonnebloem18

Re: SPOED!! Baby hazen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:02

Waar woon je (mag ook via PB) dan ga ik even kijken waar de dichtsbijzijnde wildopvang zit. Hazen kan je niet zelf opvoeden, die hebben speciale melk nodig.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 09:04

Je hebt PB! :)

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:04

Dit vond ik op internet: Slechts eenmaal per dag, meestal rond zonsondergang, komt de moederhaas haar jongen voeden. Dit duurt vaak slechts tussen de 5-10 minuten. Een week na de geboorte eten de haasjes al wat gras en jonge planten. Al na een maand worden ze door de moeder volledig aan hun lot overgelaten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:08

Het klinkt als erg veel jongen voor een haas. Vier jongen is al heel erg veel en jij beschrijft er meer.
Weet je zeker dus daar het hazen zijn en niet konijnen? Die moeten namelijk veel vaker gebied worden.

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:12

Nickeltje schreef:
Het klinkt als erg veel jongen voor een haas. Vier jongen is al heel erg veel en jij beschrijft er meer.
Weet je zeker dus daar het hazen zijn en niet konijnen? Die moeten namelijk veel vaker gebied worden.

Hier zat ik ook aan te denken.
En hazen maken geen hol die leven boven de grond in een leger (zo noemen ze dat) ook als ze jongen krijgen / hebben.
Laatst bijgewerkt door barrymuis op 11-06-16 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 09:12

Ik vond de jongen erg groot, dus ik dacht echt aan hazen. Van de moeder kon ik niet heel veel maken, ik ging echt van een haas uit.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 11-06-16 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:12

heb je misschien foto's?

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:14

Nickeltje schreef:

Dat vroeg ik me ook af. Een haas heeft geen hol, die heeft een leger, vaak in het hoge gras verstopt. Konijnen hebben een hol.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:15

Zaten ze echt in een hol? Een haas heeft namelijk geen hol maar een leger (een ondiepe holte) het zijn nest vlieders en eten inderdaad al heel snel zelfstandig. Vanaf 23 dagen kunnen ze zich zelf al redden

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 09:19

Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:20

Lijken mij eerder konijnen. Haasjes zijn al helemaal 'af' bij de geboorte, vol in de haartjes enzo. Dit zijn knijntjes :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:21

Als ze al erg groot zijn zoals jij zegt een het zijn werk hazen dan moeten ze nog de fles krijgen, maar als het konijnen zijn kunnen ze zich misschien al zelfstandig redden.
kijk even op de Facebook pagina van vogelopvang onder de regenboog. Met een beetje zoeken staat dat ook een bericht met foto's van de verschillen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:22

dat zijn kleine konijntjes. misschien wel gedumpt. heb je ook een foto van de moeder? welke kleur had die?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:23

Oew... Dat zijn jonge (wilde) konijnen. Die moeten welke twee à drie uur de fles.
Waar woon je?

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:25

Dit zijn konijnen.
Hazen hebben max 3 jongen.

Dit kon ik snel vinden.
De jongen zijn nestvlieders en kunnen zich al direct tot enkele uren na de worp zelfstandig voortbewegen. Ze worden met geopende ogen en grijsbruine, wollige vacht geboren en wegen bij de geboorte 90 tot 150 gram (gemiddeld 110 gram). Ze hebben korte oortjes en een ronde snuit. Pasgeboren haasjes zijn geheel geurloos, zodat roofdieren als vossen ze niet kunnen ontdekken. De eerste twee à drie dagen blijven de jongen bij elkaar, maar hierna zoekt ieder jong zijn eigen ondiepe legertje waar hij zich de gehele dag in verbergt.

Edit: Dit kun je gaan halen bij een goede dierenwinkel of dierenarts (is niet zo duur).
Maar konijnen moet wel regelmatig gevoed worden.
https://www.petsplace.nl/knaagdier/natv ... 0wodj8wLvA

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 09:35

Nou ik heb gebeld, de dierenambulance gaat ze inderdaad niet ophalen. Die zeggen ondanks alles gewoon terug zetten in het hol. Ik heb ook al iemand anders gebeld, maar dan word ik doorverwezen naar mijn eigen regio.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:37

misschien wil iemand van bokt ze opvoeden? aangezien je niet zo veel ervaring hebt?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:37

Zemogen nu direct gebracht worden naar ons vogel asiel in Eck en Wiel, vlak bij Tiel is dat.
Op dit moment hebben we het enorm druk en weinig vrijwilligers dus we kunnen niet ophalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:39

Ik zou ze niet terugzetten dan sterven ze een hongerdood
Dan maar in een emmer water
Maar er zal vast iemand te vinden zijn die het wil proberen

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:41

Zit er geen konijnenopvang in je buurt die iets zou kunnen betekenen? Wel heel raar van de dierenambulance. Wat heeft het nou voor nut om ze terug te zetten als het moederdier niet meer leeft. :?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 09:41

Ik ben wonende in Twente (plaats via PB) ze mogen inderdaad direct opgehaald worden, graag zelfs ik ben bang dat ik dit niet ga kunnen. En ik wil graag dat ze gaan overleven. :) Graag wel met spoed, ze moeten toch een keer eten hebben. Ik ben bang dat als ik dat doe ik te veel doe en het in de longen komt.

Terug zetten kan ook niet meer, hol is dicht gemaakt ivm de paarden in de wei.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:00

terugzetten is bizar.
ik weet wel een opvang die erg goed is, in de achterhoek. is dat te doen?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:01

Anoniem schreef:
terugzetten is bizar.
ik weet wel een opvang die erg goed is, in de achterhoek. is dat te doen?

in Hall toevallig? of zeg ik nu iets stoms.