Hond beroerd door teken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Hond beroerd door teken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 01:06

Ik hoop dat er op dit tijdstip nog iemand is die antwoord kan geven op mijn vraag.

Ondanks het geven van een anti-tekenpipetje zit mijn hond onder de teken.
Ik heb er de afgelopen week zo'n 5 verwijderd maar vandaag was het toppunt. Het begon met 5 op zijn kop (daar aai ik hem het meest dus daar voel ik het. Voor de rest heeft hij een erg dikke vacht). Vervolgens plukte ik nog wat lopende uit zijn vacht. De hele dag door bleef mijn hond krabben en jeuken en op elke plek heb ik meerdere teken verwijderd. Soms zaten ze gewoon met zo'n drieën tegen elkaar in zijn huid. Hele plukken vacht heb ik eruit moeten knippen om erbij te komen. Ik denk dat ik er vandaag ongeveer 25 heb verwijderd.

Als ik dan vraag 'waar zitten ze?' wijst hij precies aan waar de teken zitten. Hij heeft gelukkig dus door dat ik help.

Maar nu... Hij blijft zichzelf bijten en krabben, vooral op de plekken waar de teken hebben gezeten. Er is maar 1 teek waarbij de kop niet is meegekomen. De rest is allemaal goed verwijderd. Hond heeft geen moment rust. Ik heb net betadine gedaan op alle plekken waar de teken hebben gezeten in de hoop dat het verlicht. De hond hijgt enorm en kan nog geen minuut stil liggen.
Ik ben maar bij hem op de bank gaan slapen zodat ik hem gerust kan stellen en kan helpen als er toch nog teken zitten.

Iemand een idee wat ik nog meer kan doen? Ik vind dit zo sneu :(:)
En uiteraard gaan we op zoek naar een beter anti-tekenmiddel! Ik heb vanmiddag de DA al gebeld voor advies.

Edit: en ja, het zijn echt teken. Hij heeft geen last van vlooien of iets met zijn voer. Overal waar hij jeuk heeft zit ook echt een teek of heeft een teek gezeten.

bellehorses

Re: Hond beroerd door teken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 02:08

Wat sneu voor je hond! Ik kan je helaas geen advies geven. Wat zei de dierenarts? Is het misschien een optie om hem even onder een lauwe douche te doen en even te wassen? Je zou de DA nog eens kunnen bellen, misschien hebben ze een injectie oid hiervoor?!
Veel sterkte iig, erg vervelend om je hond zo te zien :(

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 02:53

Misschien is de Seresto tekenband een idee. Het is wel chemisch natuurlijk maar de band werkt tot acht maanden tegen teken, vlooien en luizen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 02:59

JPS schreef:
Misschien is de Seresto tekenband een idee. Het is wel chemisch natuurlijk maar de band werkt tot acht maanden tegen teken, vlooien en luizen.

Onze boerderij katten hebben ze al enkele weken om en geen teek meer te bekennen! Ben er super blij mee.

25 is echt heel veel zo op een dag zeg, arme hond! :(:)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 04:43

Wat voor anti teken pipetje heb je gegeven? Ik heb ooit eens exil anti teek pipetten gekocht waar de hond heel beroerd van werd. Gedroeg hij zich al anders voor het pipetje? Mijn zus heeft haar hond nu eem tabletje gegeven, gekocht bij de d.a en dat werkt bij haar hond goed omdat deze veel zwemt dus misschien werkt dit ook beter bij jouw hond.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 04:48

Germ ik kan me voorstellen dat zn huid best geirriteerd kan zijn geraakt door zoveek teken ja. Hopelijk is het morgen minder bij m.

Ik zou ook gaan voor de seresto band. Heb bij de kat en honden nooit meer een teek ontdekt sinds ze deze dragen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 05:47

Pipet moet wel uitgewerkt zijn he qua tijd voordat je wat anders doet.
Wij hier 6 honden die 1 maand geleden bravecto gehad hebben. Sindsdien totaal 3 teken van hun af gehaald. Zaten wel vast maar waren allen erg klein en dood. Ook hier geven de honden goed aan waar ze zitten zelfs al zijn die krengen dood erg makkelijk
Misschien op die irritatie plekken maar calendulan smeren en gelijk gaan wandelen. Dat leid af en kan de zalf gaan werken. Daarna wat knagen en dan hoop ik rust voor je hond

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:46

De teekplekken geven jeuk. Een goede tekenband is wel aan te raden. Al moet je dan blijven controleren. Zelfs met band staat het tekenrecord hier bij kruising bordercollie in de Jura op 73 teken opgelopen in een wandeling en al vastgezogen ook. De andere twee hadden nagenoeg niets. Bleek die soort niet te reageren op de band. We hebben toen teken in een potje meegenomen en via onze dierenarts is die bij de scalibor fabrikant terecht gekomen. Hond heeft er flinke ontstekingen van gehad ook,

Maar jeuk kan ook door andere dingen komen. Oa haartjes van de processie rups. Door de storm van afgelopen weken zijn oude brandhaarden van vorig jaar losgekomen en naar beneden gekomen. En helaas krijg je daar gigantische jeuk van.

Zelf ben ik samen met de honden ermee in contact gekomen twee weken geleden en de honden raken langzaam uitgekrabt. Mijn vel is er nog niet helemaal blij mee.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:59

Heeft je hond geen last van de teek die nog in zijn huid zit dat die gifstoffen afscheid? Zou er zowiezo mee naar de dierenarts gaan

Miesje48

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:58

Inderdaad, de Seresto tekenband! Die werkt echt. De pipetjes doen weinig tot niets. Ze zijn duur, maar je bent voor het hele jaar klaar.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:11

ik heb zelf de scalibur tekenbandvoor de honden, hier anders ook honden die onder de teken zitten. pipetjes helpen niet voldoende

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 12:04

Die tekenband ga ik maandag halen! En tot die tijd maar even niet door het bos...

Ik heb vanochtend zes trimsalons gebeld maar helaas kan ik bij geen van allen langs. Ik zit te twijfelen of ik 'm dan thuis onder de douche zal doen of wachten tot hij naar de trimmer kan? Zijn vacht ziet er ook niet meer uit door alle plukken die ik eruit heb moeten knippen.
De hond ligt nu wel eindelijk wat rustiger.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:05

misschien eens wassen met tea tree shampoo? schijnt bij paarden te helpen?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 12:07

Je kunt bij de DA ook een teken/vlooienpil halen. Reteduur, maar je hond is vrij van vlooien en teken. Ik koop hem maar eens per jaar. Het werkt echt onwijs goed.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 12:27

Die pil zal ik even met m'n moeder overleggen. Hij heeft gisterenochtend z'n ontwormingspillen eruit gekotst dus daar moeten ook al nieuwe van komen en die zijn niet goedkoop... :\

Tea Tree Shampoo heb ik niet. Is dat gewoon in een drogist te koop?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:07

seresto begin ik niet aan :n Ik ken hier 4 honden die er echt ziek van zijn geworden. Wij hebben Bravecto en dat werkt goed voor mijn husky en mijn border :j

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:18

Teken zitten in gras en struiken en je hond komt daar natuurlijk bij in de buurt dus ik weet niet of het eigenlijk wel uit maakt om niet door het bos te gaan. Teken vallen namelijk niet uit bomen :') Maar zitten dus in struikgewassen en gras. Wat je kan doen is de dierenarts bellen en vragen of die een test wil doen op de ziekte van lyme. Lyme kan in een vroeg stadium bestreden worden met antibiotica dus misschien kan je dat aan de dierenarts vragen. Natuurlijk jeuken de plekjes ook en daar kan je helaas niet zo veel aan doen. Hoop dat je hond er snel minder last van heeft :(:)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 15:30

Nee maar ik heb de keuze om door hoog gras, bossen en struiken te wandelen of door kort gemaaid gras en over de stoep. Ik denk wel dat dat een verschil maakt.

Ik bel maandag de DA nogmaals voor advies over welk anti-tekenmiddel. Het middel dat we de afgelopen twee jaar hebben gebruikt heeft altijd goed gewerkt. Dan haalde ik er hooguit één per week weg.
Het middel is van Exil.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:48

Jaren achter elkaar hetzelfde gebruiken is ook niet goed het is gif het lichaam went er aan en het gaat minder goed werken.

Helaas elk jaar meer en meer teken dus zo gek niet dat ondanks gif je hond er toch heeft.

De ene hond is er ook gevoeliger voor dan de andere. Hier 1 husky die in haar eentje al veel meer teken gehad heeft dan de 5 andere bij elkaar. Ze is gezond alleen wel enorme stress hond. Misschien dat ze daardoor aantrekkelijk is??? Allen hetzelfde behandeld dus best apart.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 18:32

Ik heb 'm zojuist gewassen met Tea Tree shampoo :D
Kwam ook wat hotspots tegen in z'n broek en op z'n staart. Dat zal ook wel gejeukt hebben...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:43

kirri schreef:
seresto begin ik niet aan :n Ik ken hier 4 honden die er echt ziek van zijn geworden. Wij hebben Bravecto en dat werkt goed voor mijn husky en mijn border :j

Hier andersom ken zoveel honden die leverfalen hebben door de bravecto. Hier alles op seresto ook de mdr1 defecte. Nooit problemen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 18:45

wat bijzonder dat je hond ondanks het pipetje nog zoveel teken heeft.
Mijn ervaring is dat als ik het pipetje maar regelmatig toe dien, hij nagenoeg geen teken meer heeft.

Succes er mee!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:15

Ah de mijne hebben maandag een pipetje gehad en 1 van de 2 had vandaag een aardig grote teek in zn oor >;) en ik heb hem expres droog gehouden deze week...

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 22:19

Kaus schreef:
Ik heb 'm zojuist gewassen met Tea Tree shampoo :D
Kwam ook wat hotspots tegen in z'n broek en op z'n staart. Dat zal ook wel gejeukt hebben...

Wees wel voorzichtig met tea tree oil, het kan giftig zijn voor honden.