Hond naar buitenland welke enting?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Hond naar buitenland welke enting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 16:12

Hallo Allemaal,

Deze zomer vertrek ik met mijn teef 3 weken naar de Ardennen waar ze veel in contact komt met andere honden, katten en paarden.
Later in de zomer gaan beide honden mee naar Zwitserland.

Nu heb ik een brief gekregen van de dierenarts dat ik weer voor de jaarlijkse cocktail moet.

Vorig jaar zijn ze geent tegen Rabies.

Waar moet ik dit jaar voor enten? Is kennelhoest bijvoorbeeld aan te raden?

Graag hoor ik jullie ervaringen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:18

Voor België en zwitserland gelden de volgende regels:

Verplichte chip;
Europees dierenpaspoort;
Verplichte inentingen: Hondsdolheid (Rabiës), De eerste keer minstens 21 dagen voor vertrek inenten, daarna binnen het entingsschema vaccineren.

Kennelhoest is voornamelijk aan te raden als ze met veel honden in contact komen, zoals bijvoorbeeld op een hondenschool of wanneer ze naar een pension/kennel gaan.

Esther

Re: Hond naar buitenland welke enting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:59

Alleen rabiës is verplicht voor het buitenland.
De cocktail hoeft al jaren niet meer jaarlijks gegeven te worden, die werkt volgens de bijsluiter 3 jaar en in de praktijk vaak nog langer.
Honden die de kennelhoest enting hebben gehad zijn vaak zieker van kennelhoest dan niet ingeënte honden. Het is een verkoudheid, een normale hond is daar zo overheen, bij mensen worden ook alleen degenen ingeënt die tot een risicogroep horen..

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:03

Rabiës is 3 jaar geldig, dus als ze vorig jaar gevaccineerd zijn is dat geen probleem. Als je je honden volgens het standaard vaccinatieschema laat enten zou ik gewoon je cocktailtje halen, hoewel kennelhoest vaak niet nodig is als honden niet met heel veel soortgenoten op een klein terrein zitten zoals in een pension.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:50

Niet elk land erkend 3 jarige rabies enting. Verstandig dus even te informeren vaak is deze enting alleen wel voldoende echter ik zou de ziekte van weil op zijn minst ook laten enten. Verder is anti teken en vlooien middel zeer aan te raden ;)

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:59

Klopt, je bent dus niet verplicht om nog iets te enten voordat je naar het buitenland gaat. Wij reizen nu een paar jaar door Europa en ik heb nog nooit gehoord dat een driejarige enting niet erkend zou worden. Wat wel zo is dat ze in sommige landen standaard de rabiës-enting maar voor 1 jaar geldig achten, dus als je in het buitenland de rabiës-enting laat geven, dan krijg je een sticker in het paspoort voor 1 jaar.

Onze ervaring met teken en vlooien is dat er veel minder van zijn in het buitenland (Zwitserland, Hongarije, Frankrijk, Spanje, Portugal) dan in Nederland. Het lijkt me niet nodig om daar anders mee om te gaan dan je nu doet.