De aanstaande vader is geen Groenendaeler. Dat verbaasde mensen in onze directe omgeving nogal, want die weten dat ik niet zomaar papierloos of buiten een ras zou fokken.

Onze teef is aangekeurd voor de Tamaskan, een hondenras dat nog volop in opbouw is en om die reden dan ook nog niet is erkend door de FCI. De rasvereniging heeft als doel een type wolfhond te fokken die opener, werklustiger en makkelijker is en daarmee beter past in onze huidige, drukke maatschappij.
Omdat diverse fokkers graag wat meer herderaandeel zien in de fokbasis en er bovendien de wil is een zwartgrauwe bloedlijn op te zetten zijn we gevraagd om onze teef aan te laten keuren.
Inara heeft allerlei gezondheidstesten ondergaan zoals HD (BVA 6, vergelijkbaar met HD-A), ED (vrij), ECVO (normaal) en DM (normaal/vrij) en ook haar DNA profiel is vastgelegd.
Ze is gedekt door de Tamaskan reu Ravi, die sommigen van jullie misschien wel kennen. Hij is namelijk in het bezit van bokker Van. Het was nog even heel erg spannend of het wel had gepakt, want ze is maar 1 keer gedekt. Op aanraden van de DA hebben we pas op dag 8 voor het eerst progesteron laten meten en die stond die ochtend al op een torenhoge 31 (10+ is meteen dekken) maar aangezien ze momenteel (na een tijd van ochtendmisselijkheid) eet als een bootwerker en een behoorlijke buik heeft is het Ravi dus toch gelukt.

Inara is een zeer open, sociale en stabiele hond. Ik denk dat het de liefste hond is die ik ooit heb gekend en ik ben eigenlijk nog nooit iemand tegen gekomen die niet meteen helemaal hoteldebotel van haar was, al was het alleen al vanwege haar vreselijk lieve karakter. Het is ook werkelijk een schat van een hond en vreselijk intelligent. Veel mensen die haar leren kennen zeggen dan ook "zo'n hond krijg je nooit meer."
Ze kent meer dan 100 commando's en ze staat volledig onder appèl, waardoor ik bijna dagelijks de vraag krijg of ik er wedstrijden mee doe of mee op cursus ga. Ik heb haar met veel plezier volledig zelf getraind. Ze haalt enorm veel voldoening uit het werken. Ook haalt ze de post voor me op, helpt met de was ophangen en doet graag spelletjes.
Ze is gek op Muzanna, mijn AT merrie, en vindt alle dieren eigenlijk helemaal leuk en lief.
Met kinderen is het de meest ideale hond die je je kunt voorstellen en ik schaam me er omwille van haar bijna voor dat ik geen kinderen heb.

En nu is ze dus zwanger! Ik moet zeggen dat ik het enorm spannend vind en ook enorm benieuwd ben.
Voor wie vragen heeft over deze bijzondere combinatie, stel ze gerust. Het is voor ons een lang traject geweest van afwegen. Ook hebben we diverse Tamaskan reuen overwogen, maar dat bleek nog best een opgave te zijn, aangezien niet iedereen voorstander is van meer herder en de keuze toch redelijk beperkt was. De keuze is een weloverwogen afweging geweest en we zijn al zeker 2-3 jaar bezig met de voorbereidingen en dergelijke.
We kijken er in elk geval best naar uit, al vind ik het vooral heel erg spannend. Het is toch je geliefde, onvervangbare teef die het allemaal maar moet doen...
Wij zijn er zelf nog niet over uit of we een reu of teef aan zullen houden. Eerst maar eens zien dat alles goed en wel verloopt.
Aanstaande moeder met haar favoriete gezinsleden:

Haar favoriete bezigheden bestaan uit zwemmen en met het paard spelen, meelopen, knuffelen en wat dan ook:

Ook zoeken en speuren doet ze graag:
Voor Inara is dit haar eerste nestje, voor Ravi is het de laatste keer dat hij vader wordt.
Waarschijnlijk blijft tenminste 1 pup sowieso langere tijd.
Volgen jullie mee?