Dwergteckel 9 mnd te dun

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Dwergteckel 9 mnd te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 14:40

Wij hebben een ruwharige dwergteckel van negen maanden.
En hij eet slecht.....
We zouden hem graag wat dikker zien en vooral voelen. Overal voel je zijn botjes -O- .
Hij weegt nu 5 kilo.
Hij is nooit een goede eter geweest. Hij houdt niet van rauw, niet van blik, niet van brokken. Hij eet het wel, maar of met lange tanden of eenmalig.
Zijn brokjes gaan nog het beste, maar een handje per dag is dan wel alles wat hij eet. En dan nog het liefste 's nachts. Nu is dat laatste geen probleem.
Hij wordt ook niet jaloers als de kat zijn eten opeet. Sterker nog...hij is in staat om zijn eten brokje voor brokje aan de kat te voeren. Wat trouwens wel weer erg leuk is om te zien :D .
Hij is superfit. Hij rent heel wat uurtjes op het erf en is altijd helder en in voor een spelletje.
Gebit is goed en hij is verder gezond.
In topconditie eigenlijk, maar zo'n strak afgetraind lijfje is toch een beetje te.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en misschien een goede tip heeft?
Discussies over rauw, brokken of blik hoeven niet. Die zijn er al genoeg hier op bokt. :o

kiwiwitje

Re: Dwergteckel 9 mnd te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:45

Wat heb je inmiddels allemaal geprobeerd? Merken, soorten, smaken

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:47

hij krijgt neem ik aan nog puppy brokken?
je zou eens kunnen proberen over te gaan op de volwassen brok als die dat nog niet krijgt!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 15:01

Hij krijgt brokjes voor volwassen hond. Samen met onze oude hond.
De mastery sensitive. Ik verwacht niet dat dit voer erg bekend is,maar het zijn gedroogde vleesbrokjes.
Het komt uit Spanje en wordt geleverd door speciale dealers.
Vanwege huidproblemen bij onze oude hond ben ik op dit voer uitgekomen wat super bevalt.
Dus dit krijgt hij nu.
Geprobeerd heb ik :
BioFood brokjes en vlees en het natvoer ( donatin)
Rauw allerlei merken ( de betere merken en ook uit de supermarkt )
Blik ( over brokjes heen of ernaast om hem aan de gang te krijgen. Enkel blik vind ik geen optie)
Probeerzakjes met blik, rauw en brokjes van allerlei merken.
Rauwe vis.
Rauw ei/ gekookt ei.
Met de pot mee ( ik weet dat dat te zout is , maar je doet eens wat )
Yoghurt over het eten of een bakje yoghurt.
Hij vindt niet alles vies, maar van alles eet hij een beetje en maar voor een of hooguit twee keer.
De masterybrokjes kan hij de hele dag van eten. Ik heb geprobeerd om hem twee maal daags eten aan te bieden, maar dat werkt nog minder als dat het de hele dag te pakken is. Hij pakt dan af en toe een brokje.
En zoals gezegd het meeste eet hij snachts.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:05

At hij als pup ook 's nachts?? Toen die van ons geboren werden, was er een hittegolf. Ze aten pas rond 10.00 s avonds. Dat doen ze nu na 9 jaar nog steeds :+
Als je het afwisselt, zou dat schelen?? Wij geven ze s morgens brokjes en s'avonds gestoomde maaltijd van Renske. Dat gaat dan een week goed en dan hoeven ze het niet meer :P Dan geven we ze een keer s avonds Duck en dat vinden ze dan weer heerlijk :+
Wil ook wel eens helpen als we een koekje als een mergpijpje of een frolicje door de brokjes doen. Dan eten ze die eerst en daarna (als we geluk hebben) hun brokjes.
Mag je de brokjes nat maken? Zo ja, als je er gekookt water over doet zodat het wat sappiger wordt?!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:08

Heeft hij wel puppy voer gehad, en tot wanneer? Valt het op dat hij bepaalde dingen beter eet? En je zegt dat je enkel blik geen optie vind, maar hoe eet hij dat?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 15:18

voor erg magere hoden schakelen we in het asiel nog al eens over op puppyvoor terug. omdat hier veel meer calorieën en voedingsstoffen in zitten. je zou dit kunnen proberen zodat hij minder moet eten om meer binnen te krijgen

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 15:59

Dank jullie wel voor de tips tot dusver.
Nee hij heeft niet altijd snachts eten gehad. Ik ben een bakje in zijn bench gaan zetten voor de nacht omdat hij zo slecht at. Dat bakje was dan vaak de volgende ochtend leeg. Maar nu niet meer.
Ik vind blik geen optie, omdat dat meer water als vlees is. Hoewel je natuurlijk wel verschillen hebt. Maar blik vindt hij nog het minst lekker van alles.
Brokjes nat maken is geen goed idee...wel al eens uitgeprobeerd, maar hij rende nog net niet weg bij zijn bakje.
Puppyvoer is misschien nog wel een idee, inderdaad vanwege de voedingstoffen in verhouding met de hoeveelheid te voeren brokjes.
Ik ga zo direct naar de dierenwinkel en daar ook ( weer) eens om advies vragen.

Omdat hij zo levendig is maak ik me niet direct zorgen, maar een hondje met iets meer body zou ik wel fijn vinden :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:02

Hier wordt renske vers verreweg het best gegeten. Het is een natvoer (en valt dus voor veel mensen onder blikvoer) maar de kwaliteit is top. één van de honden staat er volledig op, al jaren, omdat dit het enige voer is waar hij niet na enige tijd jeuk van krijgt. Mijn dames staan er voornamelijk op en krijgen afhankelijk van hoe dik/dun ze zijn er meer of minder brok naast, maar de helft van hun maaltijd bestaat in ieder geval uit renske. Kvv's werden niet consequent gegeten, regelmatig werd het door de kamer gegooid en lieten ze het toen liggen.

Nu eten ze tegenwoordig eigenlijk altijd alles op (ook alle brokjes) dus wil ik renske soms weer gaan vervangen door kvv, maar dat is een kostenplaatje en niet dat ik renske niet goed vind. Ik heb hele grote eters (voor hun formaat) omdat ze anders mager worden en één van de twee kost ook nog een flinke klap aan gedragstherapie dus ik wil de kosten toch wat binnen de perken houden. Rodi natvoer (die worsten) worden ook wel goed gegeten maar allerlei ander natvoer zijn ze niet zo dol op en produceren ze veel meer ontlasting van.

Renske is trouwens ook het enige voer waar één van mijn honden 's nachts niet op uit moet (samen met kvv).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:11

mirim schreef:
Dank jullie wel voor de tips tot dusver.
Nee hij heeft niet altijd snachts eten gehad. Ik ben een bakje in zijn bench gaan zetten voor de nacht omdat hij zo slecht at. Dat bakje was dan vaak de volgende ochtend leeg. Maar nu niet meer.
Ik vind blik geen optie, omdat dat meer water als vlees is. Hoewel je natuurlijk wel verschillen hebt. Maar blik vindt hij nog het minst lekker van alles.
Brokjes nat maken is geen goed idee...wel al eens uitgeprobeerd, maar hij rende nog net niet weg bij zijn bakje.
Puppyvoer is misschien nog wel een idee, inderdaad vanwege de voedingstoffen in verhouding met de hoeveelheid te voeren brokjes.
Ik ga zo direct naar de dierenwinkel en daar ook ( weer) eens om advies vragen.

Omdat hij zo levendig is maak ik me niet direct zorgen, maar een hondje met iets meer body zou ik wel fijn vinden :)

De meeste merken blik zijn meer graan dan vlees, dus snap het wel. maar van de andere kant. Als hij het lekker had gevonden, is het kiezen uit twee ''kwaden''.
Ik vraag mij wel af tot wanneer hij wel puppyvoer gehad heeft. Sams field, te koop bij petsplace gaat er hier goed in. En dat terwijl ik er niks anders in kreeg dan RC en smulti 30% vlees puppy van de cranenbroek... Eventueel kun je ook kijken naar Orijen bij Zooplus

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:24

Heb je al eens Renske geprobeerd? Dat wordt vaak goed gegeten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:47

Het meeste blikvoer is van supermarktkwaliteit, net als supermarktbrokken is de kwaliteit dan gewoon heel laag. Vaak moet je er ook achterlijke hoeveelheden van voeren (Pedigree en cesar moest je 800-1100g van voeren voor een hond van 10kg, t.o.v. 266g van renske voor dezelfde hond van 10kg).

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 19:57

Ik heb vanmiddag de puppybrokjes van carnilove gekocht.
Hij ging er wel van eten, maar maar weer een paar hapjes.
Nu afwachten of hij het blijft eten en of hij ervan aankomt.
Hij heeft niet heel erg lang puppyvoer gehad. Dit omdat hij het niet graag at en wel het eten van de grote hond at. Omdat van die brokjes de voedingswaarde hoog is heb ik , in overleg met de de dealer, besloten om hem ook deze brokjes te geven.
Afgewisseld met rauw.
Hij was als klein pupje bij de fokster nog wel goed op gewicht, maar bij ons werd al vrij snel dunner. Nu dacht ik in eerste instantie dat het kwam van het vele rennen wat hij hier doet. Ik heb altijd grote honden gehad, ( rottweiler, dobermann, Duitse herder en Franse briard ) en nooit voerproblemen gehad. Dus zowel een klein hondje , en de daarbij behorende hoeveelheid eten, en een 'niet-grage-eter' zijn mij vreemd.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:23

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:28

Heb je een foto? Dan is er eerlijk te beoordelen of hij echt te dun is.
Denk verder ook aan goede ontworming, loopse teefjes?

Ik heb zo'n kat hier lopen, die wil gewoon niet meer eten. Maar ze is verder zo fit als wat dus wat is het probleem dan?
Laatst bijgewerkt door Martinedd op 08-06-16 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:30

Hopen dat hij het hier beter op doet.
Wat kreeg hij bij de fokker? Er zijn overigens ook honden(en katten) die het gewoon beter doen op een brok van een "supermarkt" merk of RC. Ik ben ook geen voorstander van dat soort voer. Maar hem echt aan het eten krijgen is toch wel het belangrijkste.
Is er overigens al eens door een DA naar gekeken? Bloed getrokken, ontlasting nagekeken en dergelijke? Niet dat ik echt iets verwacht, maar je zou haast zeggen dat er iets moet zitten als ie niet echt eet..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:32

Op zich is 5 kilo niet slecht, maar goed- ik kan je hond niet voelen door mijn schermpje :+

Renske wordt vaak goed gegeten, onze kaninchen teckels eten het graag.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:35

Mijn Oost Europese herder was ook een hel.
Maar dat heb ik heel cru aangepakt waardoor ze nu wel 2x netjes haar brokken eet.
'S morgend iet eten? Bak weg.
Hetzelfde 's avonds terug.
Ze heeft het eens 3 dagen volgehouden.
Nu eet ze wel braaf 2x per dag maar wel de helft minder van hoeveelheid dan de rest van mijn honden.
Ze staat ook niet dik, maar toch al minder scherp.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:37

5 -7 kilo is voor een volwassen dwergteckel toch een normaal gewicht?

vergeet ook niet dat hij nog in de groei is en in wellicht z'n meest actieve maanden/jaar.
dat uitzwaren komt vanzelf wel...

net als de mens.. de ene is altijd slank tot mager de andere wordt dik als ze naar calorieën kijken.

Met een hond die matig tot slecht eet, kun je het beste gewoon kijken welk hoogwaardig voer ze lekker vinden en dat gewoon onbeperkt aanbieden.

zolang er geen reden is om aan te nemen dat er wat mis is, zal er waarschijnlijk ook niets aan het handje zijn... zoals je zelf ook aangeeft, hij is niet moe of lusteloos..

we denken al snel dat een dier mager is, maar dat komt doordat een groot deel van de dieren tegenwoordig net als wijzelf overgewicht hebben..

gezien z'n leeftijd zou ik mij er niet teveel zorgen over maken.. hij is gewoon actief en geen grote eter, ergo hij blijft mager tot slank..

wel in de gaten houden of er geen sprake is van wormen, gedragsverandering etc. verder dan dat, gewoon bij de volgende enting eens ter sprake brengen dat je m aan de lichte kant vind.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 20:43

@mag...volgens mij is dit product niet vrij van allerlei toevoegingen e.d. Ik houd het eten van de dieren en mijzelf het liefst zo veel mogelijk ' natuurlijk'.
Ik heb wel foto's natuurlijk ,maar ben niet handig in het plaatsen op bokt.
Overigens vind ik dunne dieren niet zo een probleem, zeker niet als ze ook fit en levendig zijn.
Maar dit hondje zou ik toch wel heel graag iets gevulder hebben als wat hij nu is.
Een foto zegt dan niet veel. Zijn vacht camoufleert nog wel wat. Het voelt gewoon niet fijn als je overal ribbetjes en werveltjes voelt.
Van Renske heb ik niet eerder gehoord. Ik ga er eens naar kijken.
Bij de fokker kreeg hij rauw. Dit kreeg hij bij ons ook, maar ging het steeds slechter eten.
Het is niet zo dat hij helemaal niet eet. Maar hij eet te kort en niet graag.
Koekjes eet hij wel graag, een kauwbotjes of gedroogde kippenvleugels is ook zo weg, dus ik verwacht niet dat er wat met hem aan de hand is. Daar is hij ook veel te goed voor.
Overigens , voordat er een verkeerde conclusie getrokken wordt....,hij wordt niet volgestouwd met lekkernijen waardoor hij geen trek meer zal hebben.
Elena, ik denk dat je gelijk hebt. Het gewicht zou normaal kunnen zijn, maar hij is echt te bottig. Hij zou een of anderhalve kilo erbij prima kunnen hebben.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 20:48

Mijn moeder deed altijd kipfilet (vleeswaren) door heen. Paar plakjes fijn snijden en er door heen roeren.
Ik deed er af en toe een heel klein beetje jus (van ons vlees) door heen roeren. Dan waren die brokken zo op !
En het zet nog aan ook.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:01

Hier ook een slechte eter. Jus, kip, saus, blik erdoor niks helpt. Wat vaak wel helpt is spelletjes doen met het voer 's avonds vlak voor het slapen gaan. Je hebt van die kant en klare spelletjes waar je brokjes in kan doen en waarvoor ze dan een handeling moeten doen. Maar je kan ook bv een brokje verstoppen onder een plastic bekertje of in een eiderdoos, in een handdoek, verstoppen in de tuin ed :-) Als je googled op hersenwerk voor honden vind je meer info. Bij die van mij werkt het :D

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 21:05

Ook nog een idee jennyxx :)

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 07:44

_Alarm_wlkp schreef:
Mijn Oost Europese herder was ook een hel.
Maar dat heb ik heel cru aangepakt waardoor ze nu wel 2x netjes haar brokken eet.
'S morgend iet eten? Bak weg.
Hetzelfde 's avonds terug.
Ze heeft het eens 3 dagen volgehouden.
Nu eet ze wel braaf 2x per dag maar wel de helft minder van hoeveelheid dan de rest van mijn honden.
Ze staat ook niet dik, maar toch al minder scherp.

Ik was ook zo zat van dat gezeur met het eten. Dit heb ik met onze Shiba dus ook gedaan, 2x per dag een kwartier neerzetten. Ook geen botjes in huis. Niet eten? Dan wordt het honger. Ze ging nooit naar de bak en nu gaat ze erheen als je hem neerzet en eet wat ze nodig heeft. De dierenarts vond haar een paar weken terug perfect op gewicht dus blijkbaar weet ze zelf heel goed wat ze nodig heeft. Veel voerfabrikanten hebben wel erg grote hoeveelheden op hun verpakking staan hoor!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:22

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto.

Mijn volwassen hondje van 5 jaar (mix van maltezer/teckel x lhasa apso), weegt 6,8 kilo.
En die is perfect hoor.
Ok, je voelt wel her en der botten, krijg er regelmatig commentaar op.
Maar de DA en op de hondenschool vinden ze hem ook allemaal nu goed qua gewicht.

Met 5 kilo voor een nog niet volgroeide pup (en ook nog eens een klein ras), zou ik zeggen dat ie goed op gewicht is.