Hypoallergeen voer kat; ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

Hypoallergeen voer kat; ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 12:50

Hallo Bokkers :wave:

Mijn kat krabte al een tijdje veel rond zijn kop (schouders, nek, kop, hals) waardoor hij veel wondjes van kreeg.
We zijn gisteravond naar de dierenarts geweest en nu is de kans groot dat hij een voedselallergie heeft.
Vlooienallergie is uitgesloten en er is ook gezocht naar eventuele schimmels, maar dit was ook niet het geval.

Nu heeft hij van de DA een prikje gekregen tegen de jeuk zodat zijn wondjes goed kunnen helen. Dit spul zou 2 weken moeten werken en na die 2 weken moeten we hem goed in de gaten houden. Als hij dan weer zo gaat krabben, moeten we hem overzetten op hypoallergeen voer.
Ik vind het raar dat hij niet direct over moet op hypoallergeen voer en dat ik hem nog steeds zie krabben, maar dat even terzijde.

Ik ben direct achter mijn laptop gedoken en op zoek gegaan naar goed, hypoallergeen voer.
Ik kwam direct uit op Royal Canin, maar die verkopen alleen hypoallergeen droogvoer en geen natvoer. Mijn kat krijgt elke avond een beetje natvoer en dit is er zo ingesleten, dat ik het een beetje triest vind om dit niet meer te doen.
Daarna kwam ik terecht bij Hills, die zowel droogvoer, natvoer als kattensnoepjes hebben voor katten met allergie, maar daar staat niet specifiek vermeld dat het hypoallergeen voer is.
Kortom; ik zie door de bomen het bos niet meer -O-.

Ik hoop dat er Bokkers zijn die ervaring hebben met hypoallergeen voer voor katten en die mij kunnen helpen. Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar daar werd ik niet veel wijzer van.
Wat is volgens jullie nou goed, hypoallergeen voer voor een kat?

Alvast bedankt voor de tips :D

liesje84

Re: Hypoallergeen voer kat; ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:52

Cat lovers gold, is met kip
Acana Grassland (lam) Acana Pacific (vis)
Orijen, Applaws.

Kijk eens op Zooplus, daar is genoeg keuze. Ook voor blikjes

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:53

Kattovit natvoer! Op zooplus staat het als 'Kattovit Sensitive' maar als je in de beschrijving kijkt zie je dat het hypoallergeen voer is. Ze zijn er in twee smaken, ik heb hele goede ervaringen met de kip (de andere heb ik nooit geprobeerd). Kattovit is ook goedkoper dan Hill's en RC, wat een bijkomend voordeel is :)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:57

Orijen 6 fish, of Acana Pacifica. Beiden hebben maar 1 dierlijk eiwit en dat is vis.

Beiden ook graanvrij en een hoog vleespercentage. Ik heb er heel goede ervaringen mee met mijn kat die heel gevoelig is.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:01

Is er geen optie om een allergietest te doen? Dan kan je gewoon kijken naar de voedingsmiddelen die erin zitten. Mocht je kat namelijk allergisch zijn voor granen, dan heb je bijvoorbeeld niks aan hypo allergeen voer.

Qua voer werken wij sinds kort met vet concept, heel fijn voer en de dieren zijn er ook dol op. Ook is het niet ontzettend duur. Medpets is een fijne site met allemaal verschillende soorten dieetvoer, daar zou je altijd even kunnen kijken!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:11

Hills Z/d is echt gehydrolyseerd hypoallergeen voer, nog meer als royal canin zelfs. Al de rest hierboven is niet gehydrolyseerd en dus niet geschikt voor een voedseltest.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 13:16

Bedankt voor de vlugge reacties :D!

@Catnip, ik heb Kattovit natvoer even opgezocht en ik zie inderdaad dat het hypoallergeen is *\o/* dus dat zou een goede uitkomst zijn!

@Cemlys, dat is fijn om te horen! Zat over Hills te twijfelen, omdat er niet specifiek 'hypoallergeen' bij stond.

Weten jullie of ik eventueel ook 2 merken kan mixen? Bijvoorbeeld Hills brokjes en Kattovit natvoer? Of is het verstandiger om één merk aan te houden?

XmissdaphX schreef:
Is er geen optie om een allergietest te doen? Dan kan je gewoon kijken naar de voedingsmiddelen die erin zitten. Mocht je kat namelijk allergisch zijn voor granen, dan heb je bijvoorbeeld niks aan hypo allergeen voer.

Qua voer werken wij sinds kort met vet concept, heel fijn voer en de dieren zijn er ook dol op. Ook is het niet ontzettend duur. Medpets is een fijne site met allemaal verschillende soorten dieetvoer, daar zou je altijd even kunnen kijken!

Het idee was inderdaad om weer terug te gaan naar de DA voor een test, mocht dit niet werken. Hypoallergeen voer schiet inderdaad helemaal niet op als hij allergisch is voor granen -O-. Maar stiekem 'hopen' we natuurlijk dat het hiermee opgelost is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:19

Wat krijgt ze op het moment qua voer? Zowel droogvoer als natvoer.

Sommige katten kunnen niet tegen grote hoeveelheden koolhydraten en reageren daar op, dan werken voersoorten als hills en royal canin niet. Soms kunnen ze niet tegen een bepaald dierlijk eiwit, dan moet je die elimineren. Soms kunnen ze niet tegen een toevoeging en dan moet je nog weer anders zoeken. En soms is gewoon naar een betere kwaliteit voer overstappen voldoende.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 13:22

We voeren op dit moment Royal Canin fit 32 qua droogvoer en Sheba natvoer.
Ik weet het, Sheba, shame on me want dat is ontzettende troep. Ik heb geprobeerd hem over te zetten op Applaws en daarna ook op Almo Nature, maar hij moet daar niks van hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:30

Adindaa schreef:
Bedankt voor de vlugge reacties :D!

@Catnip, ik heb Kattovit natvoer even opgezocht en ik zie inderdaad dat het hypoallergeen is *\o/* dus dat zou een goede uitkomst zijn!

@Cemlys, dat is fijn om te horen! Zat over Hills te twijfelen, omdat er niet specifiek 'hypoallergeen' bij stond.

Weten jullie of ik eventueel ook 2 merken kan mixen? Bijvoorbeeld Hills brokjes en Kattovit natvoer? Of is het verstandiger om één merk aan te houden?

XmissdaphX schreef:

Het idee was inderdaad om weer terug te gaan naar de DA voor een test, mocht dit niet werken. Hypoallergeen voer schiet inderdaad helemaal niet op als hij allergisch is voor granen -O-. Maar stiekem 'hopen' we natuurlijk dat het hiermee opgelost is.

Granenallergie komt bijna nooit voor bij honden/katten, anders hadden ze daar jaren geleden allang op ingespeeld. Hypoallergeen kan ook een niet zo vaak voorkomende eiwitbronnen zijn. Gehydrolyseerd is echt geschikt voor voedseltest omdat de eiwitten hierbij onherkenbaar gemaakt worden (maar wel als eiwit gebruikt kunnen worden). Ik denk als je voedsel wil testen je echt voor een gehydrolyseerd voer moet gaan, anders is het pure geldverspilling. Ik heb met Z/d ontzettend goede ervaring, ook omdat je het in natvorm en snoepjes hebt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 13:43

In dit geval zou orijen ook wel een mooie kunnen zijn. Het bevat namelijk alleen vis-eiwitten en geen "dierlijke" eiwitten. Daarnaast bevat het ook geen granen, rijst of aardappel, welke alle drie ook triggers kunnen zijn.

http://www.food4pets.be/orijen-kat/orij ... g-bb-08/07

Technisch gezien komen granenallergieën inderdaad weinig voor, maar granenintoleranties komen veel vaker voor helaas. Bij honden zie ik graag een koolhydraatbron bij het voer omdat een hond best wel (ontsloten) zetmeel kan verteren. Een kat heeft daar veel meer moeite mee.

Natvoer zou ik tijdelijk dan toch laten, maar misschien lust hij wel een stukje gekookte of rauw witvis, dan kan je het daarmee vervangen.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:58

Een voedsel allergie of intolerantie is ook te achterhalen door de kat een week of 6 uitsluitend één eiwitbron te voeren (eliminatie dieet). Als je kat wel vlees lust kun je denken aan carnibest eend bijvoorbeeld. Omdat eend niet zo vaak wordt gebruikt in commerciële voeding is dat een eiwit waar ze vaak nog niet op reageren. En als het goed blijft gaan na die 6 weken kun je andere voeding gaan toevoegen, maar dan wel steeds 1 soort om te kijken of er weer plekjes komen. Zodra dit gebeurt heb je dan in elk geval al één bron van de huidproblemen gevonden.
Veel katten reageren op kippen eiwit of op granen, waardoor niet altijd de commerciële voersoorten goed helpen. Er bestaat ook natvoer met per soort maar een eiwitbron, zoals kuipjes van Trovet, unique proteïne. Omdat de eiwitten in het dieetvoer van de dierenarts gehydrolyseerd zijn en daardoor door het lichaam als het goed is niet als bron van een allergie worden herkend, zou je dus kunnen combineren. Maar als je er achter wil komen welk ingrediënt je beter kan vermijden is een echt eliminatiedieet dus wel handiger.

Wat je ook daarbij nog kan doen is de voerbakjes en waterbakjes eens vervangen door glas. Er zijn namelijk katten die overgevoelig reageren op kunststof of rvs bakjes, maar dan hebben ze meestal alleen plekjes rond de bek en niet in de hals hoor.

Ik denk trouwens dat de reden is dat de dierenarts wil dat je pas na twee weken op ander voer overstapt is dat de prednison moet gaan werken en het wel handig is als de dierenarts weet of de prednison inderdaad aanslaat. Als je nu al op ander voer over gaat dan wordt het gokken wat er wel of niet geholpen heeft....

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 15:31

Ik merk wel dat mijn kat door de spuit nu aanzienlijk minder krabt en zich veel beter voelt. Dus ik ben toch blij dat we naar de DA geweest zijn, ook al werkt die spuit natuurlijk niet voor eeuwig.

@Cemlys, Hills staat nu zeker bovenaan mijn lijstje, klinkt wel ideaal! Ik las alleen wel dat de brokjes erg groot zijn, of valt dat wel mee?

@Billy1970, bedankt voor de tip :D. Had inderdaad al wat gevonden over een eliminatiedieet, maar dat lijkt me wel onwijs lastig (omdat er inderdaad heel veel keuze is). Maar het is zeker iets om over na te denken, omdat ik dan wel goed weet waar zijn jeuk vandaan komt.
Die kuipjes klinken ook heel handig, fijn om te combineren bij het droogvoer van Hills oid.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 16:49

Dat valt wel mee hoor, daarbij heeft hills 100% smaakgarantie. Lusten ze het na een week nog niet, dan krijg je het aankoopbedrag terug (bij dierenarts tenminste, hoe het bij webshops gaat weet ik niet)

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 17:01

Sanimed Atopy sensitive cat

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 08:09

Ik heb goede ervaringen met cat lovers gold en almo nature holistic.
De laatste heeft ook maatvoer zonder kunstmatige toevoegingen, gewoon zalm, kip etc. Die je bij wijze van spreken zelf zou kunnen eten.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:17

Hier ook een hyperallergische kat.. Niet alleen voor voer helaas, maar voor van alles en nog wat -O- Zij doet het goed op Sanimed Atopy, Hill's Z/D, kattovit en RC Sensitive (de zakjes natvoer). Natvoer wissel ik ook gewoon af.
Ze krijgt er wel nog steeds een lage dosis dex bij (corticosteroïden), omdat zij ook nog andere allergieën heeft. Met alleen een voeding redden wij het niet. Dit is waarschijnlijk ook wat jouw kat in de spuit heeft gekregen :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 11:39

Hier in het asiel krijgen sommige het voer van Royal Canin. Maar als het heel ernstig is wordt overgestapt op Hills.
Meestal krijgen ze hier dan sensitive natvoer.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 21:17

Wat fijn dat er toch nog heel wat natvoer voor de allergische kat is!
Hij doet het qua krabben op dit moment onwijs goed, maar dat komt natuurlijk ook door die prik.
Zie er een beetje op tegen volgende week, want dan is het zo goed als uitgewerkt. Ik hoop écht dat het krabben dan weg blijft, maar ik vrees van niet.

Helaas zat ik vandaag alweer met hem bij de dierenarts omdat hij sinds dinsdagavond erg aan het niezen is.
De dierenarts vermoed een lichte versie van niesziekte, terwijl hij wel elk jaar netjes zijn prikjes krijgt.
Hij heeft nu een prikje gehad en we hebben metacam meegekregen. Ze wou hem nog niet aan de antibiotica zetten, omdat het (nog) niet heel erg was.
Zit echt onwijs mee dus :').

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:30

Voor mijn allergische hond heb ik dermatosis van Eukanuba, wat volgens mijn DA geschikt was voor een eliminatiedieet, bestaat zowel in brok als bikvoer. Jeuk was na een 2-3 weken onder controle zonder extra cortisone oid.
Hills Z/D en RC was hier geen optie omdat ik al wist dat Rijst en mais niet verteerd werd.

De voeren zoals Orijen, Acana, Wolfsblut,... kunnen op termijn interessant zijn, maar om een eliminatiedieet te starten bevatten ze nog teveel ingrediënten. En opletten met Orijen, sommige varianten zonder kip, bevatten wel ei wat bij kipallergie even "erg" is als kip.

Hopelijk is je kat snel beter