Hond rouwt om overleden kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loei

Hond rouwt om overleden kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 14:36

Iemand iets soortgelijks meegemaakt?

Vorige week kwamen we erachter dat onze kat een kwaadaardige tumor had van een tennisbal groot in haar schouder. We hebben haar een week lang nog de tijd gegeven om afscheid te nemen en die week heeft ze nog pijnvrij met pijnstilling mogen leven.

Gisteren was het dan zo ver, we hebben haar bij de dierenarts laten inslapen. Tranen met tuiten natuurlijk. Maar niet alleen wij..

Onze hond Bundy, is 6 jaar oud en als puppy opgegroeid met deze kat. We kennen haar niet terug... ze loopt de hele dag te 'zoeken' en te piepen. Echt hartverscheurend. Overal waar ze gaat is ze aan het piepen. Vanmorgen heeft ze zelfs in haar mand zo hard gehuild dat ik er wakker van werd. Net toen ik een uurtje weg moest, heeft ze volgens de buren alleen maar staan huilen en piepen totdat ik weer terug kwam. Ik hoorde het inderdaad, toen ik de achtertuin in liep. Blijkbaar mist ze haar maatje echt.. Alhoewel waren ze niet echt dik met elkaar. Vooral onze kat moest niet veel van Bundy weten maar ze waren wel heel lief voor elkaar. Maar nu, hoe nu verder?

Het is zo hartverscheurend... Ze is nog geen 5 minuten stil geweest en loopt alleen maar te piepen.

Iemand hetzelfde meegemaakt? Hoe gingen jullie er mee om?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Loei op 07-06-16 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

cariena1

Re: Hond rouwt om overleden kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:39

denk dat Buddy even moet wennen mijn hond was al ouder toen de kat ging ging hij er snel achteraan kan je m afleiding geven met voerbal o.i.d? denk dat ie na weekje wel rustiger is geworden
Sterkte met het verlies van de kat

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:46

Gecondoleerd met het verlies van jullie kat!
Hebben jullie de kat bij de dierenarts gelaten?? het mooiste zou zijn als de hond afscheidt van haar zou kunnen nemen!
Dit kan echt enorm schelen!

silverwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:48

Heeft Bundy afscheid mogen nemen toen jullie kat was ingeslapen?
Vorige jaar heb ik onze kat ook laten inslapen en heb haar lichaam een paar uur in de woonkamer gelegd... onze hond heeft eraan gesnuffeld, erbij gelegen , na een aantal uur was het goed voor haar en was er geen interesse meer in het lichaampje.
Ook dieren horen en mogen afscheid nemen van elkaar.
Heel veel sterkte met het verlies van jullie maatje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:50

Zielig. Ik denk dat je het beste eraan doet je hond een nieuw vriendje te geven. :(:)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:50

tijd voor een nw vriendje?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:53

Wat doe jij als de hond dit gedrag laat zien? Ga je troosten en lieve dingen zeggen en geven?

want op die manier voedt je zijn emotie.ik zou er vooral niet te veel aanddacht aan besteden en de hond hond laten en niet te menselijk denken. Er is vast een gemis maar voedt dit gedrag vooral niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:55

Ook dieren kunnen rouwen om een maatje. Zeker een hond als roedeldier merkt dat er een lid van de roedel ontbreekt. Nu mosterd na de maaltijd, maar wij laten onze honden daarom altijd afscheid nemen van overleden/ingeslapen maatje. Onze dieren slapen ook thuis in, dat maakt het eenvoudiger. Meestal is het maar een paar minuten, en dan weet de hond dat het maatje overleden is. Je kunt even de dierenarts bellen. Er zijn wel middelen voor rouwende huisdieren zodat je hond zich weer wat beter voelt.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:58

Als eerste: wat ontzettend sneu dat je je kat hebt moeten laten inslapen. het was een mooi beestje vind ik.
Maar net zoals jullie verdriet ervan hebben, kan de hond dit ook hebben. De kat is nog maar net 1 dag weg, ik zou de hond wat meer tijd gunnen om te rouwen.
Waarom direct een nieuw maatje nemen, als je dat wilt kan dat natuurlijk, maar daarmee is zijn oude maatje ook niet meteen vergeten. En het moet maar net klikken, zoiets kost tijd.

veel sterkte, ik hoop ook dat je hond zich snel weer wat vrolijker voelt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:04

Toen 1 van onze katten doodgereden was, stond ik erop dat ik hem nog even naar huis mocht halen.

We hebben de kat in de woonkamer gelegd en toen hond en andere kat erbij gelaten.

Beiden hebben de overleden kat ruim 10 min helemaal besnuffeld.
Toen gingen ze met zijn 2en op de mat zitten en waren ze klaar.

Ondanks dat was de hond toch wel 2weken van slag.
Niet zo erg als jij nu beschrijft.

Geef het de tijd. De hond voelt jouw verdriet ook dus dat maakt het dubbelop.

Ik liet de hond maar wat met rust.
Niet teveel aandacht aan besteed, en wat afleiding zoeken.

Hier loopt nog een kat. Degene die er niet meer is was zijn maatje.
Hond is ook met deze 2katten opgegroeid.

Sterkte... Y;(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:06

gecondoleerd met het verlies van jullie kat.

Het zal vooral tijd nodig hebben, net als bij mensen. zoals al aangegeven is, zelf wel gewoon doorgaan en niet z'n emotie voeden.

direct een maatje erbij, kan, maar dan moet je er ook zelf klaar voor zijn..

wat je wel kunt doen is zorgen voor afleiding.. extra lange wandelingen zodat hij gewoon fysiek moe lekker in zijn mand kan kruipen.. wandelen/lopen/rennen zorgen allemaal voor endorfine aanmaak.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:11

Bij ons was het andersom, de hond is ingeslapen en de poes miste haar de eerste week heel erg. Ze sliep ineens op het dekentje van de hond en naast het halsbandje. Ook als ze buiten een hond zag die leek op die van ons rende ze er enthousiast op af, om vervolgens te ontdekken dat het niet haar vriendinnetje was en weer keihard weg te rennen. Ook ging ze veel zoeken en miauwen.

Het is vanzelf over gegaan. Vergeet ook niet dat je zelf ook erg van streek bent en dat je hond dat ook merkt. Uit eindelijk went ze wel aan de nieuwe situatie.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 15:15

vaak is het een reactie op jullie gedrag. kijk het even aan daarna bepaald de roedelleider (jij) wat er gebeurd. dat wil zeggen verder met het normale bestaan.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 15:29

bedankt voor jullie reacties! Inderdaad heeft ook mijn hond al een week aangevoeld dat er wat stond te gebeuren. We waren uiteraard af en toe emotioneel en dan kroop ze lekker tegen ons aan. Vooral gisteren natuurlijk, toen we terug kwamen van de dierenarts waren we allemaal even emotioneel en dat heeft ze haarfijn aangevoeld.

Haar lichaam hebben we niet meegenomen. De kat was officieel van mijn ouders en die hebben het er niet zo op om dode dieren weer mee te nemen naar huis. Ze is dus daar achtergelaten.

Vanmorgen heeft ze al een lange wandeling gehad en met een uurtje word ze weer uitgelaten. Wel kwispelt ze nog steeds veel.

Ik heb een filmpje van haar gedrag gemaakt. Eens kijken of het me lukt die up te loaden.

We geven haar verder lekker de tijd. Ook straffen we haar zeker niet om haar gedrag! We laten haar gewoon haar gang gaan, maar gaan niet anders met haar om.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:08

Honden kunnenerg rouwen. In Krakau is een standbeeld van een hond die jarenlang bij een rotonde op zijn baasje heeft zitten wachten,die op die plek na een hartaanval gekregen te hebben door een ambulance werd meegenomen. De hond werd door buurtbewoners gevoerd.Tenslotte is de hond toch met een oude dame mee naar huis gegaan. Toen die dame ook stierf is de hond onder de trein gelopen,men zegt dat hij zelfmoord heeft gepleegd van verdriet. :( Y;(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:24

Neem de film Hachi maar als voorbeeld. Is gebaseerd op waargebeurd verhaal.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:33

Misschien is de hond nog niet zo gewend om alleen te zijn. De kat was er misschien altijd. Ook als jullie er niet waren.
En heeft hij inderdaad afscheid kunnen nemen?
Zou het even de tijd geven :)

Gecondoleerd met jullie kat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:43

cissy schreef:
Neem de film Hachi maar als voorbeeld. Is gebaseerd op waargebeurd verhaal.

Ja daar dacht ik ook aan. En in Schotland was ook zo,n geval van een Schotse terrier,Jock geheten, die jarenlang op het graf van zijn baasje bleef liggen.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 03:34

Hachi ken ik inderdaad! een huilfilm.. we laten haar lekker haar gang gaan. Tis gewoon zo zielig dat we haar niet kunnen uitleggen wat er is gebeurd...

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:33

Hier ook het zelfde,onze kat blijft wel eens langer bij de buurvrouw,paar huizen verderop,dus ik miste hem niet direct,wel vond ik ons hondje erg down afgelopen week..Hij wist misschien al wat ik niet wist..poezenkind was aangereden in die tijd dat ik hem nog niet miste..ik wilde hem op gaan halen en toen vertelde buurvrouw dat(ze dacht dat ik het al wist)..dierenambulance gebeld en de identiteit klopte,maar poezenkind was al weg afgevoerd..geen afscheid kunnen nemen helemaal niks..dus voor iedereen een leegte ..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:23

Wat jammer dat je de hond dan niet mee naar de da hebt genomen dan kon hij daar afscheid nemen.afscheid nemen is voor dieren ook belangrijk.dus helaas verkeerd aangepakt en jullie hond reageerd daar nu zo op.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:40

Veel sterkte,
Het gedrag is herkenbaar, zelf 2 weken geleden onze hond in laten slapen, vrij plotseling dus ook met alleen een halsbandje naar huis. De andere hond heeft 4 dagen niet gegeten en gezocht, maar inmiddels is hij weer de oude en heeft hij het geaccepteerd

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:02

Kentaro schreef:
Gecondoleerd met het verlies van jullie kat!
Hebben jullie de kat bij de dierenarts gelaten?? het mooiste zou zijn als de hond afscheidt van haar zou kunnen nemen!
Dit kan echt enorm schelen!

Als eerste sterkte! Nooit leuk zoiets, ook niet voor de rest van de diertjes.

Ben het wel met bovenstaand eens. In februari onze hond in moeten laten slapen ook wegens ziekte helaas en we hebben onze andere hond meegenomen.
Juist omdat ik bang was dat ze zou gaan zoeken en er niets van zou begrijpen.
Ze is meegegaan en heeft wat gesnuffeld en dat was het.

Toen we eenmaal thuis waren kroop ze helemaal in het deken van onze andere hond. Ze is er ruim een week echt even vanaf geweest. Niet eten, en heel sloom en weinig zin om iets te doen. Denk dat dit voor haar de beste manier geweest is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 10:13

keona schreef:
Wat jammer dat je de hond dan niet mee naar de da hebt genomen dan kon hij daar afscheid nemen.afscheid nemen is voor dieren ook belangrijk.dus helaas verkeerd aangepakt en jullie hond reageerd daar nu zo op.

En de prijs voor de meeste lompe reactie gaat naar...

Sterkte met het verlies TS, ik hoop dat zowel jullie als je hond het snel een plaatsje kunnen geven.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:15

Hoe gaat t nu met de hond?