ervaring blaasontsteking hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dito

ervaring blaasontsteking hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 12:48

2 maanden geleden had onze hond voor het eerst een blaasontsteking. Dit had ik door doordat ze der urine in kleine plasjes liet lopen en steeds zat te likken. Urine ingeleverd en het klopte. Kregen pijnstillers en antibiotica mee. Gister had ik weer het idee en dus vanmorgen weer urine ingeleverd en wederom een blaasontsteking. Als advies kreeg ik mee om over te gaan om speciaal voer omdat de kristalwaardes in de urine hoog waren en dit alleen door voer opgelost kan worden. Dan mag ze ook nooit meer een koekje tussendoor etc. Ik gaf aan dat als wij mensen blaasontsteking hebben we ook niet overgaan op speciaal dieet maar bv als preventie cranberrytabletten slikken.

Nu heb ik 2 honden en eten uit 1 bak. Ze eten eigenlijk de hele dag door kleine beetjes. Dus dat gaat een dure bedoeling worden als ze beide eten. Hond in gang met eten zetten is geen optie omdat ze niet in 1 keer eet.

Hebben jullie ervaring met andere medicatie waardoor een blaasontsteking uitblijft. Wij nemen bv cranberrytabletten. Is er voor een hond ook iets? Zodat ik wel voer kan blijven behouden.

danielle_s

Re: ervaring blaasontsteking hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:59

Ik heb 2 katten waarvan eentje last heeft van blaasgruis. Als ze geen anti blaasgruis voer krijgt dan heeft ze er binnen no time weer last van. Beide katten krijgen dan ook al ruim 8 jaar een blaasgruis dieet.
Voorheen kocht ik de Urinary van Royal Canin bij de dierenarts, maar bijvoorbeeld Prins heeft ook brokken die ervoor zorgen dat de Ph waarde op peil blijft en is veel goedkoper. Voor honden zal er vast ook wel zoiets zijn.
De kat krijgt overigens wel af en toe iets lekker tussendoor en heeft daar geen last van.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:10

Hoe oud is de hond? onze hond heeft heel erg vaak een blaasontsteking gehad als pup zijnde, geen enkele antibiotica bleek te werken en we wisten echt niet wat we verder moesten doen. Wij zijn toen vers vlees gaan voeren, gewoon bij het slachthuis te halen. Dit hebben we een tijd gevoerd en toen is ze er overheen gegroeid. Omdat wij nog een hond hebben en het toch makkelijker is om het zelfde voer te hebben zijn wij eens gaan rondkijken naar een goed voer met een hoog vleesgehalte, ik zal zo even kijken hoe het heet. Ze heeft sinds dien nergens meer last van gehad.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 13:12

Ze is net 2 geworden

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 13:15

De vraag is in hoeverre ze last heeft van struviet.
Mijn kat kan niet zonder het dieet voer omdat hij binnen de kortste keren weer niet kan plassen.

Onze vorige hond had ook last van blaasontstekingen. Bij haar merkte we het dat ze iets ging druppelen en door haar eten direct een paar pillen vitamine C gaven konden we een echte blaasontsteking voorblijven.
Dit was overigens op advies van de kliniek.
Overigens was het voor haar geen optie om op het speciaal dieet over te gaan omdat ze vanwege een maag/darm probleem al op een speciaal dieet voer stond.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:34

Ik heb inderdaad op google ook vitamine c voorbij zien komen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 22:43

Verder geen ervaringen hiermee?

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:04

Je spreekt over kristallen, welke kristallen zijn het? Struviet of oxalaat?
Bij struviet kan vitamines C eventueel in combi met cranberry helpen. Ook is het goed om eens kritisch naar je voer te kijken. Mijn eerste hond had vaak last van blaasontstekingen, op speciaal voer ging het iets beter, maar daar deed zij het zelf niet goed op. een ander merk brokken kan er al voor zorgen dat de struviet word verminderd.
Belangrijk is dat ze ook goed drinkt.

Wat ook een optie kan zijn om de urine aan te zuren is overgaan op vers vlees voeding, deze bevat van nature meer vocht en verzuurd, net als vitamine C en cranberry de urine, waardoor struviet niet of nauwelijks gevormd word.

Heeft jouw hond oxilaat-kristallen, dan is eht echt een ander verhaal, want dan wil je juist de urine meer basisch maken, zodat de kristallen oplossen. Gelukkig heb ik geen ervaring met deze kristallen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:14

Katten en honden kun je in deze situatie niet met elkaar vergelijken. Honden krijgen vaak kristallen als gevolg van een blaasontsteking. De (oorzaak) van de blaasontsteking moet in dat geval worden aangepakt. Een blaasgruisdieet is dat enkel symptoombestrijding. Laat de urine via een punctie afnemen en op kweek zetten zodat er een gerichte antibioticakuur gestart kan worden.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 00:23

Onze oude teef had verschillende blaas problemen. Wij gaven haar Puur Blaas en Nieren, bij haar werkte dat iig heel erg goed.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 20:48

uiteindelijk bleek dat onze hond incontinent is geworden door de sterilisatie. Ze heeft er medicatie voor en gaat goed nu..gelukkig!