kleine kuikentjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

kleine kuikentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 14:47

wij hebben thuis voor het eerst kleine kuikentjes gekregen! heel leuk natuurlijk, maar hoe moet dit nu verder?
wanneer kunnen de kleintjes bij de rest van de kippen? wat moet je absoluut wel of niet doen? wie helpt mij?
en ja, ik weet dat hier al een topic over is, maar toch is het fijner om in een eigen topic mijn vraag te stellen.
groetjes,
Jeika.

Mizora

Re: kleine kuikentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 15:03

Zitten ze bij de kip of zitten ze onder de warmtelamp? Bij de kip combineren we rennen vanaf 8/9 weken of groeien ze ertussen op. Van onder de lamp doen we vaak pas met 15-20 weken, afhankelijk van de felheid van de kippen waar ze bij moeten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 15:19

Met moeders zetten wij ze zelfs al met een week of 5/6 samen. Onze ervaring is dat moeders ze heel goed beschermen. Zonder moeders gaan ze met een week of 5/6 naar buiten in hun eigen ren en dan worden ze samen gevoegd een week of 10 later. Maar dit is wel afhankelijk van de karakters van de kuikens en andere kippen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 16:11

ze zitten samen met de moeder in zo'n konijnenhok. we hebben verder geen ervaring met kuikens, dus tips zijn heel fijn! er is nog een kip aan het broeden, alleen leggen de andere kippen er steeds weer eieren bij. wat nu? er liggen nu zo'n 16 eieren onder, en dat is veel te veel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:15

Normaal zet je met potlood kruisjes op de eieren die je laat bebroeden en haal je de rest weg.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:50

Of je zet kip met eieren apart

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 17:39

we hebben even stipjes gezet op de eieren, als er meer komen, halen we die weg. het zijn trouwens Barnevelders. ik heb gelezen dat een kip niet meer wil broeden als het nest verplaatst is?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:42

Wij verplaatsen ze eigenlijk altijd. Als ze goed broeds zijn is het een kwestie van kip oppakken, eieren met nest en al oppakken, op de goede plek leggen en kip er weer op zetten. Heb nog geen een kip gehad die er vervolgens af ging.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 17:44

dat is bij ons wel een dingetje. ons nest kan niet verplaatst worden..

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 17:56

Met nest bedoel ik het hooi waar ze op zit. Onze legnesten zijn ook gewoon vast maar er ligt altijd hooi in.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 17:59

hmm.. ja, ik zal het even voorstellen aan mijn moeder! bedankt!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:37

De moeder met kuikens kan je over enkele dagen gewoon bij de rest zetten. Moeder beschermt ze normaal gezien tegen de andere kippen. Wel goed opletten dat er geen obstakels zijn voor de kleintjes en ze ergens kunnen schuilen als het hard gaat regenen. Ook zorgen voor kuikenmeel en drinkbakje waar ze niet in kunnen verdrinken.

De bijlegde eieren moet je weghalen bij de andere kip. Anders heb je andere uitkomstdagen, alle eieren moeten namelijk tegelijk uitkomen, met maximaal één dagje verschil. Dus eieren die er vier dagen later zijn bijgelegd komen vier dagen later uit. Dan is mams allang op stap met de andere kuikens... of kiest ze voor de eieren en verzorgt ze haar eerste kuikens niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:06

Bij ons waren de andere kippen erg fel tegenover de bijgezette moederkip. De kuikens leden dus niet, maar de moederkip zat vaak wel onder de plekken als ze er te snel bijgezet werd.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 19:06

er zijn twee broedse kippen, dus de kuikens die morgen uitkomen zetten we nog bij deze kip, en de andere kuikens zijn dan voor de andere kip. dachten we zo.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:12

Als dat lukt kan het, maar niet elke kip accepteert kuikens van een andere kip. Ze weet goed hoeveel kuikentjes onder haar zitten en welke van haar zijn :)

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 20:12

we zullen zien! ik hoop het wel, morgen laat ik het jullie weten, als er nieuwe bij gekomen zijn.