zacht tikkend geluid poot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

zacht tikkend geluid poot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 17:17

Ja lekker vage titel sorry :D

Mijn Border Collie pup van 5 maanden heeft sinds een week een raar tikkend geluid in 1 van haar poten als ze loopt. Ze loopt verder niet mank, ik mag overal aan zitten en zachte druk geven dus er is denk ik geen pijn aanwezig. Maar wat kan het wel zijn? Naar de dierenarts rennen vind ik niet echt hard nodig, 1. omdat ze geen pijn aangeeft en 2. omdat ze nog volop in de groei zit. (en 3. omdat ik in 4 maanden tijd al bijna wekelijks op de stoep heb gestaan en ik me dood schaam als ik weer ga := )

Kan het overbelasting van de gewrichten zijn? Ze rent/speelt graag in het park met andere honden..

lolotjeh

Re: zacht tikkend geluid poot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:24

is het 1 van de achterpoten?? zo ja kan het de knieschijf zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:28

Ik zou er toch naar laten kijken als je het niet vertrouwt?
Bij zo'n jonge opgroeiende hond, en je merkt iets afwijkends, daar moet je wel mee uitkijken.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:45

Een lange nagel? Bij mijn ene kat kan ik altijd horen wanneer het weer tijd is om zijn nagels bij te werken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 00:22

Zeeuwsemeid schreef:
Ja lekker vage titel sorry :D

Mijn Border Collie pup van 5 maanden heeft sinds een week een raar tikkend geluid in 1 van haar poten als ze loopt. Ze loopt verder niet mank, ik mag overal aan zitten en zachte druk geven dus er is denk ik geen pijn aanwezig. Maar wat kan het wel zijn? Naar de dierenarts rennen vind ik niet echt hard nodig, 1. omdat ze geen pijn aangeeft en 2. omdat ze nog volop in de groei zit. (en 3. omdat ik in 4 maanden tijd al bijna wekelijks op de stoep heb gestaan en ik me dood schaam als ik weer ga := )

Kan het overbelasting van de gewrichten zijn? Ze rent/speelt graag in het park met andere honden..

Ik heb geen idee wat het kan zijn, maar jeetje, wat herken ik jouw verhaal mbt elke week naar de dierenarts met je pup. Hier een 5 maanden oude Aussie pup en echt, als het een kind was, was Jeugdzorg sowieso ingeschakeld :+
Zelf durfde ik gister ook niet te bellen voor advies, maar heb het toch maar gedaan.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 01:10

Is het een knak, of meer een krak? Toevallig hoorde ik laatst een ervaring van iemand met een pup waarbij bepaalde botten krak-geluidjes gingen maken. Er bleek teveel calcium in de puppybrokken te zitten (Helaas snappen niet alle fabrikanten wat pups nodig hebben), en na overgaan op betere brokken was het snel over.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 03:20

Het advies wat wij altijd geven (2e lijns praktijk) is om het even goed in de gaten te houden. Als het in de achterhand zit dan hoort het meestal bij HD, hoeft natuurlijk helemaal geen klachten te geven en pup kan er overheen groeien. Als het de voorhand is, ED. Zolang de pup goed loopt en geen pijn aangeeft lekker doen wat je altijd doet. Je kan inderdaad even naar z'n dieet kijken, geef je nog puppybrok? Zo ja, dan zou ik adviseren om over te stappen op volwassen brok.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:34

Ook een brok voor volwassen honden kan teveel calcium bevatten en het bevat vaker te weinig eiwit. Zeker voor een actief ras als een Border Collie. Ik zou dus kijken naar de brok: hoeveel calcium zit erin? En kijken naar het gewicht (Body Condition Score): is ze niet te zwaar?

Daarnaast schijnt ruig ravotten inderdaad te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van skelet-problemen.