Maar nu zoek ik leuke ideeën om het voor de honden zo aantrekkelijk en interessant mogelijk te maken. Wat handig is om daarbij te weten, is dat 1 van mijn honden dingen ontdekken spannend vindt, maar tegelijkertijd wel heel veel uitdaging nodig heeft in een voor haar vertrouwde omgeving. Ze kan op het moment buiten omheiningen echt niet los omdat ze (soms) op zoek gaat naar autowegen om auto's te jagen. Zij moet haar losse lol dus echt uit de tuin halen (gecombineerd met eens per week trainen en eens per 2 weken gedragstherapeut).
Ik ben dus op het internet gaan zoeken naar ideeën en kwam op de termen sensory garden, garden enrichment en doggy backyard ideas uit en daar heb ik al wel wat ideeën uitgehaald, maar ik zoek ook nog een hoop ideeën (ook zoektermen zijn welkom) en ook een hoop ervaringen van dingen aanleggen. Want ik ben voornamelijk ervaren in overwoekerende planten terugsnoeien zonder de rest van de planten te beschadigen, dus klimop, braam, de huidige heg (geen idee wat het is, lijkt een beetje op buxus maar woekert en is nauwelijks dood te krijgen) en iets ervaring met een kleine moestuin, maar meer ook niet. Qua bouwen heb ik een aantal keer een kast gebouwd, hokje getimmerd, niet te ingewikkeld maar wel degelijk en met succes.
Eerst maar even de plattegrond en de overzichtsfoto's.
Blauw is de sloot, daaraan zit de bramenstruik buiten het hek. Rood zijn twee grote bomen die moeten blijven staan. Bruingrijs is houtsnippers, daarin staan ook een aantal bomen en struiken waar ik min of meer vrije keuze mee heb wat ik daarmee wil. Zwart is een tuinhuis die gebouwd gaat worden. Lichtgroen bovenaan is een heg die nu nog bijna 2.5m hoog is maar teruggesnoeid wordt tot 1.75m. Grijs onderaan is een stenen terras (nu nog een kleine strook maar wordt zo groot). Rechts lichtgroen is aalbes denken we. Paars is het huis, met deur en ramen (ongeveer), roze is hekwerk op eigen terrein, het rechterhek moet nog geplaatst worden. De twee bruine stippen rechts van het hekwerk zijn de bomenrijen die blijven staan en waartussen bestraat gaat worden en later komt daar in mijn hekwerk ook nog een poort zodat mijn ouders bij speciale gelegenheden een stukje van mijn tuin erbij kunnen betrekken. Daar mogen dus geen vaste dingen (hokken/toestellen/bergen/vijvers) aangelegd worden.

De shetten moet je grotendeels wegdenken, maar mogelijk worden ze wel via mijn stuk in de tuin van mijn ouders gezet en dus moet er wel enigszins rekening mee gehouden worden. De oude situatie staat min of meer onder de nieuwe situatie, er is dus al aardig wat gesnoeid.

Goed, dit is wat vast staat. Nu moet het dus ingericht worden. De gedachte is om vrij veel verschillende soorten ondergronden aan te brengen, maar het moet ook betaalbaar blijven. Dus ben ik aan het puzzelen gegaan en voor nu ben ik op dit uitgekomen:

Er staan wat hoopers in en wat behendigheidstoestellen. De tunnel wil ik maken van trellis ( https://www.praxis.nl/tuin-buitenleven/ ... cm/5037465 ) zodat ik er spannende dingen in kan hangen, idee is adventure box ( https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... 1e9e0c.jpg ). Er worden ook twee rolborders van 40cm breedte van berg naar berg gelegd, zodat ze daar ook over kunnen steken (eventueel met een dikke plank eronder, zodat het niet te kwetsbaar wordt). De rotsen moeten klimrotsen worden van ruim een halve meter hoogte, terwijl de schelpen en het zand flauw aflopen naar het water. Het water heeft een modem van grof grind. De berg wordt juist weer gemaakt van de klei die uit de rivier/vijver/water komt.
Helemaal bovenin staan 6 bruine stippen, dat moeten boomstammen/stronken zijn van verschillende hoogtes waar de honden heen en weer van kunnen springen.
De vraag is nu, hebben jullie nog suggesties, of zouden jullie het juist totaal anders doen? Ik ben heel erg nieuwsgierig. De huidige kippen kunnen niet los, want dat zijn ontzettende vliegers. Uiteindelijk moeten er australorp-kippen komen en die blijven als het goed is achter de omheining van 1.35m, dus dan scharrelen de kippen er ook tussendoor.