chinchilla kooi ombouwen naar caviakooi?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

chinchilla kooi ombouwen naar caviakooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 23:12

mijn cavias zitten sinds het terug warm is buiten. dit in een houten vierkant met een houten hondenhok in. vanboven dicht met gaas.
echter in een noodsituatie gemerkt dat ik ze niet gemakkelijk genoeg kan vangen (noodweer. alles is onder water gelomen).resultaat : 2 half verzopen cavias en ik doornat geregend.
nu heb ik nog een oude chinchilla kooi staan die nog prima bruikbaar is. en ik dacht van die om te bouwen naar buitenverblijf. belangrijk is dus dat er iets van dak op komt en er een goed binnenhok gecreëerd wordt. kooi komt op onze terras in een hoek te staan.
handig zou ook zijn om het dak en ev een zijwand dicht te maken in zonreflecterend materiaal. dit ivm de warmte.
graag zie ik er ook meerdere verdiepen in om ze de maximale ruimte te geven. hoe maak ik die verdiepingen en uit welk materiaal?
de kooi is 1.50 hoog. 1.20 of 1.50 breed en 80 diep.

Afbeelding

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:03

Ik ken deze kooi (we hebben er zelf ook chinchilla's in gehad) en ik ken cavia's. Mijn idee: niet doen!
Cavia's gaan niet graag de hoogte in en als ze van deze hoogte vallen gaat het gegarandeerd mis. Zelf als je loopbruggetjes met een opstaande rand maakt zou ik het niet riskeren.
Bovendien is dit model kooi ook niet het handigste om overal aan te komen om ze te vangen of schoon te maken.

Dimphyl

Re: chinchilla kooi ombouwen naar caviakooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:11

Ik denu dat het grootste probleem gaat zijn hoe de kooi open moet.
Want deze kan zo te zien maar aan 1 kant open? Denk dat je dan ook blijft jagen om ze te vangen.

Kun je niet een los houten paneel pakken, zodat je ze (in het huidige hok) makkelijk in een hoekje kan drijven om ze te pakken?

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:16

Ik zou er een verdieping (plank) in maken met een loop plank naar beneden die breed genoeg is voor de cavia's . Wel zo dat je dat trapgat makkelijk kan afsluiten voor bijvoorbeeld verschonen of vangen.
Slaap hokje boven erin en beneden eentje. Iet wat schuin dak erop (of punt dak) dat aan alle kanten een cm of 8 / 10 oversteekt.
Als je kan, achterkant en 1 zijkant plank er tegen aan tegen de zon, wind en/of regen.

Speeltjes erin, water, drinken op allebei de verdiepingen en uitproberen maar.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:43

Hout om een verdieping te maken..goede loopplank maken het liefst met dichte/opstaande rand..aan 1 kant van de bovenste verdieping,tralies weg halen..u vorm houdertjes plaatsten..plexi glas beplakken met uv werende folie & erin schuiven...

Misschien zoiets?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:47

Hoe gaat de kooi open en dicht? Ik denk dat dat vooral een belangrijk punt is, want je moet natuurlijk wel bij je cavia's kunnen.

Ik denk wel dat hier een prima kooi van te maken is, maar zeker voor buiten gaat dat wel wat werk kosten want er mag geen regen in komen. Ik zou dan de achterkant en zijkanten alle drie helemaal dicht maken, de voorkant deels (bv. bij de trappetjes niet, zodat er wel genoeg frisse lucht in komt)
Verder zou ik gaan voor 2 verdiepingen. Die kun je maken van hout, als je de plank met een paar stukjes hout aan de buitenkant tegen het gaas aan schroeft blijft dat prima hangen.
Voor de trappetjes is het vooral belangrijk dat ze niet steil zijn, daarnaast moeten ze vrij breed zijn en ik heb ook de voorkeur voor een (hoge) rand. Cavia's blijven gewoon lompe beesten, het moet altijd eerst een paar keer fout gaan voor ze begrijpen dat je beter niet op een loopplank kunt draaien (bijvoorbeeld) en dan is een halve meter vrij hoog :P Wij hebben op trappetjes dakbedekking liggen zodat ze veel grip hebben, anders kunnen ze het best eng vinden om ergens omhoog/omlaag te gaan.

Op het dak zou je nog iets kunnen maken zodat regen niet recht langs de kooi afloopt maar wat verder weg, een stuk golfplaat oid.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:48

Is het niet een idee op hem op z'n kant te leggen? Of is het dan te laag?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 13:08

Dimphyl schreef:
Ik denu dat het grootste probleem gaat zijn hoe de kooi open moet.
Want deze kan zo te zien maar aan 1 kant open? Denk dat je dan ook blijft jagen om ze te vangen.

Kun je niet een los houten paneel pakken, zodat je ze (in het huidige hok) makkelijk in een hoekje kan drijven om ze te pakken?

Het is in het huidig hok niet het probleem om ze te vangen. In principe hanteer ik ze vrij weinig en vang ze enkel om te verhuizen van boven naar beneden.
In de winter heb ik een aluminium bak gemaakt die in huis staat, in de zomer mogen ze lekker naar buiten. Normaal is het ook geen probleem om ze gewoon de hele zomer buiten te laten en het hok is zo beveiligd tegen katten dat ik er zelf ook niet meer aan kan en dus het hele bouwsel moet slopen om eraan te kunnen. Gisteren met het noodweer stond er 5 cm water over het hele gedeelte van de hondenkennel en ook waar de caafjes zaten, een beetje regen is geen probleem omdat er een volledig dicht hondenhok instaat waar ze kunnen, maar het water was nu zelfs dat hok in gelopen.
dus dat was echt even een noodsituatie. Ik heb mss ook een beetje te ruw geweest waardoor een deel van de omheining nu kapot is (oeps :D) en daar mijn hondenhok volledig met de onderkant in het water gestaan heeft zit er kans in dat deze ook niet meer echt te redden valt.

Op zijn kant leggen is geen optie, dan verlies ik het voordeel van de pootjes en heeft het weer weinig nut tegen het overstromen. Daarbij vind ik de kooi dan te klein.

Er zitten aan de voorkant twee relatief grote deuren, eentje linksboven, eentje rechtsonder.
Mijn idee was inderdaad om grote plateaus te maken, met dan in ieder plateau een klein gaatje die met een loopplankje naar beneden gaat (datr kennen ze wel uit hun vroegere kooi). zodat ze geen grote hoogtes naar beneden kunnen vallen, maar dat zal moeilijk zijn met maar twee deurtjes.
andere optie is halverwege de kooi met 1 gesloten plank te werken (en een klein gaatje om naar beneden te gaan, en dan nog twee tussenverdiepjes met opstaand randje te maken die net iets minder dan de helft van de kooi nemen. zodat ze totaal 2 grote ruimtes en 4 kleinere ruimtes hebben, zo dat ze nooit van hoogtes naar beneden kunnen, maar dat ik zelf via de deurtjes wel overal aan kan ...

de kooi zou hier trouwens in een hoek op het terras staan die wel overkapt is, dus echt regenvast moet niet daar het echt bij heel slecht weer onder dat stuk regent (en dan kan ik ze gemakkelijk binnenhalen of er een zeil oid overgooien. Dus vooral een dak, en eventueel de zijkant die naar de zon gericht is dichtmaken met iets dat uv-werend is.

moet ik eerst nog even kijken of de kosten wel opwegen, voor 100 euro zijn er ook al leuke buitenhokken te koop nl ...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:29

Ik heb een dubbele kooi buiten voor mijn cavia's. Maar ze durven het trappetje gewoon niet af. Ze zitten alleen beneden als ik ze beneden zet tijdens het schoonmaken. Als ik boven klaar ben rennen ze weer naar boven en komen ze de hele week niet beneden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 14:57

ja, cavia's zijn niet altijd heel snugger :D
in mijn vorige kooi roetsten ze vrolijk heen en weer, het heeft wel een eindje geduurd hoor, maar eenmaal ze het doorhadden