Dimphyl schreef:Ik denu dat het grootste probleem gaat zijn hoe de kooi open moet.
Want deze kan zo te zien maar aan 1 kant open? Denk dat je dan ook blijft jagen om ze te vangen.
Kun je niet een los houten paneel pakken, zodat je ze (in het huidige hok) makkelijk in een hoekje kan drijven om ze te pakken?
Het is in het huidig hok niet het probleem om ze te vangen. In principe hanteer ik ze vrij weinig en vang ze enkel om te verhuizen van boven naar beneden.
In de winter heb ik een aluminium bak gemaakt die in huis staat, in de zomer mogen ze lekker naar buiten. Normaal is het ook geen probleem om ze gewoon de hele zomer buiten te laten en het hok is zo beveiligd tegen katten dat ik er zelf ook niet meer aan kan en dus het hele bouwsel moet slopen om eraan te kunnen. Gisteren met het noodweer stond er 5 cm water over het hele gedeelte van de hondenkennel en ook waar de caafjes zaten, een beetje regen is geen probleem omdat er een volledig dicht hondenhok instaat waar ze kunnen, maar het water was nu zelfs dat hok in gelopen.
dus dat was echt even een noodsituatie. Ik heb mss ook een beetje te ruw geweest waardoor een deel van de omheining nu kapot is (oeps
) en daar mijn hondenhok volledig met de onderkant in het water gestaan heeft zit er kans in dat deze ook niet meer echt te redden valt.
Op zijn kant leggen is geen optie, dan verlies ik het voordeel van de pootjes en heeft het weer weinig nut tegen het overstromen. Daarbij vind ik de kooi dan te klein.
Er zitten aan de voorkant twee relatief grote deuren, eentje linksboven, eentje rechtsonder.
Mijn idee was inderdaad om grote plateaus te maken, met dan in ieder plateau een klein gaatje die met een loopplankje naar beneden gaat (datr kennen ze wel uit hun vroegere kooi). zodat ze geen grote hoogtes naar beneden kunnen vallen, maar dat zal moeilijk zijn met maar twee deurtjes.
andere optie is halverwege de kooi met 1 gesloten plank te werken (en een klein gaatje om naar beneden te gaan, en dan nog twee tussenverdiepjes met opstaand randje te maken die net iets minder dan de helft van de kooi nemen. zodat ze totaal 2 grote ruimtes en 4 kleinere ruimtes hebben, zo dat ze nooit van hoogtes naar beneden kunnen, maar dat ik zelf via de deurtjes wel overal aan kan ...
de kooi zou hier trouwens in een hoek op het terras staan die wel overkapt is, dus echt regenvast moet niet daar het echt bij heel slecht weer onder dat stuk regent (en dan kan ik ze gemakkelijk binnenhalen of er een zeil oid overgooien. Dus vooral een dak, en eventueel de zijkant die naar de zon gericht is dichtmaken met iets dat uv-werend is.
moet ik eerst nog even kijken of de kosten wel opwegen, voor 100 euro zijn er ook al leuke buitenhokken te koop nl ...