Welke kippen scharrelen veel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Poeky

Welke kippen scharrelen veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 11:50

Ik vroeg me af of hier op bokt misschien ook wat kippenkenners zitten. Aangezien wij behoorlijk veel tuinafval etc hebben, zijn we opzoek naar een kippenras dat veel scharrelt.
We hebben momenteel nog 1 volwassen kip, die komt van een boerderij vandaan waar ze vleeskippen kweken, maar deze scharrelt niet bepaald veel. Ze zit momenteel alleen doordat haar medekip overleden is, dus hier wil ik ook graag verandering in brengen. :)

Dus zijn hier mensen die ervaring hebben met kipjes die veel en graag scharrelen en advies kunnen geven? :D

sauffi

Re: Welke kippen scharrelen veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:54

Wij hebben thuis wyandotte kippetjes, alles wat eetbaar is gaat naar hun toe en ze eten alles op. Het zijn ook wel kippen die veel eitjes kunnen leggen. Wij hebben ze gewoon loslopen over het erf en door de wei en alles wat het paard uitmest gaan hun tussen scharrelen. Dus de wei wordt op die manier direct bemest :o

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:55

Misschien dat dit topic nog actief is: Beginnen met kippenhouden
Hier zitten veel kenners.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:55

Wij hebben kriel wyandottes gehad. Zaten heerlijk in de tuin te scharrelen en zijn ook makkelijk tam te maken :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:16

Wat bedoel je met scharrelen? Wij voeren veel op aan de kippen denk aan buitenste bladeren van sla, uiteinde van boontjes, resten van spaghetti (zonder saus), ... maar het zijn natuurlijk geen afvalbakken die alles opeten :).

Heb hier vanalles lopen, ook de leghybrides scharrelen gewoon mee. Al hebben die vaak wel een levend voorbeeld nodig dat het even voordoet (andere kip).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:21

Laptopmuis schreef:
Al hebben die vaak wel een levend voorbeeld nodig dat het even voordoet (andere kip).

_O- _O- ik zie je al een Pino pak aan trekken om de kip te leren scharrelen _O- _O-

Maar in principe kan en gaat elke kip scharrelen, zeker als ze daar de ruimte voor hebben.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:23

Bij ons krijgen ze bijna alles behalve ui-achtigen en koolsoorten. De rest vinden ze heerlijk. Ook vlees doen ze een moord voor, dus karkassen en botjes die nog niet helemaal kaal zijn kan je er gerust bijgooien.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:24

xLeoniee schreef:
Wij hebben kriel wyandottes gehad. Zaten heerlijk in de tuin te scharrelen en zijn ook makkelijk tam te maken :j

Hier precies hetzelfde, alleen hebben wij ze nog. Allemaal verschillende kleurtjes en ze gaan 's nachts braaf naar hun nachthok met legkast. We hebben met 7 kipjes en een haan alleen wel veel meer eieren dan we op kunnen.... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:38

Friese hoenders zijn echte scharrelaars.
Tenminste die van mij lopen los over het erf en eten alles, ook ons keukenafval.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:22

palousa_boy schreef:
Laptopmuis schreef:
Al hebben die vaak wel een levend voorbeeld nodig dat het even voordoet (andere kip).

_O- _O- ik zie je al een Pino pak aan trekken om de kip te leren scharrelen _O- _O-

Maar in principe kan en gaat elke kip scharrelen, zeker als ze daar de ruimte voor hebben.

Haha, nee bedoel heel veel mensen redden nu legkippen. Die hebben dat nooit geleerd. Maar als ze in een groep kippen komen leren ze het vanzelf :-).

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:26

Ik denk een scharrelkip :D

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:30

Wij hebben welsumers, dat zijn echt scharrelkoningen en koninginnen. Onze tuin wordt systematisch omgescharreld. :D Soms meer dan ons lief is :+