Binnenkat met pijnlijk voorpootje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Binnenkat met pijnlijk voorpootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 22:05

Afbeelding
Voor de beeldvorming, dit is de zielepoot. Sok, 4 jarige ex-kater die niet buiten komt.

Toen ik gisteren eind van de middag thuis kwam viel het me op dat Sok zijn linker voorpootje omhoog houdt als hij zit, dat was 's ochtends zeker nog niet zo. Verder belastte hij hem wel gewoon, sprong ook gewoon op en van de bank en met lopen hinkte hij niet. Ik heb nog onder zijn pootje gekeken en hier was niks te zien.

Vanmiddag kwam ik thuis en was het eigenlijk nog hetzelfde, alleen zie ik nu wel een nattige plek (van het likken gok ik) en wat pus zitten. Het ziet er ook behoorlijk rauw uit van het likken en 1 teentje lijkt wat dik, maar verder niks groots. Ik kan ook geen bloed ontdekken ofzo. Hij lijkt er nu wel wat last van te hebben, maar hij loopt er nog steeds gewoon op, springt nog gewoon van en op de bank en zit terwijl ik dit typ boven in zijn krabpaal z'n nagels te scherpen.

Is dit iets waar ik mee naar de dierenarts moet of kan ik het nog wel even aankijken? Alvast bedankt, ook namens Sok :)

Dreamybol

Re: Binnenkat met pijnlijk voorpootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:11

Gezien het weekend is zou ik even afwachten, tenzij het morgen ineens erger is en/of het gedrag van de kat verandert. Als het doordeweeks was, had ik waarschijnlijk even gebeld om advies. Je ziet pus, dus ergens zit een wondje, ik zou dan het pootje goed schoon willen maken en dus bellen over waarmee en hoe ik dat het beste kan doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:13

Kan toch zijn dat er iets in zit wat wat ontsteking geeft.
Misschien kun je toch proberen te kijken of je iets van een splintertje kunt vinden.
Ik zou ook even afwachten en kijken hoe het morgen gaat

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:14

Als hij er niet veel last van lijkt te hebben zou ik het even aankijken. Hij kan zich ook gewoon verstapt hebben. Mijn kat heeft het ook gehad. Na 2 weken ben ik toch maar naar DA geweest, toen was er geen behandeling nodig.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:15

Hoe zijn de nagels van de kat?

Niet te lang geworden of zo?
of ingegroeide nagel enz

ik heb ook een binnenkat had pas ook last van haar pootje de volgende dag was het weg.
Gekke sprong gemaakt denk ik.

wat pus is wel gek je mag er wel aanzitten?

Je kan altijd bellen naar een dierenarts dat kost niks.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:24

check idd de nagel even, met name als de kat al iets ouder is (maar dat is dus niet het geval), kunnen ze hun nagels moeilijker in en uit trekken.. als er dan bijvoorbeeld een stukje kattengrit tussen is gaan zitten, grote kans dat dat dan ingekapseld is geraakt en de nagel niet meer kan worden ingetrokken.. gevolg, ontstoken pijnlijk nagelbed, pijnlijk vanwege het vastzitten van de nagel, maar waarbij ze wel gewoon op de voet kunnen steunen.

Die van mij had het van de winter ineens, nog nooit eerder gehad.. dat is echt al een oudje.. ik heb de nagel voorzichtig bevrijd, nagelbed geweekt en nog een paar keer herhaald.. zelf een week lang paar maar per dag de nagel 'uitgezet' en weer laten ontspannen, zodat het niet weer vast zou koeken.. omdat ze oud is heeft het een volle maand geduurd voordat het weer helemaal over was.. met een gezonde jongere kat denk ik dat het leed binnen 1.5 week wel geleden is, als het het nagelbed is.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:25

ElenaMM77, waar week je een kattenpootje mee/in? Ik zat er namelijk aan te denken om dat als tip te geven vanwege die pus, maar zou dus niet weten waarmee..

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:25

Pus is toch vaak een teken van een geinfecteerd wondje (gesneden aan scherp kattengritkorreltje bijvoorbeeld) of een splintertje, cactusstekeltje od in t pootje. Even goed nakijken of er inderdaad niets zit. Hoeft verder niet ernstig te zijn, maar wel beetje in de gaten houden. Hoeft volgens mij nu nog geen dierenarts bij, maar als t echt heel dik zou worden of beestje krijgt er pijn aan wordt t anders. Maar voor nu geen nood.

Weken kan prima met soda, en sommige mensen gebruiken ook wel biotex. Geen idee of dat laatste schadelijk is voor poeslief...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:28

Zit er niet iets van een splinter in zijn pootje? Of misschien is het geïrriteerd door het likken?

Mijn hond hand jeuk aan zijn poot en ging daarom ook aan zijn poot likken. Zoveel dat hij daardoor zijn hele pootje een soort van openhaalde. Er was ook geen bloed ofzo maar wel schraal en idd beetje pus-achtig.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 10:59

Bedankt voor de reacties!

Voor zover ik kan zien zit er niks in zijn pootje en zijn nagels zijn in orde, die knip ik regelmatig omdat hij ze amper slijt omdat hij niet buiten komt.

Dan wacht ik het gewoon nog even af, vandaag zag het er al wat minder geïrriteerd uit, dus denk dat het ook wat rauw was van het likken. Bedankt!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 16:18

Dreamybol schreef:
ElenaMM77, waar week je een kattenpootje mee/in? Ik zat er namelijk aan te denken om dat als tip te geven vanwege die pus, maar zou dus niet weten waarmee..

ik zet haar gewoon met haar poot in de soda of groene biotex, net wat ik in huis heb..
daarna goed spoelen met lauw warm water, zodat ze geen overdosis soda oplebbert.

nu heb ik wel een meegaande kat, als het zeer doet kijkt ze mij hooguit verontwaardigd aan en probeert ze 1x weg te komen, daarna blijft ze lijdzaam afwachten (ook als ik haar in bad zet).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:07

Hoe gaat het ondertussen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:45

Goed! Ik heb er uiteindelijk niks mee gedaan, alleen even goed gecontroleerd of er niks in zat en hij heeft nu nergens meer last van :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:52

Wat fijn! Goed nieuws