Nieuwe poes introduceren bij huidige poes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

Nieuwe poes introduceren bij huidige poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 09:57

Hoi hoi,

Ik wou graag even persoonlijke ervaringen weten van mensen en tips hoe een nieuwe poes bij de huidige poes te introduceren.

Onze huidige poes is ongeveer 2, de nieuwe poes is bijna 1. Toeval wil dat het moeder en dochter zijn, vorig najaar heb ik moeder geadopteerd en zijn er van het nestje 2 overgebleven waarvan er nu 1 weg moet omdat die de boel terroriseert. Ze hebben elkaar dan +- 9 maand niet meer gezien.

Ze zullen elkaar waarschijnlijk niet meer herkennen, daar heb ik al rekening mee gehouden.

Hoe zouden jullie de 2 introduceren aan elkaar?

Tips, kritiek, discussies is allemaal welkom, brand los! :P

Laptopmuis

Re: Nieuwe poes introduceren bij huidige poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 12:09

Ik zou eerst de nieuwe kat laten wennen aan de nieuwe omgeving. Dus even een kamertje apart geven waar ze een paar dagen kan wennen. Dan langzaam eens laten kennismaken met elkaar. Blazen en grommen zal altijd wel gebeuren, maar ze moeten dan ook aan elkaar wennen :-).

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 17:58

Ja precies dus wel even extra kattenbak halen dus. Ookal gaat huidige poes nu altijd buiten die kan natuurlijk van de stress ook ineens meer haar geurtjes achter willen laten..

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:08

Ik volg even, ik ga in augustus een kitten introduceren bij m'n poes.

Vorige keer ging het redelijk. Maar het duurder wel een tijd. Wij hadden toen wel direct confrontatie gedaan (2 volwassen katten) en daarna ieder eigen ruimte gegeven en steeds iets langer bij elkaar. Uiteindelijk sliepen ze kont aan kont. (Na 3-4 maanden) maar op t begin was t wel blazen.

Hoop dat het met een kitten makkelijker is.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 19:48

Ze zeggen dat het met een kitten vaak wel beter gaat inderdaad.

Onze poes kan het ook heel goed vinden met de jonge kater van de buren, die is ook bijna 1 en daarmee speelt ze en rollebollend door de tuin, samen achter vliegjes aan en de hond van de buren door de schutting heen meppen _O-
Omdat ze die 'drukte' dus wel enigszins gewend is hoop ik dat ze elkaar ook snel mogen en omdat ze zelf maar een jaartje ouder is. Gelukkig ben ik 4 dagen thuis bij ze en dan moet ik 1 dag werken en weekend ook thuis op even boodschappen en paard na.

Beetje blazen is niet erg natuurlijk maar als ze eenmaal dikke knokpartijen hebben ben ik bang dat het nooit wat gaat worden, maar dan gaat ze ook gewoon weer terug.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:32

Ik kreeg kittens van 5/6 weken (ik weet het het is vroeg maar anders kwamen ze heel ergens anders terecht..) mijn huidige katten waren toen 6 jaar. We hebben eerst de kittens een aantal uur in een kamer gelaten zodat ze konden wennen. Later hebben we onze andere katten erbij gedaan. De één heeft meteen met ze in de mand geslapen (maar die was ernstig ziek en is de dag daarna overleden). Mijn andere kat was heel bang en ontweek ze. Na een paar weken liepen mijn kittens naar boven de trap op en hebben ze samen met mijn kat geslapen. De volgende dag was daar niks van te merken. Je moet je katten de tijd geven die ze nodig hebben. Bij ons is alles nu helemaal goed gekomen en de situatie tussen onze oude kat is zelfs beter geworden!

Laat ze dus lekker lopen en kijk hoe je huidige kat reageert, dan kan je eigenlijk pas op de situatie in gaan.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:40

Beste manier is om de katten eerst ieder een eigen ruimte te geven, waarbij ze elkaar wel kunnen ruiken, maar niet zien.
Na een dag of 4 wissel je de katten om. Dan wennen ze aan elkaars geur. Dit kan je evt herhalen.
Daarna zet je bijv gaas in de deuropening en introduceer je ze op zicht aan elkaar. Kijk naar de reactie vd katten om te kijken hoe lang dit nodig is.
Gaat het goed dan kunnen ze bij elkaar. Eerst waar je bij bent en dat bouw je ook op. Zet ze dan snachts weer in de aparte kamers met gaas.
Op deze manier duurt wennen 2 à 3 weken en krijgt iedere kat de ruimte om er aan te wennen.
Ik heb het zelf al 3 x zo gedaan en het gaf geen problemen en verliep vrij rustig. De katten laten zelf wel merken wanneer je verder kan.
Succes!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 09:19

Ik heb zo'n 4 weken de kat van mijn vriend bij mijn kat gezet, inderdaad ook eerst apart en later steeds iets vaker samen. Echter zo lang ze apart zijn van elkaar gaat het goed, maar mijn kat terroriseert de nieuwe kat en dat is gewoon heel zielig. De nieuwe kat durft helemaal niet in de woonkamer te komen, want zo gauw mijn kat de nieuwe kat ziet dan rent ze er achter aan. Ze grommen en slaan dan naar elkaar.

Wat kan ik nog extra doen om het ze naar hun zin te maken? We laten ze nu ook wel redelijk veel apart van elkaar, maar vind het voor de nieuwe kat zo zielig dat ze eigenlijk alleen maar de gang en de slaapkamer heeft...en natuurlijk dat ze erg bang is zo gauw ze mijn kat ziet

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 13:33

Ik heb onze nieuwe alleen de eerste nacht apart gehad, daarna gewoon in de kamer met de huidige kat gelaten.

Tweede nacht zat ze verstopt en derde nacht en daaropvolgend zat ze gewoon op de stoel.
Heb er wel een Feliway bij aangeschaft maar heb niet het idee dat dit werkt. Ze leven voornamelijk langs elkaar en de huidige kat geeft duidelijk aan dat de bank van haar is en de nieuwe maar lekker ik de andere hoek moet blijven.

Ze hebben geen knokpartijen maar meppen soms wel zonder elkaar te raken.

Nu zit ik er alleen mee, onze huidige kat kwam ook veel buiten. Die heb ik nu dus veel binnen omdat ik bang was dat ze anders weg zou lopen en ik wil dat ze eerst enigszins de nieuwe accepteerd.. Iemand daar ervaringen mee als in wanneer je kat weer naar buiten laten gaan?

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:11

Update: ik kom net terug van mijn werk en ze lijken enigszins soort van vrede te hebben gesloten. Stonden ongeveer staartlengte uit elkaar elkaar aankijken maar niet blazen of grommen.

Kort daarna liet de oudere de nieuwe zomaar op de bank. Ze keek wel met een blik dat ze het niet zo leuk vond maar vloog haar niet gelijk aan.

Kort daarna toch een kleine correctieaanval naar de nieuwe toe maar dit was enkel toeschieten blazen en poot omhoog. Niet eens meer dik grauwen en meppen.

De Feliway heeft de hele dag in het stopcontact gezeten (zit hij al sinds we hem hebben continu) maar of het dus puur gewenning is omdat ze hele dag alleen waren of dat de Feliway ze toch enigszins geruststeld kan ik niet echt zeggen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:17

Ik had er 2
Een was toen 6 en de andere 5.
Vanaf kitten bij elkaar.

Toen kreeg ik er 1 van 2 jaar.
Die heb ik een nacht in de logeerkamer gehad omdat we laat thuis waren.
De volgende dag de nieuwe in de serre voor 2 uurtjes en achter de schuifdeur de andere 2.

Na 2 uur de schuifdeur open gegooid en de oudste heeft hem wel 9 maanden lopen meppen de jongste vind t gelijk goed.

Ze zoeken het maar uit onderling
Het is altijd goed gegaan.

Ook toen ik de jongste bij de oudste zette.

Dan mopperen ze maar even.

Niet te veel aandacht aan besteden dan komt t wel goed.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:25

Een kat erbij
Katten zijn in feite sociale dieren die een speelkameraadje zeker op prijs stellen. Het beste is een familielid zoals een nestgenootje. Wanneer u al een of meerdere katten heeft, is het vaak niet mogelijk om een verwante kat erbij te nemen. In dat geval is de keuze van de nieuwe kat extra belangrijk.
De keuze van de nieuwe kat
Voor het introduceren van nieuwe katten, wordt vaak ten onrechte een kitten aanbevolen. Dit is echter niet altijd de beste keuze. Vaak is het argument dat een kitten niet als indringer wordt gezien in het territorium. In het begin zal een kitten misschien inderdaad sneller getolereerd worden. Eens het kitten opgroeit, begint het echter wel een bedreiging te vormen in het territorium en kan dat alsnog problemen opleveren. Meer nog: een oudere kat zit echt niet te wachten op een jong, springerig kitten dat zijn rust komt verstoren. Een goede vuistregel is om een kat te kiezen van dezelfde leeftijd of hetzelfde activiteitsniveau. Kijk vooral ook naar het karakter van de aanwezige kat(ten) en kies een kat die van karakter hierbij past.
De introductie
Een tweede belangrijk punt is de introductie van de nieuwe kat in het huishouden. Het beste is om de introductie heel langzaam aan te pakken. Zet de nieuwe kat een tijdje apart in een kamer om even te bekomen. Na enkele dagen kan u de deur van de kamer (in uw aanwezigheid) op een kleine kier zetten en de katten iets lekkers geven. Gaat dit goed, dan kan u de kier elke keer wat breder maken. Op deze manier hebben de katten de minste stress en is er het meeste kans op een langdurige vriendschap.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 20:43

Emma_s_girl schreef:
Een kat erbij
Katten zijn in feite sociale dieren die een speelkameraadje zeker op prijs stellen. Het beste is een familielid zoals een nestgenootje. Wanneer u al een of meerdere katten heeft, is het vaak niet mogelijk om een verwante kat erbij te nemen. In dat geval is de keuze van de nieuwe kat extra belangrijk.
De keuze van de nieuwe kat
Voor het introduceren van nieuwe katten, wordt vaak ten onrechte een kitten aanbevolen. Dit is echter niet altijd de beste keuze. Vaak is het argument dat een kitten niet als indringer wordt gezien in het territorium. In het begin zal een kitten misschien inderdaad sneller getolereerd worden. Eens het kitten opgroeit, begint het echter wel een bedreiging te vormen in het territorium en kan dat alsnog problemen opleveren. Meer nog: een oudere kat zit echt niet te wachten op een jong, springerig kitten dat zijn rust komt verstoren. Een goede vuistregel is om een kat te kiezen van dezelfde leeftijd of hetzelfde activiteitsniveau. Kijk vooral ook naar het karakter van de aanwezige kat(ten) en kies een kat die van karakter hierbij past.
De introductie
Een tweede belangrijk punt is de introductie van de nieuwe kat in het huishouden. Het beste is om de introductie heel langzaam aan te pakken. Zet de nieuwe kat een tijdje apart in een kamer om even te bekomen. Na enkele dagen kan u de deur van de kamer (in uw aanwezigheid) op een kleine kier zetten en de katten iets lekkers geven. Gaat dit goed, dan kan u de kier elke keer wat breder maken. Op deze manier hebben de katten de minste stress en is er het meeste kans op een langdurige vriendschap.

Bedankt voor je werkstuk maar ik vroeg om persoonlijke ervaringen en tips.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:49

Toen de ex van m'n moeder bij ons kwam wonen en hij zijn 2 katten mee bracht (wij hadden er zelf ook al 2) hebben we de nieuwe katten in een hondenbench gedaan en onze eigen katten erbij laten ruiken, na een half uurtje gewoon het deurtje open gedaan en hun gang laten gaan, nooit problemen mee gehad, ze vinden zelf hun weg wel (tuurlijk zal er een keer gegromd of geblazen worden, ze moeten tenslotte zelf hun 'rangorde' uitzoeken)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 12:17

@Nontie
Dit is geen werkstuk van mij, maar professioneel advies van een gedragsdeskundige. En wat de persoonlijke evaring mee betreft kan ik zeggen dat het werkt.
Het is natuurlijk je goed recht om meer waarde te hechten aan de ervaringen van leken.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 14:13

Emma_s_girl schreef:
@Nontie
Dit is geen werkstuk van mij, maar professioneel advies van een gedragsdeskundige. En wat de persoonlijke evaring mee betreft kan ik zeggen dat het werkt.
Het is natuurlijk je goed recht om meer waarde te hechten aan de ervaringen van leken.

Ja precies van internet gekopieerd. Als ik het kopier en Google kom ik rechtstreeks bij een website uit.

Het feit dat ik bokt kan benaderen betekent volgens mij ook wel dat ik zelf een gedragsdeskundige/andere website kan benaderen anders had ik het niet op bokt gezet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 14:27

Denk dat het wel goed komt hoor. Heeft soms even nodig om te wennen aan elkaar.