Excuus als deze vraag eerder is gesteld dan mag die verwijderd worden. Maar zoekacties liepen tot nu toe tot niks uit.
Ik heb sinds vorige week een nieuw konijn erbij. Mijn ene konijn is helaas door een parasiet in combinatie met tumoren die ze in haar baarmoeder had gestorven. Ik heb haar laten inslapen. Ondanks dat ik haar plekke nooit kan vervangen door een ander konijn kriebelde het wel om een nieuwe aan te schaffen ook als maatje voor het andere konijn. Het werd Tuck. Bewust ben ik in de dierenwinkel hier in de buurt gaan kijken naar een wat oudere (lees: ook nog maar 5 maand oud) gekeken omdat ik wist dat die minder snel de kans nog hadden om verkocht te worden want ja de schattigheid van echt een klein konijntje is er wel af. Maar toen ik Tuck zag was ik direct verkocht. Ik heb hem twee keer gezien en heb hem lekker vastgehouden dus met het tamheid zat hey ook wel goed. Nu m'n zusjes overhalen die perse een jonkie wilde. Die waren overgehaald.
Inmiddels is Tuck nu een week bij ons en hebben we hem twee keer lekker even naar buiten gedaan in een goed omheinde tuin zodat die z'n benen strekken kan en daar maakte die maar wat graag gebruik van. Echter bij alle twee keren dat die buiten heeft gelopen is die helemaal buiten adem. Hij ademt dan heel snel en heeft een nat neusje.
Na drie kwartier is z'n ademhaling wel weer normaal en is het natte neusje ook weer weg. Maar het lijkt me niet heel goed. Of lijkr het zo. We vangen hem niet eens als wij weg lopen volgt die ons graag.
Groetjes Willemijn
Laura_x_
Geplaatst: 27-05-16 18:45
Eerste waar ik aan denk is stress. Konijntje kent vast niet het 'buiten zijn'. Heeft hij een plekje om te schuilen?
justkid
Geplaatst: 27-05-16 21:41
Of het konijn is nog niet gewend om veel te kunnen bewegen en moet gewoon conditie opbouwen. Mijn konijnen hadden hun gekke 10 minuten en daarna lagen ze ook uitgeteld uit te hijgen. Ik zou me niet teveel zorgen maken hoor. Lekker de ruimte geven, konijn is in konijnenparadijs
Waarschijnlijk stress.. of een longaandoening. Je weet het nooit met dierenwinkelkonijnen, grootste deel van de dierenwinkels halen hun dieren nog altijd op bestelling bij een broodfokker. Dat is inteelt en wordt niet naar gezondheid gekeken. Vaak worden die konijnen dan helaas ook niet oud. Je had beter een leuk maatje uit het asiel gehaald! Wat zijn eigenlijk de geslachten van je konijnen en heb je ze al samen zitten?