Dominante reu, moeilijk in omgang met andere honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Dominante reu, moeilijk in omgang met andere honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 16:39

Hoi allemaal
Sinds een half jaar hebben wij een hele leuke hond uit het asiel gehaald.
Het is een straathond uit Griekenland van 10 jaar oud. Ontzettend lief beest
en lekker eigenzinnig. Het enige is dat hij erg dominant is naar andere reuen,
nou is dit niet iets wat bijzonder is, er zijn veel reuen die dominant zijn naar andere reuen.
Het lastige is alleen dat ik het niet altijd even prettig vind de hond los te laten waar andere honden lopen,
maar het averechts werkt om hem aan de lijn te houden. Dan is hij nog agressiever.
Eigenlijk ontwijk ik nu vaak andere honden, maar zou het zo leuk vinden als hij lekker kan spelen.
Soms gaat dit ook goed, meestal zijn dit dan teefjes en dan is hij heel vriendelijk. Maar af en toe
is hij vanaf een afstand al aan het mopperen. Dan laat ik 'm niet bij die hond.

Is er iemand die tips heeft? Ik zat zelf te denken om met hem op een cursus te gaan, maar veel mensen zeggen dat het geen zin heeft met een opaatje van 10 jaar. Verder luistert hij ook prima, loopt netjes naast en komt (uiteindelijk) wanneer je hem roept.

Groetjes
Eileen

betadine

Re: Dominante reu, moeilijk in omgang met andere honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:46

Bij mij hielp het om mijn reu te laten zitten als andere honden langsliepen. Proberen zijn aandacht bij je te houden. Ik zou hem wel steeds terugnemen bij het naderen van andere honden, want als je hem ruzies laat uitlokken dan kan hij een andere hond bijten of zelf gegrepen worden. Ik weet nu niet in welke mate hij uitlokt, maar als hij echt haantjesgedrag laat zien dan vind ik zomaar loslaten geen optie en zou ik dat enkel doen op stukken waar er geen andere honden zijn.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 16:53

betadine schreef:
Bij mij hielp het om mijn reu te laten zitten als andere honden langsliepen. Proberen zijn aandacht bij je te houden. Ik zou hem wel steeds terugnemen bij het naderen van andere honden, want als je hem ruzies laat uitlokken dan kan hij een andere hond bijten of zelf gegrepen worden. Ik weet nu niet in welke mate hij uitlokt, maar als hij echt haantjesgedrag laat zien dan vind ik zomaar loslaten geen optie en zou ik dat enkel doen op stukken waar er geen andere honden zijn.

Dank voor je reactie :j
Dat zitten en naar mij kijken vind ik een goed plan, ga ik proberen dankjewel. Hij wil netjes zitten op commando dus dat lukt wel,

Ja het is nog nooit echt fout gegaan, in de zin van vechten of bijten, soms als ik met hem in het bos loop dan loopt hij los en komt er ineens een hond aan rennen. Die negeert hij vaak eerst maar als een hond zich opdringt dan bromt hij wel. Als die hond dan niet weg gaat is hij wel boos en haalt hij uit. Niet zo zeer bijten maar wel aanvliegen. Hij waarschuwt dan wel.

Wat noem je precies haantjes gedrag? Hij doet wel z'n staart heel hoog, dat is dominant als ik het goed heb. Toch?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:29

Inderdaad consequent aanlijnen bij andere honden. Na verloop van tijd zie je wel hoe hij reageert op verschillende honden en zie je de signalen dat hij een hond wel of niet mag. Dan kun je je hond nog alleen aanlijnen als hij een hond ziet die hij niet mag. Bij mijn hond is een goede indicatie of ze elkaar blijven fixeren, dan gaat het meestal uitlopen op een machtsstrijd. Dat doen we dus niet, omdat hij meestal wel heel correct is maar andere reuen hem dan in de rug aanvallen als hij wegdraait.

Het klinkt alsof jouw hond wel correct is in zijn hondentaal. Maar idd leren dat hij aandacht bij jou houdt, dat kun je doen door aandacht te vragen en achteruit te lopen, hij moet met jou meekomen. Als dat lukt kun je eens doordraaien zodat jij ook weer vooruit loopt en hij aan je voet loopt, dan ook aandacht blijven vragen. Het kost je even tijd, maar alles wat je nu investeert krijg je later dubbel en dwars terug. En een hond hoeft niet altijd met andere honden te spelen, ik vind het erg irritant als mensen hun honden op die van mij of met de uitlaat de groep in laten denderen, dat kan ook nog wel eens verkeerd aflopen..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 22:29

Ik ben sinds vandaag 'let op' aan het oefenen. Dan zeg ik let op! En wanneer hij me aan kijkt krijgt ie een koekje. Misschien iets om te doen wanneer er een andere hond loopt?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:33

leeneliefje schreef:
betadine schreef:

Dank voor je reactie :j
Dat zitten en naar mij kijken vind ik een goed plan, ga ik proberen dankjewel. Hij wil netjes zitten op commando dus dat lukt wel,

Ja het is nog nooit echt fout gegaan, in de zin van vechten of bijten, soms als ik met hem in het bos loop dan loopt hij los en komt er ineens een hond aan rennen. Die negeert hij vaak eerst maar als een hond zich opdringt dan bromt hij wel. Als die hond dan niet weg gaat is hij wel boos en haalt hij uit. Niet zo zeer bijten maar wel aanvliegen. Hij waarschuwt dan wel.

Wat noem je precies haantjes gedrag? Hij doet wel z'n staart heel hoog, dat is dominant als ik het goed heb. Toch?

Redelijk normaal gedrag hoor. Niets om je zorgen over te maken. Hij geeft gewoon zijn grenzen aan. Dat mag hij. Vaak zijn juist deze honden heel goed in honden communicatie. Is niet dominant, gewoon assertief :) niet zorgelijk imo

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 22:37

Maar soms doet hij dit ook uit zichzelf, wanneer hij een hond op 3 meter afstand ziet bijvoorbeeld. Dan gromt ie soms al.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:46

Ik herken het gedrag wel in de hond die wij toen hadden. Uit Turkije.
Weet je hoe lang hij in Griekenland heeft gezeten?
Wij hadden dan een teefje maar ik denk dat het gewoon komt doordat ze daar is opgegroeid (was volwassen toen we haar kregen). Het is daar als zwerfhond niet makkelijk denk ik. Dan moet je als hond ook wel voor jezelf opkomen anders pakt een andere hond bijvoorbeeld je eten af of doet iets anders. Denk dat dat gedrag nu er een beetje vast in zit (net zoals dat het jachtinstinct bij onze hond iets te goed was ontwikkeld, want dat had ze nodig om te overleven daar).
Maar zij snauwde dus ook naar andere honden. Deed eigenlijk verder niks, maar als ze bij haar kwamen snauwde ze dus. Ze heeft nooit aangevallen of iets.
Ik denk dat een cursus eigenlijk wel helpt, of in ieder geval het proberen waard is. Je oefent dan juist met andere honden en de instructeurs kan je op het juiste moment tips geven en kan zien waar het "fout" gaat.

Ik denk op zich wel dat je met het 'let op' goed bezig bent. Aandacht vragen is altijd handig bij elke hond vind ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:54

leeneliefje schreef:
Maar soms doet hij dit ook uit zichzelf, wanneer hij een hond op 3 meter afstand ziet bijvoorbeeld. Dan gromt ie soms al.

Dat vind ik idd ook niet goed. Denk dat dan: let op! en belonen heel goed kan werken :)
Maar als en hond op hem af komt rennen, mag hij van mij wel aangeven dat dat niet OK is :) is ook heel onbeleefd gedrag.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 23:16

emmaudb schreef:
Ik herken het gedrag wel in de hond die wij toen hadden. Uit Turkije.
Weet je hoe lang hij in Griekenland heeft gezeten?
Wij hadden dan een teefje maar ik denk dat het gewoon komt doordat ze daar is opgegroeid (was volwassen toen we haar kregen). Het is daar als zwerfhond niet makkelijk denk ik. Dan moet je als hond ook wel voor jezelf opkomen anders pakt een andere hond bijvoorbeeld je eten af of doet iets anders. Denk dat dat gedrag nu er een beetje vast in zit (net zoals dat het jachtinstinct bij onze hond iets te goed was ontwikkeld, want dat had ze nodig om te overleven daar).
Maar zij snauwde dus ook naar andere honden. Deed eigenlijk verder niks, maar als ze bij haar kwamen snauwde ze dus. Ze heeft nooit aangevallen of iets.
Ik denk dat een cursus eigenlijk wel helpt, of in ieder geval het proberen waard is. Je oefent dan juist met andere honden en de instructeurs kan je op het juiste moment tips geven en kan zien waar het "fout" gaat.

Ik denk op zich wel dat je met het 'let op' goed bezig bent. Aandacht vragen is altijd handig bij elke hond vind ik.

He Emma!

Hij heeft zon 8 jaar als zwerfhond in Griekenland. In het asiel is hij een jaar de baas van de roedel daar geweest dus t is wel echt een heertje.
Het bijzondere is dat hij soms heel vriendelijk tegen reuen is en ik niet snap niet waarom. Tot nu toe is het elke keer een ex-zwerfhond uit Griekenland of Turkije geweest. Alsof ze elkaar begrijpen. Heel bijzonder.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 23:17

Avalanche81 schreef:
leeneliefje schreef:

Dat vind ik idd ook niet goed. Denk dat dan: let op! en belonen heel goed kan werken :)
Maar als en hond op hem af komt rennen, mag hij van mij wel aangeven dat dat niet OK is :) is ook heel onbeleefd gedrag.

Ok klinkt logisch. Ga ik t zo doen!

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:46

Misschien is dat het ook wel een beetje. Vind het niet heel onlogisch klinken. Misschien begrijpt hij de honden van "hier" niet helemaal. Ik denk dat ze het wel kunnen zien en dan misschien een combinatie van het dominante dat het maakt dat hij zo reageert.

Ik vind het trouwens ook niet erg als een andere hond naar één van onze honden snauwt als hij vervelend is. Is gewoon een teken van rot even op (en soms snap ik het bij onze ene hond ook echt wel :') ) zolang ze niet echt bijten en het ook klaar is wanneer ze met rust gelaten worden, dan is dat gewoon prima vind ik.
Niet iedere hond wil nou eenmaal (altijd) spelen.
En dan inderdaad als hij echt ruim van tevoren al begint even afleiden.

Dat het aan de lijn erger is, is ook wel logisch. Dan heeft hij het gevoel dat hij niet weg kan. Dan is los eigenlijk beter. :)