Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
betadine schreef:Bij mij hielp het om mijn reu te laten zitten als andere honden langsliepen. Proberen zijn aandacht bij je te houden. Ik zou hem wel steeds terugnemen bij het naderen van andere honden, want als je hem ruzies laat uitlokken dan kan hij een andere hond bijten of zelf gegrepen worden. Ik weet nu niet in welke mate hij uitlokt, maar als hij echt haantjesgedrag laat zien dan vind ik zomaar loslaten geen optie en zou ik dat enkel doen op stukken waar er geen andere honden zijn.
leeneliefje schreef:betadine schreef:Bij mij hielp het om mijn reu te laten zitten als andere honden langsliepen. Proberen zijn aandacht bij je te houden. Ik zou hem wel steeds terugnemen bij het naderen van andere honden, want als je hem ruzies laat uitlokken dan kan hij een andere hond bijten of zelf gegrepen worden. Ik weet nu niet in welke mate hij uitlokt, maar als hij echt haantjesgedrag laat zien dan vind ik zomaar loslaten geen optie en zou ik dat enkel doen op stukken waar er geen andere honden zijn.
Dank voor je reactie
Dat zitten en naar mij kijken vind ik een goed plan, ga ik proberen dankjewel. Hij wil netjes zitten op commando dus dat lukt wel,
Ja het is nog nooit echt fout gegaan, in de zin van vechten of bijten, soms als ik met hem in het bos loop dan loopt hij los en komt er ineens een hond aan rennen. Die negeert hij vaak eerst maar als een hond zich opdringt dan bromt hij wel. Als die hond dan niet weg gaat is hij wel boos en haalt hij uit. Niet zo zeer bijten maar wel aanvliegen. Hij waarschuwt dan wel.
Wat noem je precies haantjes gedrag? Hij doet wel z'n staart heel hoog, dat is dominant als ik het goed heb. Toch?
leeneliefje schreef:Maar soms doet hij dit ook uit zichzelf, wanneer hij een hond op 3 meter afstand ziet bijvoorbeeld. Dan gromt ie soms al.
emmaudb schreef:Ik herken het gedrag wel in de hond die wij toen hadden. Uit Turkije.
Weet je hoe lang hij in Griekenland heeft gezeten?
Wij hadden dan een teefje maar ik denk dat het gewoon komt doordat ze daar is opgegroeid (was volwassen toen we haar kregen). Het is daar als zwerfhond niet makkelijk denk ik. Dan moet je als hond ook wel voor jezelf opkomen anders pakt een andere hond bijvoorbeeld je eten af of doet iets anders. Denk dat dat gedrag nu er een beetje vast in zit (net zoals dat het jachtinstinct bij onze hond iets te goed was ontwikkeld, want dat had ze nodig om te overleven daar).
Maar zij snauwde dus ook naar andere honden. Deed eigenlijk verder niks, maar als ze bij haar kwamen snauwde ze dus. Ze heeft nooit aangevallen of iets.
Ik denk dat een cursus eigenlijk wel helpt, of in ieder geval het proberen waard is. Je oefent dan juist met andere honden en de instructeurs kan je op het juiste moment tips geven en kan zien waar het "fout" gaat.
Ik denk op zich wel dat je met het 'let op' goed bezig bent. Aandacht vragen is altijd handig bij elke hond vind ik.
Avalanche81 schreef:leeneliefje schreef:Maar soms doet hij dit ook uit zichzelf, wanneer hij een hond op 3 meter afstand ziet bijvoorbeeld. Dan gromt ie soms al.
Dat vind ik idd ook niet goed. Denk dat dan: let op! en belonen heel goed kan werken
Maar als en hond op hem af komt rennen, mag hij van mij wel aangeven dat dat niet OK isis ook heel onbeleefd gedrag.