Kater sproeit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Kater sproeit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:27

En daar ben ik niet blij mee.... -O-

Het gaat om een 8 jarige gecastreerde kater, een binnenkat. Hij komt hoogstens buiten op een afgezet balkon.

De oorzaak leek één bepaald gordijn te zijn, deze heb ik weggehaald. Toch begint hij nu weer, maar op de deur die er naast zit (in die ruimte komt hij nooit, slaapkamer).

Wat ik allemaal al heb (geprobeerd):
- Blaasproblemen uitgesloten (wel gehad in het verleden, krijgt daarvoor nog steeds speciale voeding. Toen was het echt plassen, nu sproeien)
- Bloedonderzoek geen bijzonderheden
- Feliway verdamper
- waterfontein/meerdere drinkbakjes
- meerdere kattenbakken, verschillend grit
- eigen kamer ingericht met verstop plekjes om zich te kunnen terug trekken

Er staat nu ook een kattenbak in die ruimte. Niet precies op die plek omdat dit niet mogelijk is. Heb daar extra bakjes drinken gezet, katten zouden soms stoppen met sproeien op een plaats waar ook eten of drinken staat. (Eten kan helaas niet ivm de hond).

Het lijkt echt één en dezelfde plek te zijn. Ik heb in ieder geval gelukkig nog geen andere plekken ontdekt.

Ik heb gehoord dat aluminium folie kan uitlokken om te stoppen met sproeien. Ik heb echter ook een hond welke in veel dingen iets eetbaars ziet en niet onnodig risico neem.

Medische problemen zijn momenteel uitgesloten. Is het dan stress? En wat kan ik daar nog meer aan doen dan enkel feliway?

Ik maak de plek overigens schoon met enkel heet water en dweil de vloer met een allesreiniger op citroen basis, dit heb ik als tip gekregen.

Zijn er mensen met ervaringen en/of tips hebben?

Catnip

Re: Kater sproeit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:30

Heb je nog meer katten? Hoe is de verstandhouding met de hond? Kan je kat misschien andere katten zien vanuit het raam?

Schoonmaken van de plasplekken kan het best met schoonmaakazijn, dat haalt de urinelucht weg.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:35

Ik heb maar één kat. Het is overigens een herplaatser en hij zou enorm opgebloeit zijn toen hij de enige kat werd in huis volgens de vorige eigenaren. Voor mij ook de motivatie om hem alleen te houden.

Hond en kat hebben een haat - liefde relatie. Ze liggen soms samen bij me op de bank maar negeren elkaar voornamelijk gewoon. De kat durft in ieder geval gewoon in de ruimte van de hond te komen. Ik moet ook zeggen dat ik heel bewust 'geleerd' heb aan mijn hond om de kat te negeren. Is van oorsprong een jachthondje en wil dat hij de kat gewoon met rust laat.

Edit: andere katten zijn wel eventueeln zichtbaar maar aan de andere kant van het huis. Bij de specifieke deur kan hij absoluut geen andere katten zien of ruiken. De deur zit in het midden van het huis, in de hal.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:40

Plek waar gesproeid is goed schoonmaken, en de ondergrond behandelen met Hg tegen viezer luchtjes( min 3x). Dit zorgt ervoor dat de urinelucht eruit gaat. Voor ons lijkt het schoon, maar katten ruiken de urine lucht nog steeds en gaan daar gewoon weer plassen/sproeien. Pas als de lucht weg is, dan heb je een grote kans dat hij het niet meer gaat doen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:41

xChantal94 schreef:
En daar ben ik niet blij mee.... -O-

Het gaat om een 8 jarige gecastreerde kater, een binnenkat. Hij komt hoogstens buiten op een afgezet balkon.

De oorzaak leek één bepaald gordijn te zijn, deze heb ik weggehaald. Toch begint hij nu weer, maar op de deur die er naast zit (in die ruimte komt hij nooit, slaapkamer).

Wat ik allemaal al heb (geprobeerd):
- Blaasproblemen uitgesloten (wel gehad in het verleden, krijgt daarvoor nog steeds speciale voeding. Toen was het echt plassen, nu sproeien)
- Bloedonderzoek geen bijzonderheden
- Feliway verdamper
- waterfontein/meerdere drinkbakjes
- meerdere kattenbakken, verschillend grit
- eigen kamer ingericht met verstop plekjes om zich te kunnen terug trekken

Er staat nu ook een kattenbak in die ruimte. Niet precies op die plek omdat dit niet mogelijk is. Heb daar extra bakjes drinken gezet, katten zouden soms stoppen met sproeien op een plaats waar ook eten of drinken staat. (Eten kan helaas niet ivm de hond).

Het lijkt echt één en dezelfde plek te zijn. Ik heb in ieder geval gelukkig nog geen andere plekken ontdekt.

Ik heb gehoord dat aluminium folie kan uitlokken om te stoppen met sproeien. Ik heb echter ook een hond welke in veel dingen iets eetbaars ziet en niet onnodig risico neem.

Medische problemen zijn momenteel uitgesloten. Is het dan stress? En wat kan ik daar nog meer aan doen dan enkel feliway?

Ik maak de plek overigens schoon met enkel heet water en dweil de vloer met een allesreiniger op citroen basis, dit heb ik als tip gekregen.

Zijn er mensen met ervaringen en/of tips hebben?

Heb vroeger een jeweetwel-kater gehad die bleef sproeien. Soms tijdje wat minder, soms kwam het weer terug.
Het is nooit overgegaan maar doordat het tijdelijk wassen steeds bleef het hanteerbaar.

Bij hem hielpen in de beginperiode wel bachbloesemdruppels. De naam ben ik vergeten van welke combi het was.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:42

als ze eenmaal op specifieke plekken gesproeid hebben zit de geur in huis.
het gordijn, het lijkt misschien dat alleen het gordijn alle lucht en viezigheid opnam, maar gegarandeerd dat er ook wel wat narigheid in de omgeving geland is..

het gordijn weghalen als het inmiddels een gewoonte is en/of wanneer de lucht er eenmaal is, is niet afdoende. Enige dat je kunt doen is de ruimte grondig reinigen waarbij je de sproeiomgeving ruim neemt... ligt er een vaste vloerbedekking, of laminaat, controleer dan ook eens eronder.. de ondervloer, misschien dat je daar ook een plaat of stuk kleed moet vervangen helaas..

wij hadden vroeger een hoekje in de eetkamer waar 1 kater had gesproeid, kleed gereinigd, omgeving ook.. later zelfs vloerbedekking vervangen (was gewoon aan vervanging toe).. Toch heeft zolang als ik daar gewoond heb (nog ruim 14 jaar na die eerste kat), iedere nieuwe kat daar tenminste een keer neergezeken of gesproeid.. nieuwe kat, werd als een magneet linea recta naar die plek getrokken helaas.

geen garanties dus.. maar diep reinigen van alles in die hoek is het enige dat ik je kan aanraden.

Heb overigens zelf een 'bitchy' kat, op het moment dat zij om wat voor reden dan ook pissed off is ging haar staart omhoog en sproeide ze (jep, poes en gesterliseerd).. Het ging altijd om iets wat de 'mens' haar aandeed.. met als hoogte punt bij de buren op de open trap naar boven.

'Nee Bon! je weet dat je niet naar boven mag'.. ze keek de buurvrouw aan, trekt haar staart op en sproeide direct tegen de muur halverwege de trap..

Door de artrose kan ze nu niet meer sproeien, maar dat houd haar niet tegen.. Vanochtend naar de dierenarts voor jaarlijkse controle. We komen binnen, we laten ze in de kamer los.. ze neemt twee brokjes, slokje drinken, loopt 2 kattenbakken voorbij, de gang door en zeikt vol op de mat bij de buitendeur. Zelfde geintje flikte ze gisteren toen ze van de bank werd gezet omdat wij daar zaten te eten. :') :') :'). gelukkig doet ze het op de mat zullen we maar zeggen (en gelukkig laat ze het meestal bij zeer verontwaardig snerpen, maar ze heeft haar periodes)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:47

Laminaat ligt er net een jaar nieuw in, zou wel balen zijn als dat er uit moet om een stukje te controleren/vervangen..

Ik kan uiteraard wel nogmaals alles heel goed gaan schoonmaken. Maar hoor dus verschillende middelen, wat is het beste? Dat hij niet juist word uitgelokt om te plassen.

Het is trouwens de laatste tijd ook niet dagelijks, gelukkig

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:58

Ik zal voor Hg gaan, mij kat had op de bank gesproeid, en heb van alles geprobeerd, na de Hg nooit geen problemen meer gehad.