Noorse boskat kater plast overal tegenaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Noorse boskat kater plast overal tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 20:56

Onze Noorse boskat kater van 8 jaar oud plast sinds een paar weken overal tegenaan. Hij is al jaren gecastreerd, maar heeft ook al jaren wat vreemde knopen aan zijn jas.

Het is een sterke, grote kat, toen hij bijvoorbeeld gecastreerd werd moest hij 3x een middel krijgen om hem onder zeil te krijgen. We hebben hem laten castreren omdat fokken absoluut niet onze bedoeling is.

We hebben in totaal drie katten, twee dames en deze kater. De kater valt, zeker in het voorjaar regelmatig de andere katten aan. Dit was best extreem dus toen hebben we contact met de dierenarts gezocht. Hij raadde aan om hem zo nu en dan de poezen pil te geven, om hem wat meer vrouwelijke hormonen te geven.

Volgens hem zijn de Noren zo sterk qua hormonen dat castreren niet helpt om ook wat rustiger te worden en dit zou werken.

Dat doet het ook wel, maar de laatste tijd plast hij overal tegenaan.

Hij komt gewoon buiten wanneer hij wil, we wonen op een boerderij en het is ook echte boerderij kat. Maar tegenwoordig komt hij soms speciaal binnen om tegen een prullenbak, kast of stoel aan te plassen, om er vervolgens weer uit te willen.

Hij is lief, rustig, absoluut niet gestresst en valt op dit moment ook geen andere katten aan.

Iemand enig idee waarom hij ineens zo'n plasbui kan hebben, en vooral hoe we het oplossen? Ik geef hem liever niet nog meer hormonen, want echt goed is dit natuurlijk niet.

Ik ga sowieso nog even weer de DA bellen om te overleggen.

Goof

Re: Noorse boskat kater plast overal tegenaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:15

Is het sproeien wat hij doet of zijn het echt plasjes?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:17

Klinkt idd meer als sproeien. Feliway zou je kunnen proberen :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:20

zou het geen blaasprobleem kunnen zijn?
blaasontsteking of blaasgruis al uitgesloten?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:36

Het is net even wat meer als sproeien, en minder als plassen. Hij plast verder op de bak of buiten wel goed uit en daar heeft hij geen moeite mee. Blaasgruis of blaasontsteking heb ik nog niet eens bij nagedacht daardoor. Beide heb ik eerder mee gemaakt maar ik vind wat hij doet er niet op lijken.

Speciaal voer tegen blaasproblemen eet meneer overigens niet. We hebben in ieder geval al besloten om sowieso even met hem naar de dierenarts te gaan, en dan kunnen we voor die tijd even een plasje opvangen zodat het wel nagekeken kan worden. Dit is echt zo vervelend, dus er moet wel wat gebeuren.

Hij plast verder ook gewoon op de bak of buiten trouwens, het ergens tegen aan plassen is 'extra'.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:42

Misschien is er een intacte zwerfkater die zijn territorium in de buurt van je boerderij heeft uitgezet.
Jouw kat kan dan onzeker worden en gaan sproeien.
Feliway kan een oplossing zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:44

zorro schreef:
Het is net even wat meer als sproeien, en minder als plassen. Hij plast verder op de bak of buiten wel goed uit en daar heeft hij geen moeite mee. Blaasgruis of blaasontsteking heb ik nog niet eens bij nagedacht daardoor. Beide heb ik eerder mee gemaakt maar ik vind wat hij doet er niet op lijken.

Hij plast verder ook gewoon op de bak of buiten trouwens, het ergens tegen aan plassen is 'extra'.

Toch deed mijn kater dat net zo. Wel op de bak plassen, maar ook daarbuiten.
Bleek na onderzoek ook blaasgruis te zijn.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:48

Er lopen hier inderdaad de laatste tijd veel vreemde katten rond, dat zou best eens kunnen.

Feliway is dus sowieso wel het proberen waard begrijp ik!

We gaan sowieso even heen om blaasgruis uit te sluiten goof! Toch een eng idee dat hij misschien ergens last van heeft.. want eerlijk is eerlijk, ik dacht zelf steeds aan een gedragsprobleem door bijvoorbeeld hormonen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:12

Klinkt als onzekerheid over territorium, en zeker als er (nieuwe) katten rondom jullie erf lopen. Mijn (halve) boskat doet het ook als er vreemde katten rond ons erf opduiken, en dan vooral bij deuren of ramen..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:16

En hoe los jij het op? Behalve dweilen? ;)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:27

De plasplekken schoonmaken met schoonmaakazijn, dat doet de urinelucht weg, zodat het geen vaste plasplek wordt.

Kun je de gemeente of een stichting inschakelen om een castratie-actie te doen? Zo komen er geen nieuwe katten/kittens bij, en lopen er ook geen intacte katers meer rond.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 22:33

Hij heeft ook geen vaste plekken, gewoon overal waar hij toevallig is. Maar wel een goede tip, ga ik doen!

Ik denk dat zo'n actie weinig zin heeft. Veel katten komen van boerderijen en hebben eigenaren die niet veel meer doen dan droge brokjes en water, en een restje melk uit de melktank neer zetten. Ze zien er goed uit hoor, echte zwervers zijn hier niet. Maar er word ook niet echt in geïnvesteerd.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 22:50

Misschien is het een idee om met de eigenaren te praten over de voordelen van castreren? Geen idee of ze daarvoor open zouden staan natuurlijk.

Ik ben dan weer iemand die in het ergste geval zou doen alsof mijn neus bloedt over of de katten nou wel of geen baasje hebben en zo'n castratie-actie aanvragen :Y) maar dat ben ik :')

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 01:50

Ja zo'n actie zou een goed idee zijn. Ik heb ook wel meegemaakt dat de boeren daar ook wel voor te porren waren, omdat een kolonie katten enorm snel kan expanderen...

Bij mijn kat komt het op af en toe dweilen neer helaas....het komt en het gaat.