Mijn hond is agressief naar mijn paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CassieB

Mijn hond is agressief naar mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 19:11

Hallo iedereen,

Weet niet of het hier mag maar ik vraag me af waarom mijn hond enorm agressief is naar mijn paarden toe. Het is een 9 maand oud schipperke en hij begint altijd te blaffen, grommen en uit te halen naar de paarden waarmee ik bezig ben. Andere paarden die gewoon voorbij komen doet ie niets naar. Maar als ik mijn paard bv aan het poetsen ben dan begint hij agressief te doen. 1 van mijn paarden heeft is een keer terug aangevallen (algoed niets gebeurd). Ik vraag me toch af waarom mijn hondje dat doet. Is het omdat hij me wil beschermen? Ik ga naar de hondenschool met hem en daar is hij ook agressief naar de meeste andere honden.

Alvast bedankt! :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:16

Je zit met je hond op een hondenschool? vraag het dan aan de lesgever of die je hiermee verder wilt gaan helpen.

Hoe en wat............dat zou de lesgever moeten kunnen en anders heel rap naar een andere hondenschool gaan zoeken.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:17

Wat doe jij er aan om hem te laten stoppen?
En wat bedoel je precies met agressief, blaffen vind ik niet agressief.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:18

Duidelijk aan geven en grensen geven.
Vraag aan je lesgever wat je moet doen.

Pleasure20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:22

Ik denk dat het vooral aan zoals je zelf al denkt het beschermen ligt. Bij het uitlaten loopt de hond dan ook voor je uit? Trekt die aan de riem? Het is belangrijk dat de hond achter of naast je loopt.
Je moet eigenlijk al op de kleinste dingen letten, als je naar buiten loopt of naar binnen moet jij als eerste door de deur lopen en dan pas je hond.
Ook als je je hond even niet hebt gezien, moet je eerst iets anders doen als je binnen komt en niet meteen je hond aanhalen. Anders begint hij zich het belangrijkste te voelen in het huis ''roedel''
Met deze kleine dingen laat je al aan je hond zien dat jij de baas bent ''de leider''. De hond denkt anders namelijk dat hij moet leiden en jou moet beschermen. En als je je paard aan het poetsen bent en hij gromt, moet je hem wel corrigeren. Anders weet hij niet wat hij fout doet.

DianXX

Re: Mijn hond is agressief naar mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:26

Voor je lopen, en als eerste de deur uit heeft niks te maken met de leider zijn.
Je hond mag absoluut prima als eerste de deur uit of voorop lopen. Zo lang jij hem gehoorzaam hebt is er niks mis. Een hond denkt echt niet van 'oh ik loop voorop nu ben ik de leider', nee die is gewoon lekker aan het lopen en onderzoeken. En wel ben ik het zeker mee eens dat je hem moet corrigeren wanneer hij zoiets doet tegen het paard. Vandaar mijn vraag wat jij er aan doet.

CassieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 19:27

DianXX schreef:

Mijn vriend heeft hem altijd aan de leiband bij als ik met de paarden bezig ben. En ik roep meestal tegen mijn hond en dan stopt die eventjes maar een paar minuten later begint hij terug. En hij blaft niet alleen, maar ook grommen en echt uithalen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:31

CassieB schreef:
DianXX schreef:

Mijn vriend heeft hem altijd aan de leiband bij als ik met de paarden bezig ben. En ik roep meestal tegen mijn hond en dan stopt die eventjes maar een paar minuten later begint hij terug. En hij blaft niet alleen, maar ook grommen en echt uithalen.

Duidelijk wezen en streng! Niet op zachte manier van nee, ik kneep ook wel eens jn mn hond zn oren als ie stout was wist die ook drommels goed.

Maar dat was een totaal ander ras en niet agressief.
Mn vriendin heeft herder en ook vals en ze pakken hem veel te zwak aan..

Zo beest krijgt dat door, duidelijke leider zijn is belangrijk.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:32

Oké, ik snap wat je bedoeld. Als ik jou was zou ik er professionele hulp bij halen wanneer je zelf niet weet hoe je dit moet aanpakken. Want wij kunnen wel tips geven maar je moet het zelf uitvoeren en daar is geen handleiding voor. Wel zou ik als eerst beginnen met zelf je hond vast te hebben en langs de paarde te gaan. Corrigeer hem wanneer hij iets doet wat jij niet wil naar het paard. Beloon hem goed wanneer hij ze negeert. Het is lastig uit te leggen via de computer hoe je dit moet uitbreiden, ik zou echt adviseren hulp te zoeken. Je hondje is nu nog vrij jong, ik weet niet hoe lang hij dit al doet maar zorg dat het geen patroon wordt, wees dat voor! Ik zou je hondje thuis laten tot je er hulp bij krijgt, dan voorkom je dat het er verder in gaat zitten.

CassieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 19:37

Pleasure20 schreef:
Ik denk dat het vooral aan zoals je zelf al denkt het beschermen ligt. Bij het uitlaten loopt de hond dan ook voor je uit? Trekt die aan de riem? Het is belangrijk dat de hond achter of naast je loopt.
Je moet eigenlijk al op de kleinste dingen letten, als je naar buiten loopt of naar binnen moet jij als eerste door de deur lopen en dan pas je hond.
Ook als je je hond even niet hebt gezien, moet je eerst iets anders doen als je binnen komt en niet meteen je hond aanhalen. Anders begint hij zich het belangrijkste te voelen in het huis ''roedel''
Met deze kleine dingen laat je al aan je hond zien dat jij de baas bent ''de leider''. De hond denkt anders namelijk dat hij moet leiden en jou moet beschermen. En als je je paard aan het poetsen bent en hij gromt, moet je hem wel corrigeren. Anders weet hij niet wat hij fout doet.

Hij trekt vaak ja en hij wil altijd voor me uit lopen. Ik ben veel bezig met mijn hondjes en de dingen die je net zei probeer ik altijd op te letten (eerst door de deur gaan en dan pas de hond, enz). Mijn instructrice van de hondenschool zei gisteren net hetzelfde, dat hij zich een beetje de leider voelt. Bedankt voor je reactie :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:37

Denk idd dat je dit eens met de hondenschool moet bespreken. Verder is het niet handig om met je paard bezig te zijn als je het gedrag van je hond wil ombuigen. Naar hem roepen is geen correctie, lijkt me niet effectief.

Eens met DianXX.
Janinevv schreef:
Mn vriendin heeft herder en ook vals en ze pakken hem veel te zwak aan..

Seriously? Valse honden zijn er niet zoveel hoor.....

verder gedijen veel honden niet op een harde aanpak. Ik heb met heel pittige honden gewerkt, en zacht werkt prima als je maar consequent bent. Daar gaat het vaak mis.
Slecht timen, niet consequent zijn, hondengedrag niet begrijpen, gedrag bestraffen waar geen straf nodig is, en niet belonen waar het wel nodig is, en daar ook nog niet consequent in zijn.

Ik kon met mijn herders met een zachte, maar consequente opvoeding veel meer bereiken dan mijn ex met een harde, maar inconsequente aanpak. Fysiek of verbaal geweld is nooit nodig.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:38

Nouja ik ben snel dat ik honden (duiters) vaks benoem. Hij is agressief beschermend hoe je het wil noemen..
Avalanche81.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:41

Dan moet je dat anders gaan benoemen denk ik. Een echt valse hond is niet goed in de kop. Dat komt zeer sporadisch voor.

Volgens mij is ie gewoon losgeslagen, omdat hij niet weet waar hij aan toe is. Dat kan zich bij herders idd uiten in overbeschermend gedrag en agressie. Is geen dominantie (daar geloof ik niet zo in) maar onzekerheid

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:41

Het heeft niks te maken met willen beschermen.
Van mijn hond mocht ik geen andere hond aanhalen.
Heeft ze mooi pech. Ik beslis dat wel of niet te doen en niet zij.
Daar zij vond dat ze daar iets over te zeggen had heb ik haar gecorrigeerd.

Wat zeggen ze op de hondenschool over het uitvallen naar andere honden.

De dingetjes waar je op let, qua voor je uit lopen of de deur. Waarom let je daarop. Ik hou me daar totaal niet mee bezig. Ze mag alle kanten oplopen, voor of na mij de deur uit.
Enige regels, mij niet omver lopen en wachten als ik het zeg.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:44

CassieB schreef:
Pleasure20 schreef:

Hij trekt vaak ja en hij wil altijd voor me uit lopen. Ik ben veel bezig met mijn hondjes en de dingen die je net zei probeer ik altijd op te letten (eerst door de deur gaan en dan pas de hond, enz). Mijn instructrice van de hondenschool zei gisteren net hetzelfde, dat hij zich een beetje de leider voelt. Bedankt voor je reactie :)

Honden zijn uberhaupt niet bezig met leiderschap, dat mensen dat wel denken komt door een theorie die al jaren achterhaald is (de dominantie theorie).
Jouw hond lijkt me vooral heel onzeker en af en toe een schreeuw geven wordt het niet duidelijker van :=

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:48

Dat je die regels wil hebben is helemaal niet erg, als je je daar goed bij voelt moet je dat ook zeker doen. Alleen heeft het niet te maken met de leider zijn. Waaruit maakt jou instructrice op dat hij zich de leider voelt? Als jij hem geen leiding geeft dan gaat hij zelf dingen doen. Dat is vanzelfsprekend net als bij paarden en andere dieren.

CassieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 19:49

nuscaniels schreef:
Het heeft niks te maken met willen beschermen.
Van mijn hond mocht ik geen andere hond aanhalen.
Heeft ze mooi pech. Ik beslis dat wel of niet te doen en niet zij.
Daar zij vond dat ze daar iets over te zeggen had heb ik haar gecorrigeerd.

Wat zeggen ze op de hondenschool over het uitvallen naar andere honden.

De dingetjes waar je op let, qua voor je uit lopen of de deur. Waarom let je daarop. Ik hou me daar totaal niet mee bezig. Ze mag alle kanten oplopen, voor of na mij de deur uit.
Enige regels, mij niet omver lopen en wachten als ik het zeg.

Als ik ga wandelen met hem dan mag hij vrij rondlopen van mij. Behalve als ik naast het straat wandel dan moet hij aan de leiband. En op de hondenschool zeggen ze dat hij uithaalt naar de andere honden omdat hij me wil beschermen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:52

Misschien zijn de mensen van Van Stal Paarden- & Hondenschool op facebook iets voor je. Zij richten zich op honden training en op paarden. Staan hele interessante dingen over waarom honden zich op een bepaalde manier naar paarden gedragen (of zich in het algemeen op een bepaalde manier gedragen.

CassieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 19:53

DianXX schreef:
Dat je die regels wil hebben is helemaal niet erg, als je je daar goed bij voelt moet je dat ook zeker doen. Alleen heeft het niet te maken met de leider zijn. Waaruit maakt jou instructrice op dat hij zich de leider voelt? Als jij hem geen leiding geeft dan gaat hij zelf dingen doen. Dat is vanzelfsprekend net als bij paarden en andere dieren.

Zij zegt dat omdat hij altijd voorop wilt lopen en uithaalt naar andere honden. Als er geen andere honden dicht in de buurt zijn dan is hij altijd heel braaf en gefocust op mij.

CassieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 19:54

Sleeper schreef:
Misschien zijn de mensen van Van Stal Paarden- & Hondenschool op facebook iets voor je. Zij richten zich op honden training en op paarden. Staan hele interessante dingen over waarom honden zich op een bepaalde manier naar paarden gedragen (of zich in het algemeen op een bepaalde manier gedragen.

Ok ik zal het zeker eens bekijken! Bedankt! :D

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:57

Meestal komt dit gedrag uit onzekerheid.
Als je niet over de kunde beschikt denk ik niet dat je het risico moet willen nemen dat het fout kan gaan.

In jouw geval zou ik de hond het commando geven dat hij ergens moet liggen en daar moet blijven. Dit door je vriend vast houdend of dat de hond vast zit ergens aan. Als ze begint meteen corrigeren en daar consequent mee zijn!
Zo neem jij de leiderschap en hoeft zij niet onzeker zijn.

Met andere honden.... leer haar volgen. Gebruik daar bijvoorbeeld het commando volg voor. Wanneer je andere honden passeert geef je haar het commando. Indien ze dit niet doet een correctie. Zorg ervoor dat je hierbij begeleid wordt door een deskundig persoon.
Laatst bijgewerkt door Nicje87 op 26-05-16 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:57

Is ie niet 'gewoon' jaloers? Hoe doet hij als je bezig bent met andere honden of dieren in het algemeen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:02

DianXX schreef:

Juist!!!

CassieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 20:05

Bonita_Bon schreef:
Is ie niet 'gewoon' jaloers? Hoe doet hij als je bezig bent met andere honden of dieren in het algemeen?

Als ik met mijn ander hondje bezig ben dan is hij vaak wel jaloers. En dan ja met de paarden, zoals ik hierboven al gezegd heb, blaft, gromt en haalt hij uit.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:58

TAO >> BB