De zomer komt er aan... Kat gaat weer in hongerstaking...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

De zomer komt er aan... Kat gaat weer in hongerstaking...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 13:55

Mijn lieve gekke neurotische monstertje... <3 <3 <3
In de winter woont ze binnen en eet ze normaal, is steeds mooi op gewicht. Dik heb ik haar nooit geweten (is een 12-jarige gesteriliseerde kattin).
In de zomer weigert ze binnen te komen en woont buiten. Heeft schuilplaatsjes te over en ligt graag te zonnebaden, 's avonds gaat ze vaak in haar mandje met kussen liggen slapen. Alleen... Ze eet dus veel te weinig in de zomer. Tegen dat we eind september zijn, is ze echt gewoon ongezond mager.

De laatste 3 jaar heb ik zelfs al elke zomer gedacht dat het haar laatste zou zijn. Zeker als er een hittegolf komt, pffft, dat zie ik haar zo vermageren. :n

We zijn nog maar eind mei en ik merk nu al dat ze veel minder eet. Ik koop kleine verpakkingen brok (ze krijgt Sanabelle of Orijen, maar die laatste lijkt ze niet zo graag te eten) zodat ze steeds verse brokjes krijgt (maar ze laat ze vaak gewoon staan), ze krijgt af en toe een zakje vlees met jus (slobbert ze de jus op en laat de vleesbrokjes gewoon liggen, terwijl ze in de winter zowat in het zakje zou kruipen om alles op te vreten), vers voer lukt af en toe kleine beetjes maar vaak haalt ze haar neus op (ze kent het ook niet, heeft vroeger nooit vers gekregen).

Iemand tips hoe ik haar aan het eten kan krijgen ? Dwangvoederen lijkt mij niet echt de bedoeling. := Dan kan ik zelf naar de dokter, vrees ik. :D

Vanillia

Re: De zomer komt er aan... Kat gaat weer in hongerstaking...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:40

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:44

een vers visje, kipfilet koken? Deed die van mij een moord voor.
Anders eens bij de dierenarts vragen naar een oorzaak, maar bij de dierenarts hebben ze ook special voer met meer voedingsstoffen, wellicht ook een optie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:47

Ik zou ook kijken voor blikjes natvoer, zelf voer ik graag de 200g blikjes van Animonda Carny. Maar er zijn allerlei soorten goed natvoer die kunnen dienen als compleet voer.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:50

Biefstuk :+

Een van onze katten vertoont PRECIES hetzelfde gedrag als die van jou. In de winter is die bijna te dik maar in de zomer graat en graat mager. Hij eet inderdaad nauwelijks en met hittegolven lijkt die soms op sterven na dood.

Mijn vader heeft dit probleem vorig jaar opgelost door biefstuk te kopen. Het is wel erg duur maar als je het bij de Lidl of Aldi haalt en dan die wat bijna tegen de datum aan zitten zodat er ook nog korting op zit kost het al een stuk minder. In kleine stukjes snijden en aanvallen maar :)

Zo hebben we Ollie het mooiste op zn gewicht gehouden. Ook zn vacht ging er weer van glimmen en hij werd wat actiever!

Heel veel succes! Is toch een beetje gevoel van onmacht als je je beestje ziet afvallen terwijl je er niks aan kan doen :(:)

EDIT: sorry ik lees nu wel net dat ze het niet gewend is geweest om vers vlees te krijgen maar je kan het altijd proberen :)

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:56

Zet je haar voer ook wel is buiten in de zomer? Of wil je haar alleen binnen voeren?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:01

Gelijke situatie hier..
Die van mij doet het al haar hele leven..

Helaas heeft ze nu ook nog een versnelde schildklierfunctie en chronisch nierfalen.
Dus buiten dat ze normaal afvalt, is het ook nog eens moeilijker aankomen, dat te samen met spierafbraak begint mijn bijna 20 jarige nu echt een wandelend skelet te worden..

Mijn DA is het daar overigens niet mee eens, die vind haar nog goed bespierd en goed eruit zien voor haar leeftijd. Maar ja, die kende haar 2 jaar terug nog niet.

Ze gaat nu de zomer in met een gewicht van 2.6 kilo. vanwege haar nieren mag ze eigenlijk alleen nog dieetvoer.. maar ik heb haar liever langer in goede conditie, dan een paar weken langer.. Dus naast haar dieetvoer mag ze hier eten wat ze wil, mits het een calorieën bommetje is van mij.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:08

Waarom niet gewoon blikjes of zakjes whiskas? Laat het gezeur dat dat geen premium voer is en voor 70% uit water bestaat (hallo, dat doen muizen ook!) even buiten beschouwing. De meeste katten doen het er prima ook en vinden het nog lekker ook! Zelfde geld voor Felix en de andere supermarkt merken. Pak desnoods de juniorverpakking zitten veel koolhydraten in, worden de oudjes lekker bol van. Succes!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:09

Je kunt ook blikjes met recoveryvoer proberen van de dierenarts.
En leverpastei van Unox vinden ze soms ook heerlijk.
Verder vis, kip, als ze het maar wil eten zou ik alles best vinden.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:10

Natvoer, zoals almo-nature, applaws of canagan al eens geprobeerd? De keizerlijke hoen van almo of de kippenborst met pompoen van applaws wil er hier nog wel eens goed in gaan als het warm is. Als het niet nat genoeg is wil ik het nog weleens een beetje aanlengen met water zodat ze in ieder geval genoeg vocht binnen krijgt.

Eventueel afmaken met een snufje kattenkruid. Kattenkruid als smaakmaker doet soms wonderen (is gewoon in de winkel te krijgen maar kun je ook zelf kweken).
Ik sta soms langer te fröbelen met kattenvoer dan met mijn eigen eten _O- .

Kattenmelk schijnt ook wel iets aan te zetten (en is ook vocht waar ze in de zomer niet genoeg van kunnen krijgen) en inderdaad, als ze te mager worden mogen ze van mij ook wel 'junk-food'. Alles beter dan dat ze letterlijk omvallen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:32

Natalie36 schreef:
Waarom niet gewoon blikjes of zakjes whiskas? Laat het gezeur dat dat geen premium voer is en voor 70% uit water bestaat (hallo, dat doen muizen ook!) even buiten beschouwing.

Dat spul is ook enorm zout en daarmee een grote belasting op de nieren, daar zou ik zelf niet snel aan beginnen bij een oudere kat.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:33

En als je vers vlees en vis voert, misschien eet je kat dat wel? Alles beter dan haast verhongeren lijkt me.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:18

Vanillia schreef:
Natalie36 schreef:
Waarom niet gewoon blikjes of zakjes whiskas? Laat het gezeur dat dat geen premium voer is en voor 70% uit water bestaat (hallo, dat doen muizen ook!) even buiten beschouwing.

Dat spul is ook enorm zout en daarmee een grote belasting op de nieren, daar zou ik zelf niet snel aan beginnen bij een oudere kat.

krijgt ze hier wel als het echt te min gaat met het eten..
de speciale natvoertjes van de DA haalt ze haar neus voor op alsof ik haar wil vergiftigen..
heb het opgewarmd, aangelengd, snufje kattenkruid, maar wordt niet aangeraakt.

Wiskas is (helaas) een favoriet fastfood van haar.. Ze krijgt het sporadisch, af en toe (1x per maand gedurende twee dagen 1 maaltijd), om het eten weer te stimuleren.. daarna gaat ze weer redelijk eten van haar dieetvoer. Overigens alles wat goedkoop is, met veel jus/sap/gel gaat erin bij haar (van de brokjes eet ze een beetje met het vocht mee gelukkig, rest stofzuigeren de andere katten dan wel op).

voor mij is het het belangrijkste dat ze eet, en daarna wat ze eet.. asap en zoveel mogelijk dieetvoer.. maar als het niet anders is.. dan gaat er hier in wat ze wil hebben.

ben het wel met je eens.. als het even kan, hoogwaardiger en minder schadelijk blikvoer erin.. maar er moet wel wat in uiteindelijk, niet eten is sneller schadelijk dan slecht eten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:23

Mijn kat eet geen supermarktvoer omdat ze het gewoon niet lust. Zowel nat als droog niet.

Ze eet goed: Porta 21 brokjes en blikjes van Cosma Nature. Zelf kip of vis koken wil ze ook niet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:25

Eet ze nuiten kikkers/padden?
Daar gaan ze vaak minder van eten.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:35

Keet schreef:
Eet ze nuiten kikkers/padden?
Daar gaan ze vaak minder van eten.

Dat zei mijn opa vroeger ook altijd, dat ze dun worden van kikkers eten.

*Gaat met een schepnet richting de waterkant, bij mij mogen er ook wel n paar kilo af*

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:37

klopt idd van kikkers eten vallen ze af.
had er vroeger zo een die zomers kikkers vrat en daardoor mager werd

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:37

Mijn dierenarts heeft een soort voeding, speciaal voor herstel. Dat is vloeibaar en er zit alles in wat ze nodig hebben (eiwitten, vetten, mineralen en vitamines, etc). Ze gebruiken het bij katten en honden die aan moeten sterken na een zware operatie. Ik mocht dat over hun normale voeding gieten, dan kwamen ze sneller aan.

Eventueel satin balls? Een kattenvariant erop?

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:46

Rebel_Jits schreef:
Mijn dierenarts heeft een soort voeding, speciaal voor herstel. Dat is vloeibaar en er zit alles in wat ze nodig hebben (eiwitten, vetten, mineralen en vitamines, etc). Ze gebruiken het bij katten en honden die aan moeten sterken na een zware operatie. Ik mocht dat over hun normale voeding gieten, dan kwamen ze sneller aan.

Bedoel je soms Recuperation van Viyo?

Prima spul idd. en voor hond/kat erg smakelijk.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:39

Faruba schreef:
Rebel_Jits schreef:

Bedoel je soms Recuperation van Viyo?

Prima spul idd. en voor hond/kat erg smakelijk.

Yep, dat is 'm! Zelfs mijn boer-vreet-niet-wat-die-niet-kent-kat eet het met smaak op :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 22:45

Recuperation al gehad. Werkt niet. :roll: raar beest.

Een ander soort natvoer wil ik wel proberen, al vraag ik me af of het verschil ga maken. Zaterdag moet ik toch brok voor de paarden halen, ik kan wel eens kijken wat ze daar aan natvoer voor katten hebben.

Biefstuk. := Manlief gaat jaloers worden, ik maak werkelijk nooit biefstuk klaar thuis.
Maar het valt te proberen.

Krimpenaar, ze mag van mij zowel buiten als binnen eten, maakt me echt niet uit.
Vaak maken we er een spelletje van : Sprot gaat op een metertje van mij zitten en ik gooi haar brokje per brokje toe, een beetje alle kanten op zodat ze ernaar toe moet. Dat lijkt nog het beste te werken om haar aan het eten te krijgen. :=

Ze mag van mij idd desnoods junkfood, als ze maar eet. Maar misschien dat ze de premium merken natvoer beter eet, geen idee, ik ga het proberen. (Brok krijgt ze premium voer, natvoer is gewoon uit de supermarkt)

Kikkers ?? Eten katten serieus kikkers ??
Ik geloof nooit dat Sprot die moeite gaat doen om er een te vangen. :D

Bedankt voor de tips !

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:57

Hallooooo, misschien is dit gewoon haar bikinibody! Wou dat in hetzelfde had in de zomer :').

Haha, flauw. Ik bedacht me na de tips hierboven nog dat je het eten misschien buiten neer kunt zetten? Dan dus wel opletten wie het opeet!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 23:01

Ze heeft permanent eten buiten staan als ik thuis ben. Als ik ga slapen of ga werken, haal ik het binnen omdat ik anders de buurkatten aan het voederen ben. :D Ze is constant in de buurt van het eten, gaat praktisch niet uit de tuin. Maar het eten op zich, nah, geen zin in. :D

Ik zal blikjes tonijn moeten halen haha.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:02

Mijn oude kat is 18 geworden op Felix en whiskas dus zo slecht is het niet. Krijgt ze buiten niet te eten of snaait ze veel?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:04

KVV al geprobeerd? Zelfde idee als de biefstuk, al krijg je daar op langere termijn tekorten door. KVV is compleet.

Meeste soorten natvoer bestaan voor ruim 80% uit water.. En veel broksoorten zijn vaak erg zout, of bevat weinig vlees.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 25-05-16 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt