Meerdere keren een blaasontsteking gehad waarvoor antibiotica. Andere klachten die hij gehad heeft zijn o.a
- bloed plassen (urine was dan gewoon rood)
- helemaal niet willen plassen
- heel lang plassen maar met een hele slappe straal
- heel lang plassen maar alleen maar druppelen
- gedrag wat veranderde, opeens in het donker niet meer durven lopen. Met als gevolg 30 kilo te kunnen gaan tillen
- en de andere hond die zijn urine oplikt
- na het plassen blijven likken aan zijn ding
2 jaar geleden begonnen de klachten eigenlijk. Uiteraard dit laten onderzoeken. Soms was zijn urine helemaal schoon en soms had hij een blaasontsteking. Hiervoor kreeg hij dan antibiotica. De klachten hielden elke keer niet constant aan maar komen echt met vlagen.
Nu zondag plasten hij weer doormidden van kleine straaltjes en duurden het erg lang. Gister na mijn werk waren het alleen maar druppeltjes. Dus hond direct meegenomen en een bakje gehaald, zodat ik gelijk urine op kon vangen. Gelukkig konden we in de avond nog terecht bij de dierenarts.
Dierenarts vond het vervelend dat hij niet eerder uitgebreid onderzocht is. Wij natuurlijk ook maar je vertrouwd op je dierenarts en vooral als er geen klachten zijn denk je dat het goed zit.
Dierenarts constateerde een flinke blaasontsteking. Er was ook weer veel bloed aanwezig bleek door het testen van de urine, dit was dit keer niet zichtbaar nog tijdens het plassen. Ik kreeg novocam mee en vandaag met spoed voor een echo.
Antibiotica mocht nog niet ivm de onderzoeken vandaag. Vanmorgen dus terug geweest voor een echo. Nieren, prostaat etc zien er goed uit. Geen blaasstenen/blaasgruis en ook geen prostaatproblemen waar we juist bang voor waren.
Maar helaas wel flinke afwijking aan zijn blaashals. Deze hoort smal te verlopen en gelijkmatig maar loopt bij sem aan het einde erg breed. En ook zit de blaashals te diep in de bekkenbodem. Dit kan dus voor zijn klachten zorgen maar komen we pas te weten als zijn blaasontsteking weg is. Dit is een aangeboren afwijking. En zover ik begreep niks aan te doen.
Wel is er steriel urine uit de blaas geprikt ook welke nu op kweek is. Hier kan ik vrijdag voor bellen voor de uitslag.
Gelukkig blij dat het geen blaasstenen of gruis is aangezien hij dan ook op een speciaal dieet had gemoeten, wat met zijn allergieën weer niet gaat. Hond staat op uitsluitdieet 100%lam waar hij het goed op doet. Anders braken, krabbelen continu en huid kapot en geen vacht op buik en benen.
Maar nu vraag ik me af hoe nu verder. Wat voor problemen kunnen er komen door deze afwijking. Ik vind er niet veel over op internet. En vanmorgen zoveel informatie en echo beelden bekijken dat ik het vergeten te vragen ben. Zoiezo wou de dierenarts de uitslag van de kweek afwachten en heb ik vrijdag verder contact hoe of wat nu.
Sem heeft nu 1x daags novocam en 2x daags antibiotica en je merkt al verschil. Duidelijk minder pijn bij het plassen hij gaat nu snel zitten en plast normaal.
Iemand op bokt ervaringen of tips etc ?
Hond krijgt trouwens alle zorg die nodig is en geniet van lange wandelingen, fietsen en canicrossen.