Veelvraat kat eet slecht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Veelvraat kat eet slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:44

Hey bokkertjes,

ik heb een katje van 12 jaar oud, eigenlijk altijd heel gezond geweest en het enige gezeik was de gevechten waar ze in terecht komt met de buurkatten.

Echter sinds 1,5 week zie ik andere patronen in vooral haar eet- en drink gedrag. Tot afgelopen vrijdag at ze ineens erg veel voor haar doen. Ze krijgt voedsel in een tray met pinnetjes. Sinds ze dat krijgt eet ze wat rustiger en minder. Tot 1,5 week geleden. Elke keer was de tree helemaal leeg en ze dronk ook relatief veel. Echter sinds afgelopen vrijdag is het ineens andersom. Ze eet bijna niet meer, zelfs niet haar natvoer waar ze anders een moord voor doet. Uiteindelijk eet ze het wel maar het ligt vaak een paar uur voordat ze er aan begint. In de tussentijd hangt ze wat rond of zit ze een beetje naar haar voer te staren of er aan te snuffelen om het dan vanuit een andere hoek te gaan bekijken. Soms wandelt ze even naar buiten om onder de tafel te gaan zitten maar verder ligt ze te slapen en is ze niet echt aan het spelen te krijgen.

Drinken durf ik niks over te zeggen, met de regen nu buiten heeft ze de gelegenheid buiten te drinken, hier geeft ze ook de voorkeur aan dus ik weet niet of ze nog steeds zo veel drinkt. Hier binnen in ieder geval niet.

Vers voer uit de zak heeft geen zin, snoepjes (zachte sticks) willen er nog wel aardig in, brokjes af en toe een hapje, natvoer zelfde verhaal. Ze is niet zo speels, meer op de achtergrond en van laat me maar met rust en raak me niet aan. Dat ken ik ook niet van haar. Ze heeft veel haarballen de laatste tijd en zit de laatste dagen ook niet lekker meer in haar vacht (vacht is niet vettig maar heeft wel de karakteristieken) en ik maak me intussen zorgen -O- heb morgen een afspraak bij de dierenarts maar intussen zou ik graag horen wat anderen hiervan denken?

cariena1

Re: Veelvraat kat eet slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:47

sterkte toch last van de nieren? mijn kat had dat ook op late leeftijd

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 00:48

Zou kunnen inderdaad...Tis even afwachten. Ik hoop eigenlijk dat er gewoon een tand afgebroken was ofzo. Ze doet soms wel wat raar met haar bekkie maar ik loop nu zo te focussen, voor hetzelfde geld zie ik spoken. Ik zie in ieder geval niks raars aan de binnenkant.. maar thanks

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 01:08

Hm dat vele drinken is een veeg teken , de enige manier om daar achter te komen is en bloedonderzoek, die van mij is 17 en hetzelfde verhaal, denk ook dat ze niet lekker is, sterkte

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 11:16

Thanks, inmiddels bij de dierenarts geweest, ze heeft een bloeduitstorting in haar bek en een weefseldraadje dat uit de achterkant van haar bek groeit. Lijkt wel een flosdraadje maar is dus haar eigen weefsel. Ook reageert ze vrij heftig op druk op haar buik. Het kan een heel scala aan dingen zijn. Kan zijn dat ze gevochten heeft en daardoor gewoon goed ziek is geworden en verwondingen in haar bek heeft opgelopen, maar kunnen ook haar nieren zijn, of een tongtumor. Morgenochtend krijgt ze een bloedonderzoek, half uurtje later weet ik de uitslag en dan hebben we een plan van aanpak. Ist de nieren dan is het simpel. Is het dat niet dan krijgt ze eerst pijnstilling voor haar bekkie en blijft ze onder controle.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:18

He wat sneu. Sterkte! Hopelijk valt het mee en knapt ze op.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 02:29

jeetje dat kan nog aardig wat wezen dan , sterkte

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 06:54

Sterkte!

Mijn kat sukkelde al een half jaar met periodes van slechter eten en infecties. Maag/ darm infectie en ooginfectie. Vorige week wilde hij ineens ook niet meer eten. Binnen een dag was hij enorm verzwakt. Da heeft meteen bloedonderzoek gedaan. Bleek nierfalen, diabetes en leverfunctie stoornissen te hebben. Heb hem dan ook laten inslapen. Hoop dat het bij jouw kat minder ernstig is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 07:29

Is ze getest op kattenaids? ??

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 10:08

Nee, lijkt me ook wat onwaarschijnlijk, ze is gesteriliseerd en heel erg agressief naar andere katten...

Ik zit nu te wachten op bloeduitslag bij de dierenarts. Ze is nu getest voor nieren, lever en ontstekingen. Ze reageert heftig als je voor in haar buik palpeert, achter in haar buik minder.

Als er niks uit deze test komt (ik hoor het zo) wordt er nog een bloedonderzoek gedaan, maar ik weet nog niet zo goed wat.

Ze eet nog steeds moeilijk, de hematoom is wel kleiner geworden maar dat rare weefseldraadje zit er nog steeds. Ze is wat actiever en als ze eerder niet zo sloom was geweest en (nog steeds) slecht eet had ik niet gedacht dat er wat aan de hand was.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 10:50

Juist door dat vechten lijkt het mij een risico geval betreft katten aids ;) dys ik zou zeker testen...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:36

Precies, door agressie naar andere katten (dus echt het gevecht aangaan, en niet zo'n beetje) loop je juist risico op FIV (kattenaids). Een snaptest is snel gebeurd en ook niet duur!

Als de test negatief is, weet je zeker dat er geen FIV is. Is de test positief, dan weet je het niet zeker (de snaptest geeft weleens vals positief), dan moet er nog een Western Blot worden gedaan om zekerheid te hebben. Het is maar een suggestie :)

Ik ben benieuwd naar de bloedresultaten, ik duim voor je dame!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 13:25

Test is terug, haar ontstekings, lever en nierwaarden zijn allemaal perfect in orde, niks op aan te merken en al helemaal niet voor haar leeftijd. Ze heeft alleen wat veel nieuwe rode bloedlichaampjes maar ik begreep dat dat eigenlijk niks betekend.

Ze heeft pijnstillers gekregen en een eetlustopwekker. Ik moet haar vandaag en morgen goed in de gaten houden. Als ze steeds maar beter wordt laten we het zoals het zit, wordt ze niet beter dan moet ik vrijdag nog even terug komen en zal ik ook een FIV-test voorstellen. Ze moet over een maandje toch weer terug voor inentingen en als ik dan nog twijfel zal ik alsnog die test laten uitvoeren.

Voor nu is ze helemaal happy op de pijnstillers, ze wandelt weer lekker door het huis en er ligt meer kattenbakgrit buiten de bak als er binnen. Ik heb ook al een flinke kopstoot gekregen dus we zijn ook weer vriendjes en ze loopt aardig weg te bunkeren. Stille hoop dat er niks ernstigs is...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:43

Heel fijn! Hopelijk knapt ze nu helemaal op!

Nog een kleine opmerking mbt de inentingen - mocht ze onverhoopt toch blijven sukkelen met haar gezondheid zou ik op FIV laten testen vóór je haar laat enten. Een kat met FIV mag namelijk niet geënt worden :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 15:33

Oh thanks, dat zijn van die dingen die ik natuurlijk niet weet ^^. Moet dat alleen even vantevoren gezegd worden of is het een test die een paar dagen in beslag neemt?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 16:59

Xyris schreef:
Oh thanks, dat zijn van die dingen die ik natuurlijk niet weet ^^. Moet dat alleen even vantevoren gezegd worden of is het een test die een paar dagen in beslag neemt?

De snaptest is in enkele minuutjes gebeurd :) dat kun je dus gewoon voor het enten doen. Als de test negatief is kun je er heel zeker van zijn dat ze geen FIV heeft en daarna gewoon enten.

Mocht de test positief zijn, wil dat nog niet met zekerheid zeggen dat er ook daadwerkelijk FIV is. In dat geval is de volgende stap een Western Blot test, die neemt wel enkele dagen (afhankelijk van labo) in beslag.

Zijn de witte bloedlichaampjes ook getest?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 20:19

Is een fiv test een dure test. Ik was voor mijn bloedonderzoek met volgens mij ook fiv test 100 Euro kwijt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 20:26

Thanks! Witte bloedlichaampjes zijn ook getest. Ik zal de documenten even uploaden hier, kan je het inzien.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 20:29

Afbeelding
Afbeelding

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 23:10

Floorsil: een snaptest is niet duur (de precieze prijs kan ik je niet vertellen aangezien Nederland andere prijzen hanteert en het ook nog per DA verschilt).
De meer betrouwbare Western Blot is wel duur (hier zo'n 80 euro), maar die is alleen nodig als het snaptestje positief aangeeft.

Xyris: ziet er inderdaad dikke prima uit! Om eerlijk te zijn denk ik, als ik dit zo zie, niet meer aan FIV.

Was ze misschien een tikje uitgedroogd ten tijde van het onderzoek? Zoiets simpels kan namelijk de hoge rode bloedcellen al verklaren. Maar alsnog is deze licht afwijkende waarde niks alarmerends.

Een flinke 12-jarige hoor!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 02:07

nou hoop dat het zo blijft gaan voor je.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:12

Is ze ondertussen al wat meer aan het eten met de eetlustopwekkers?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 18:57

Thanks! Zou inderdaad kunnen dat ze daarvoor slecht gedronken heeft hoor, ze was sowieso al nukkig gisteren want, ze at wel wat maar niet veel, en ineens was dr eten weg omdat ze nuchter moest zijn. Ik werd om de haverklap wakker gemaakt omdat ze weer over me heen wandelde, liep te mauwen, of met dr klauwen onder de dekens ging. Niet dat ze nou echt zou eten als ik een bak neer had gezet maar het ging om het idee natuurlijk. Net zoals een deur die open moet blijven staan.

Ze eet vrij goed nu, ze krijgt nog wel dagelijks pijnstillers maar de eetlustopwekkers geef ik niet meer. Heeft ze dus gisteren alleen 1 keer gehad bij de dierenarts. Lijkt toch echt pijn te zijn geweest die haar weerhield van eten. Maar ze had al last sinds zaterdag, dinsdag toen we keken was die hematoom bijna ter grootte van een dubbeltje, gisteren was hij nog maar een kwart van die maat. Als je dat ziet als maatstaaf dan moet zaterdag die hele bek 1 grote bloedbende zijn geweest. Sinds vandaag trekt ze ook niet zo raar meer met dr bekkie. We hebben dus niet echt reden meer om ons zorgen te maken maar we houden haar wel goed in de gaten. Anders zit ik zo weer bij de dierenarts.

Thanks voor de lieve berichtjes, mocht er meer nieuws zijn dan laat ik het jullie weten!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 19:22

Fijn om te horen, ik duim dat alles goed blijft!