Puppies: bij je laten slapen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Puppies: bij je laten slapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 22:14

Hoe denken Bokkers hierover?

Puppy bij je laten slapen of niet?

Vroeger was ik fel tegen op een puppy naast je bed laten slapen, ivm dominantie-issues.
Ben daar wat op teruggekomen, mijn laatste pup sliep naast mijn bed, uit praktische overwegingen, vanwege dat ik hem beter kon horen als hij begon te piepen omdat hij moest plassen, en schoonmaken van puppy plas elke morgen niet mijn favoriet is. Dus niet zozeer dat ik er heel anders over dacht, maar puur praktisch.

Hij is geleidelijk naar beneden verhuisd, wat ergens jammer was, want het was best gezellig. Heb geen problemen met hem gehad, wel merkte ik dat hij meer een eenpersoons hond was dan de andere honden die ik gehad heb, maar kan ook karakter zijn.

Na wat overwegingen heb ik besloten mijn nieuwe pup ook gezellig bij me te laten slapen, en misschien langer.......

Hoe doen jullie dat?
Laten huilen 's nachts, om ze discipline te leren (en heeft dat zin wel met zo'n baby)?

Bij je laten slapen, maar in een bench?

Naast je in een doos? Of zoals ik? En waarom?

Brand los!

xSCWx

Re: Puppies: bij je laten slapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:18

Onze pups hebben de eerste weken in een dichte bench naast het bed gestaan. Inderdaad om, zodra ze gaan piepen uit te kunnen laten. Na een paar weken bleef het deurtje open en mochten ze gewoon door de kamer wandelen (waar ook een gewone mand nog staat).
En even laten zijn ze op bed komen liggen. Gezellig :+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:18

Als puppie eerste paar nachten naast bed ivm wakker worden en om te wennen.

Daarna beneden in bench.
En als slooptijd voorbij is en hij goed alleen kan zijn mag hij vrij rondlopen.

En als ik rottijden werk dan slaap ik beneden naast de bench.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:19

Ik denk dat het voor elke pup toch anders is. maar vaak werkt het het beste om ze de eerste nacht echt volledig te negeren. Onze pup kwam toen ze 7 weken was een keer bij ons met het avondeten. wij hebben haar in de bench gestopt en ze begon natuurlijk hard te janken. We hebben dit volledig genegeerd en na een halfuurtje werd ze stil. daarna gelijk weer naar haar moeder gebracht bij de buren. De eerste nacht dat ze hier was heeft ze niet gepiept *\o/*

Als jij het pupje op je kamer neemt zou ik het wel in een benchje doen die je dan half bedekt met een deken. dan heeft de pup een lekker plekje.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:22

De dominantie-theorie is achterhaald dus daarvoor hoef je het niet te laten :D

Leren luisteren kan volgens mij ook prima overdag.

Mijn pups sliepen altijd op bed. Zodra ze moesten plassen stonden ze op en werd ik wakker. Heel handig. En anders zou een doos/bench naast je bed ook nog een optie zijn.

Succes!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:23

Mijn Dwergschnauzer pup slaapt al vanaf dat ik hemheb opgehaald bij de fokker elke nacht in zijn bench naast mijn bed. Inderdaad omdat ik dan door heb wanneer hij eruit moet. Heb bij nachtelijke ontlasting acties wel heel bewust geen gezelligheid gecreëerd omdat het geen nachtelijke kroelfestijnen hoeven te zijn ;-)
Maar het hem binnen laten doen nachts of erg laten brullen.. nee. Vind het al top dat hij het aangeeft.
Ik vrees dat hij straks een mand krijgt op mijn slaapkamer, gewoon omdat ik het wel fijn vind :-) (hij is 4 maanden nu)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 22:27

Pupsel zal wel in mijn kamer moeten slapen :) ik neem geen risico met een onder gepieste kamer :+ Thanks so far, really appreciate it :)
Jennyxx schreef:

Mijn pups sliepen altijd op bed. Zodra ze moesten plassen stonden ze op en werd ik wakker. Heel handig. En anders zou een doos/bench naast je bed ook nog een optie zijn.

Succes!

lol ik weet :D

dat lijkt mij persoonlijk het gezelligst...... moet er wel bij vertellen dat hondlief een Malamute wordt..... ik weet niet zeker of het handig is als meneer op bed blijft slapen, maar voor nu is het een baby...... en ergens snap ik het gehuil 's nachts best, van je gezellige nest weg, helemaal alleen slapen..... nah, vind ik sneu......

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:27

Toen ik m'n hond nog had sliep ze ook bij ons in de slaapkamer. Toen ze namelijk een van de eerste nachten aan het piepen was is ze naar de slaapkamer gebracht.
Vervolgens had ze jarenlang een magische zin. Als m'n zus of ik tegen haar zei ga je mee naar bed liep ze vrolijk mee. :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:28

Hier sliepen ze naast mijn bed totdat Noa dat niet meer wilde. Dus nu slaapt Noa in de woonkamer en Ninthe op de slaapkamer. Ninthe moest ook nog heel lang uit om 6 uur 's ochtends (lang leve de grasmatten op het dakterras) maar sinds een paar weken wordt dat nu toch echt minder (15 maanden). Als ik op de boerderij ben slapen ze allebei in de woonkamer, maar daar veroorzaakt het snauwen dat Ninthe soms 's nachts doet geen overlast en daar doet ze het ook minder. Meestal kan ze dan wel tot half 9 het ophouden, en anders pakt ze een kleedje (ze is erg makkelijk daarin, helaas. Maar nu laat ik een makkelijk te wassen kleedje liggen op de plek waar ze het meestal doet en is het probleem daardoor te managen).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 22:30

Akshay schreef:
Mijn Dwergschnauzer pup slaapt al vanaf dat ik hemheb opgehaald bij de fokker elke nacht in zijn bench naast mijn bed. Inderdaad omdat ik dan door heb wanneer hij eruit moet. Heb bij nachtelijke ontlasting acties wel heel bewust geen gezelligheid gecreëerd omdat het geen nachtelijke kroelfestijnen hoeven te zijn ;-)
Maar het hem binnen laten doen nachts of erg laten brullen.. nee. Vind het al top dat hij het aangeeft.
Ik vrees dat hij straks een mand krijgt op mijn slaapkamer, gewoon omdat ik het wel fijn vind :-) (hij is 4 maanden nu)

Niks mis mee toch? Vreselijk leuk juist :)

purny schreef:
Toen ik m'n hond nog had sliep ze ook bij ons in de slaapkamer. Toen ze namelijk een van de eerste nachten aan het piepen was is ze naar de slaapkamer gebracht.
Vervolgens had ze jarenlang een magische zin. Als m'n zus of ik tegen haar zei ga je mee naar bed liep ze vrolijk mee. :D
Haha volgens mij gaat het idd zo straks :D

Heeft ze altijd bij jullie geslapen? :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:31

Jup. Nu slaapt poezebeest naast me op bed. Dus volgens mij is ze gereïncarneerd :+

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:31

Onze honden hebben allemaal in de bench geslapen in de woonkamer (liggen nu trouwens gewoon op en naast bed :+ ) op 1 na die iets minder op haar gemak was en daar heb ik twee nachten naast gelegen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:35

Avalanche81 schreef:
Pupsel zal wel in mijn kamer moeten slapen :) ik neem geen risico met een onder gepieste kamer :+ Thanks so far, really appreciate it :)
Jennyxx schreef:

Succes!

lol ik weet :D

dat lijkt mij persoonlijk het gezelligst...... moet er wel bij vertellen dat hondlief een Malamute wordt..... ik weet niet zeker of het handig is als meneer op bed blijft slapen, maar voor nu is het een baby...... en ergens snap ik het gehuil 's nachts best, van je gezellige nest weg, helemaal alleen slapen..... nah, vind ik sneu......

:= ik heb chihuahua's :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 22:37

purny schreef:
Jup. Nu slaapt poezebeest naast me op bed. Dus volgens mij is ze gereïncarneerd :+

Gezellig :D denk ik moet straks maar een groter bed kopen, ben nu nog single, maar met een lief erbij wordt het misschien wat vol :+
Jennyxx schreef:
:= ik heb chihuahua's :D

:D klein maatverschil :D

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:41

Dominantie-issues geloof ik niet in. Dat een pup op bed mag betekend niet dat hij/zij dominant is/wordt. Zelfde geldt voor volwassen honden, of op de bank o.i.d.
Zolang jij maar bepaald wanneer hij er af gaat of opschuift etc.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:43

Ik zet pups altijd de eerste nachten in een doos naast mijn bed, zodat ik ze aan kan raken als ze gaan piepen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:43

Wij hadden 2 pups op hetzelfde moment. Eentje daarvan was een paar dagen van slag, maar de andere totaal niet. Die hechtte heel veel waarde aan zijn kleine broertje (zelfde nest). Wij hebben ze 'smorgens gehaald en af en toe alleen gelaten in de schuur (ze hadden een groot hok in de schuur, die stond wanneer ze ouder waren altijd open). Steeds voor een korte tijd en als hij stil was kwamen we ze weer halen. Dat was meestal al na een kwartiertje. Na 2 dagen piepte hij helemaal niet meer, het duurde wel een dag of 4 voordat hij echt opbloeide. Het was best sneu om hem zo te zien. Zijn grote broer had nergens last van, die was direct bij het ophalen al compleet vergeten dat hij ooit een moeder had.

Achteraf kon je dat verschil ook heel goed terug zien in het karakter van de honden. De oudste was altijd heel makkelijk af te leiden en was duidelijk wat minder intelligent dan zijn kleine broertje. Hij was ook echt een allemansvriend :) Zijn broertje was ook vriendelijk tegen andere mensen, maar was waakzamer en wat bedachter bij vreemden (hij zou ook nooit met vreemden meegaan) terwijl zijn broer bij wijze van spreken op schoot sprong bij vreemden en met iedereen mee zou gaan.

Ik denk dat het bij een volgende hond heel erg van het karakter af zal hangen hoe wij het aanpakken. Als we de jongste alleen gehad zouden hebben, denk ik dat hij de eerste periode altijd bij ons in de ruimte geweest zou zijn.

Gaat om Duitse Herders trouwens :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:46

Ik sliepvde eerste nachten naast de bench op de bank :) toen ik merkte dat er niet meer gepiept werd snachts ben ik eeer eigen bed in gegaan.

Ik geloof niet in die dominantie theorie, maar wel dat ze er veel sneller verlatingsangst soor kunnen krijgen als ze dan uit logeren gaan en dus eens niet bij je in bed liggen..

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:46

Ik heb een groter bed gekocht zodat mijn akita pup naast me kan liggen :+

Ze is een bench gewoon, daar zat ze vroeger in als wij weg waren. Tegenwoordig ligt ze als ik weg ben ook gewoon op mijn bed of op de bank. Ze is nu net een jaar en heerlijk rustig. Komt pas van het bed af als ik mijn medicatie heb genomen ( ook gelijk een handige check om te weten of je die daadwerkelijk hebt genomen...).

Ik zie niet in waarom je het niet zou doen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:48

Hier ook de eerste 4-5 nachten in een doos naast het bed. Ze zijn gewend om op een hoopje te slapen met soortgenootjes en ineens zijn ze alleen. Ik hang mijn hand in de doos als ik gepiep hoor, dan hebben ze iets bij zich. Dat helpt vaak goed en met een paar nachten is het over en verhuizen ze naar beneden in een bench. Werkt perfect :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:54

Avalanche81 schreef:
Akshay schreef:

Niks mis mee toch? Vreselijk leuk juist

Dat is het zeker! Ik heb afgelopen zomer de 3 katten verbannen van mijn bed omdat het raam op de slaapkamer dan niet open kon en dat warm was.. heeft een tijd geduurd voor ik weer fijn sliep ;-)
De enige hier met verlatingsangst ben ik geloof ik zelf :+
Laatst bijgewerkt door Akshay op 21-05-16 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:54

Gewoon in een bench naast het bed. Voor een pup is een verhuizing een enorme verandering, mama weg, broertjes en zusjes weg, andere geurtjes, mensen...
Lekker bij je laten slapen, en zodra ze lang kunnen doorslapen afbouwen, richting de overloop en daarna beneden bij de trap zodat ze je wel kunnen horen. Meestal gaat dat probleemloos als het in kleine stapjes gebeurt. Wij hebben 3 pups opgevoed, en met alle 3 ging dat uitstekend op die manier.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 22:58

Ik heb altijd Duitse Herders gehad, heb altijd het idee dat ze wat minder onafhankelijk zijn :) maar het verschilt per hond natuurlijk, ze hebben allemaal hun eigen karakter :)

Malamutes zijn van nature vrij onafhankelijk en eigengereid :) persoonlijk vind ik dat leuk, ik ben verliefd op het ras geworden sinds ik een kruising ermee had, die de looks had van een herder maar het karakter van papa Malamute :D superhond aan gehad. Het ligt denk ik vooral aan jou als eigenaar, ik heb mijn mening over de dominantie theorie nogal herzien sinds die hond eigenlijk. Mijn Duitsers waren absoluut anders, die zagen mij wat meer als 'bazin'. Met de kruising Mal ben ik dikke vrienden geworden, en hij luisterde vooral omdat hij dol op me was, maar zijn favoriete vraag was: waarom?

Dat gaat dus zo:
'zit!'
'waarom?'

Hier komen ging op zeker moment heel goed, snoepjes en knuffels en een balletje maakten 'kom' vrij wat cooler, maar ik moest echt wel creatiever zijn. Bij de Duitsers werkte de dominantie theorie in zoverre, dat ze veel meer een 'will to please' hebben. Althans, dat is mijn ervaring :)

Akshay schreef:
Avalanche81 schreef:

Niks mis mee toch? Vreselijk leuk juist

Dat is het zeker! Ik heb afgelopen zomer de 3 katten verbannen van mijn bed omdat het raam op de slaapkamer dan niet open kon en dat warm was.. heeft een tijd geduurd voor ik weer fijn sliep ;-)
De enige hier met verlatingsangst ben ik geloof ik zelf :-P

Lol zelfde :D ik heb wel gemerkt idd dat ik me veel meer hechtte toen pup bij me sliep :)

Wie weet mag deze hond zijn hele leven wel bij mij slapen :)
StonedRomy schreef:
Ik heb een groter bed gekocht zodat mijn akita pup naast me kan liggen :+

Ze is een bench gewoon, daar zat ze vroeger in als wij weg waren. Tegenwoordig ligt ze als ik weg ben ook gewoon op mijn bed of op de bank. Ze is nu net een jaar en heerlijk rustig. Komt pas van het bed af als ik mijn medicatie heb genomen ( ook gelijk een handige check om te weten of je die daadwerkelijk hebt genomen...).

Ik zie niet in waarom je het niet zou doen.

Ja dat zou ik gerust ook doen, het wordt toch tijd voor een nieuw bed uiteindelijk, heb nu een twijfelaar :)

Floortz schreef:
Gewoon in een bench naast het bed. Voor een pup is een verhuizing een enorme verandering, mama weg, broertjes en zusjes weg, andere geurtjes, mensen...
Lekker bij je laten slapen, en zodra ze lang kunnen doorslapen afbouwen, richting de overloop en daarna beneden bij de trap zodat ze je wel kunnen horen. Meestal gaat dat probleemloos als het in kleine stapjes gebeurt. Wij hebben 3 pups opgevoed, en met alle 3 ging dat uitstekend op die manier.

super om te horen :) dat is mijn idee ook idd :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:01

xSCWx schreef:
Onze pups hebben de eerste weken in een dichte bench naast het bed gestaan. Inderdaad om, zodra ze gaan piepen uit te kunnen laten. Na een paar weken bleef het deurtje open en mochten ze gewoon door de kamer wandelen (waar ook een gewone mand nog staat).
En even laten zijn ze op bed komen liggen. Gezellig :+

Hier ook!
Heerlijk.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 23:03

Hond 1 beneden in de bench, daar hebben we een week naast geslapen :) Hond 2 was al ruim een jaar toen ie kwam. Maar toen begon wel de ellende... Hij sloeg aan zodra hij de wekker hoorde :+ Al snel bleef de deur open en konden ze kiezen.
Hond 3 kwam wel als pup. In de bench naast bed dan maar, de andere 2 sliepen ook al boven. Dat vond ze 1 nacht ok en daarna niet meer. Ze lag de nacht er na op bed, tussen ons in. En daar ligt ze nu, 3.5 jaar later, nog :+