Gestreste hond ondersteunen, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Gestreste hond ondersteunen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 23:10

Na een avond googelen en nadenken over een plan van aanpak wil ik hier toch eens vragen om tips bij mijn volgende 'casus'.
Is er een product dat ik kan inzetten om stress te reguleren/verminderen? 

Het betreft onze Shar Pei, die in het afgelopen jaar veel heeft meegemaakt op het gebied van veranderingen in het gezin, verhuizing, castratie op 7-jarige leeftijd en instabiliteit van de leider, waardoor hij helaas het gevoel heeft gekregen dat hij alle beslissingen moet nemen. Hij vertoont buitenshuis behoorlijk ongewenst gedrag, krabt zichzelf kaal onder de oksels (hij heeft altijd een perfecte huid en vacht gehad) en heeft spontaan hotspots. Kortom: hij zit vreselijk slecht in zijn vel.

Overigens hebben we een aantal weken geëlimineerd, maar dit heeft geen verschil gemaakt (we voeren BARF).

Op dit moment is hij bij ons om te profiteren van de rust in ons huis en het gezelschap van de andere honden hier. Ook zijn we bezig met het gedrag en nu dan de stress.

Hij blijft hier zo lang als wenselijk is voor hem, dus we hebben gelukkig tijd om ermee te puzzelen en te kijken hoe we hem weer op de rit krijgen! 

Zelf denk ik aan een product van PUUR, maar ik ben wel op zoek naar een product dat langdurig gegeven kan worden. Verder krijgt hij nu een kuurtje chlorellatabletten en probeer ik de hotspots onder controle te krijgen met schoonhouden en insmeren met honingzalf. 

Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben, met name voor de stress!

mirriejj

Re: Gestreste hond ondersteunen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 23:16

Hier enorm veel baat gehad bij zylkene voor een hond die enorm gestressed en angstig was. Op de zylkene is dit enorm verbeterd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 23:16

Wellicht zit er een goede hondenmasseur bij je in de buurt?
Ook zijn er supplementen die gebruikt kunnen worden, de producten van Vitotaal bijv.
Hoe zit het met zijn ontgiften? Lever?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 00:11

Ik zou geen zylkene nemen hoewel dat wel een goed middel is hoor. Ik zou gaan voor magnesium dat zit voor 98 procent in de botten en google maar eens wat magnesium allemaal doet in een lijf.

Op geïrriteerde plekken van de huid die niet kapot zijn kan je ook vitamine C doen. Doe een tabletje in klein beetje water en maak het hele klein. Dan krijg je dik water. Dit smeer je 1x per dag op die plekken. Je zal hopelijk binnen een week zien dat de huid rustiger wordt ;)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:13

Ik heb goede ervaring met Bach rescue voor dieren.
Verder zorgen dat hij snel weer houvast krijgt door consequent te zijn en een zo vast mogelijk dagritme, maak zijn leven weer voorspelbaar.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:18

Een bezoek aan een alternatieve arts ook een optie??
Wij hebben super goede ervaring met Sylvia van Helmondt uit Elst!
Weet zeker dat zij hem van het krabben af kan krijgen en de hotspots. Als hij dan beter in zijn vel gaat zitten, komt dat zijn gedrag ook ten goede!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:18

Over Zylkene kom ik maar weinig ervaringen tegen, wat merkte jij concreet aan de hond mirriejj?

Hannanas, een massage zou vast geen overbodige luxe zijn, maar de trauma's die de hond heeft opgelopen, hebben nog wel meer nodig dan dat. Ontgiften zijn we voor alle zekerheid mee bezig d.m.v. chlorella.

Dierenfan, puur magnesium gaan toedienen? Het gaat me in eerste instantie vooral om het mentale, het lichamelijke is duidelijk een gevolg van zijn onrust.

Esther, we bieden onze honden sowieso zo veel mogelijk structuur en leiderschap. Het ongewenste gedrag is de afgelopen weken al vermindert, maar een extra duwtje in de goede richting zou niet overbodig zijn. Bach Rescue heb ik in het verleden gebruikt in acute situaties, maar dat werkt dus de hele dag door?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:20

Kentaro schreef:
Een bezoek aan een alternatieve arts ook een optie??
Wij hebben super goede ervaring met Sylvia van Helmondt uit Elst!
Weet zeker dat zij hem van het krabben af kan krijgen en de hotspots. Als hij dan beter in zijn vel gaat zitten, komt dat zijn gedrag ook ten goede!

In dit geval weet ik heel zeker dat het lichamelijke een gevolg is van het mentale en niet andersom. Het is een binnenvetter en de ellende komt er nu via zijn lichaam uit. Dus mijn verwachting is dat hij letterlijk weer beter in zijn vel gaat zitten, zodra hij zijn ervaringen een beetje kan verwerken... Anders was ik zeker naar een arts als Tannetje Koning o.i.d. gegaan, maar zo'n artsenbezoek is niet wat hij nu het meest nodig heeft.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:24

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:27

Ik wil inderdaad meteen starten met iets voor minimaal een paar maanden, heb net ook even zitten lezen over kruiden van Puur Rust. Die CSJ ga ik ook eens bekijken! :J

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:38

http://www.hondenoutlet.nl/product/comb ... or-de-hond

Het is officieel voor vuurwerk, maar het is ook een mooie combinatie. Ik heb zelf op het moment alleen een thundershirt maar ik combineer het met aangepaste medicatie van de homeopaat.

Dat kan trouwens ook een goede optie zijn, hier is het resultaat gigantisch geweest. Ze is begonnen met puberen (toen 12 maanden, maar nog steeds niet begonnen met puberen door de stress), kan buiten weer min of meer gewoon wandelen, heeft steeds meer interesse in mij in plaats van alleen maar de wereld constant in de gaten te moeten houden, speelt weer met haar zusje, etc.

Het is nog echt niet goed en ze is ook nog onder behandeling en ben nu ook bij een trainster privélessen aan het volgen (hond&contact in Ede) om weer een aantal stapjes te kunnen maken, tot nu toe bevalt het goed. Noa is na 2 weken benchrust de weg helemaal kwijtgeraakt tot ze met 8.5 maand tegen inslapen aanzat omdat ze alleen maar stress had. Van daaruit zijn we nog altijd aan het opklimmen. Het thundershirt is daar weer een extra hulpmiddel voor. Ze lijkt er o.a. dieper door te slapen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:43

Ik zou het beestje voldoende beweging geven en ebt mentale spelletjes doen. Heeft hij een eigen plekje waar geen andere honden komen? Daar kan hij rust vinden. Zorg ook voor duidelijkheid en consequentheid. Als hij nerveus is bevestig zijn gedrag niet door medelijden te tonen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:47

Ik gebruik bloesemremedies voor mijn hond. Enorm prikkel gevoelig en reageert overal op.

Heb een foto door gestuurd naar een meid die hier mee werkt en haar naam en geboorte datum en kreeg uitgebreide tekst en uitleg. Gebruik de druppels nu een maand of 2 en merk echt dat ze al minder gevoelig is.

Ik heb net als jij een hond met een aardige geschiedenis.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 14:53

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Nicje87 schreef:
Ik zou het beestje voldoende beweging geven en ebt mentale spelletjes doen. Heeft hij een eigen plekje waar geen andere honden komen? Daar kan hij rust vinden. Zorg ook voor duidelijkheid en consequentheid. Als hij nerveus is bevestig zijn gedrag niet door medelijden te tonen.

Het zijn 3 reuen, dus hij heeft inderdaad een eigen plek (stuk van de kamer). De andere zaken gelden standaard voor onze honden en dus ook voor de logé.

De opties die verder genoemd worden qua Bach en Thundershirt lijken me allemaal wel wat, nu nog de beste kiezen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:12

Thundershirt heb ik ook verkocht in de winkel, zoiets is handig bij stress dat je weet op voorhand. (vanavond steken ze vuurwerk af, doe ik die TS aan). Maar niet handig bij stress die plots opkomt. (de mijne kan bv extreem in de stress gaan van een luchtballon, op dat moment krijg ik dat shirt niet meer om)
dus zou ik eerder kiezen voor een supplement. of ev een combi

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:24

al eens gedacht aan het gebruik van essentiele olieen in een diffuser bv serenity van doterra? er is een facebookgroep waar veel mensen zitten die dat gebruiken bij paarden en mensen, zal er ook wel een bekend zijn met gebruik bij honden. Succes!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:25

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:31

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:50

Adaptil halsband heb ik hier ook al eens gebruikt bij een rescuehond, maar of dat nu veel gedaan heeft?
Gemakkelijk in gebruik, dat zeker.
Van de bach druppels had ik het idee dat ik sneller resultaat zag, en na de accupunctuur behandeling ook.
Kwestie van uitproberen, elke hond reageert anders.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:37

Hier goede ervaringen met Adaptil halsband, vitamine B kombi en Magnesium.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:46

Ik heb in het begin dat mijn hond hier was (adoptie buitenland) Adaptil gebruikt wegens enorme verlatingsangst. Zelf heb ik hier erg goede ervaringen mee en mijn ouders met hun geadopteerde hond ook.
Mijn ouders hebben dit veen minder lang moeten gebruiken. Je hebt dit in verschillende vormen. Wij hebben het spul voor in het stopcontact gebruikt. In geval van ernstig onweer of vuurwerk geef ik ze vaak een half adaptil tablet zodat ze rustig blijft.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:14

Ik heb ook zeer goede ervaringen met Zylkene.
Mijn oude hondje werd warrig, hierdoor angstig en gestresst. Ze durfde niet meer te wandelen of naar buiten.
Na een week Zylkene liep ze vrolijk mee door het bos.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:45

Top dat je eraan begint, de shar pei is niet het makkelijkste ras.. Waar komt hij vandaan? Ik heb voor onze stresskip voorheen bach rescue gebruikt, dat maakte haar wel wat rustiger, maar isgeen lange termijn oplossing. Het is bij de sharpei vaak extra lastig, omdat hij zich zo aan zijn eigen gezin hecht, dat ergens anders wennen vaak veel tijd kost, en geduld. Ik ben vorig jaar bij een herplaatser wezen kijken, die kreeg dermate veel stress doordat haar baasjes haar bij de fokster achterlieten, dat ze ter plaatse verschillende hotspots kreeg. Volgens mij gebruiken ze hier ook weleens sudocreme voor. Mocht je je ervaringen met deze jongen willen delen, dan kan ik de de friends of shar pei facebook aanraden!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 07:05

eponine schreef:
Top dat je eraan begint, de shar pei is niet het makkelijkste ras.. Waar komt hij vandaan?

Hij komt bij familie vandaan, heb jaren met hem gewoond tot ik uit huis ging. Hij zit nu dus zeker niet bij vreemden, maar hoe dan ook wel in een ander huis met bijkomende veranderingen.

Die facebookgroep ga ik me meteen aanmelden!

Mijn plan voor nu is als volgt: vandaag starten met Bach Rescue als tussenoplossing voor Puur Rust/Zylkine/Adaptil, maar volgens mij is Puur het meest natuurlijk?

Verder doorgaan met ontgiften en ik overweeg daarnaast nog Doils visolie. Met mijn allergiehond haal ik daar goede resultaten mee en het kan nooit kwaad voor huid en gewrichten.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:45

Ik zie dat je ook een eliminatiedieet hebt toegepast, heb je daarbij ook rund uitgesloten? Heel veel peitjes zijn daar gevoelig voor namelijk.
Puur zou idd een natuurproduct zijn, maar geen hond is hetzelfde, dus ik zou even kijken waar hij het beste op reageert. Mocht je ervoor openstaan, weet ik een hele goede dierentolk die je misschien verder zou kunnen helpen, ook met de natuurlijke produkten ;-)