KVV en blaasstenen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

KVV en blaasstenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 14:32

Na een spannende ochtend het verlossende woord: de blaas van onze York zat vol met blaasstenen en niet met een tumor. Het waren er zó veel dat de echo een onduidelijk beeld gaf.

Gelukkig gaat ze er weer helemaal bovenop komen. En wat zal ze zich een stuk beter voelen, want op de rx was te zien dat er niet eens meer een klein stukje blaas over was wat niet vol zat -O-

Er is aangegeven dat ze op speciaal voer zal moeten om herhaling te voorkomen. Vanzelfsprekend zal ze alles krijgen wat ze maar nodig heeft.

Maar: we hebben de honden nu al een tijd op KVV staan (smuldier) en daar doen ze het verder eigenlijk heel goed op.

Kunnen wij daar iets mee wat ons ukkie net zo goed helpt als speciale brokjes van de dierenarts? En wat ook bewezen helpt? Het waren echt extreem veel stenen dus we durven uiteraard niet te gokken op 'ik heb wel eens gehoord dat...'.
Als dat er niet is gaat ze gewoon op de brokjes maar als het kan houden we het liever bij vers vlees natuurlijk :)

annepaardoes

Re: KVV en blaasstenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:17

Wat voor type stenen waren het? Hoe lang staat je hond op Smuldier en wat hij hij daarvoor gehad?

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:22

ik zou het advies van de dierenarts volgen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 15:46

Stenen worden opgestuurd voor onderzoek dus daar kan ik nu helaas nog niks over zeggen.
Ik denk dat we ze nu een kleine 2 jaar op dit voer hebben staan. Voor die tijd is onze York nogal wat heen en weer verhuisd en wisselende (blik)voeding gekregen, toen ze bij ons kwam heeft ze misschien een maandje op lidl-brok en blik gestaan.
Sindsdien dus op smuldier afgewisseld met vers hart of vuile pens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:58

Wij hadden onze vorige kat op KVV staan, en die had ook blaasstenen die operatief verwijderd moesten worden. Daar bleek uit onderzoek dat het calciumstenen waren en moest hij van de KVV af. Omdat daar vermalen botten in zitten kreeg hij teveel calcium binnen. Op brokken (dieetbrokken) was hij zo weer de oude blije kat.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 16:12

Ah, dan ben ik heel erg benieuwd naar de uitslag van het onderzoek naar de stenen van ons hondje!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:18

Mijn hondje heeft jaren vers gegeten: Carnibest en Energique. Blaasgruis en altijd een te hoog zuurgraad, deed de dierenarts adviseren op ander voer over te stappen. Na krijg ze van Hills Urinary en het gaat goed. Geen blaasgruis meer en vorige week nog een zuurgraad gemeten van 6.0. Ik hoor het vaker om me heen, blaasproblemen bij honden die vers voer krijgen.