Kippen en/of konijnen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Kippen en/of konijnen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 09:54

Ik ben me aan het orienteren om kippen en/of konijnen te gaan houden, liefst samen. Ik vroeg me af of er mensen hier ervaring hebben met die combinatie. Ik lees op internet dat het kan wanneer ze voldoende ruimte hebben, maar nergens staat dit gespecificeerd, iemand die daar iets over kan zeggen? Ik wilde een ren maken die zo'n 5 bij 3 is ongeveer. En dan 2 konijnen en 2 of 3 kipjes (kan je kippen beter even of oneven aantallen houden?)

Bij het zoeken naar rustige, handtamme rassen kwam ik de Sussex tegen, mensen die ervaring met dit ras hebben? Vind vooral de rood-porselein kleurslag erg mooi :)

En welke planten zou je eventueel in de ren kunnen planten? Of is het beter om ze enkel op een stuk gras te laten lopen?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:01

Ik zou ze niet bij elkaar zetten, 5 bij 3 is niet groot genoeg om elkaar echt te ontlopen. Mijn konijnen wandelden wel eens naar binnen bij de kippen maar daar waren de kippen het vaak niet mee eens, en je wilt natuurlijk niet dat een kip naar een konijn pikt.. Hier was de ren nog wat groter, en de kooi was ook 3-4 m2 en zat ruim boven de grond zodat de kippen daar onder konden.

Verder zou ik voor zand gaan. Hier vonden ze het heerlijk om naar wormen te graven :D En dat geldt ook voor konijnen, die kunnen op zand ook lekker graven. Maar dan moet je wel gaas ingraven anders graven ze zich uit.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:09

Ik heb mijn kippen en konijnen samen zitten. Ondertussen al verschillende konijnen gehad en met de één gaat het beter als de ander.

De jonge konijnen die ik had deden het goed met de kippen. Nu heb ik een ram die af en toe op de kippen rijdt. Maar dit is erg sporadisch en zorgt niet voor onrust in de ren.
Mijn voedster heeft echter over laatst de kippen aangevallen. Daar ga ik in ieder geval van uit. Beide leghennen zijn gewond en er kan geen ander beest makkelijk in de ren erbij. Nu is zij wel dragend, dus het kan zijn dat het door de hormonen komt. Hiervoor heeft ze namelijk nooit zulk gedrag vertoond.

Ik heb twee rennen van elk 2,5 bij 4m met in het midden een hok. Daarnaast heb ik voor de konijnen wat schuilmogelijkheden gemaakt zodat ze ook weg kunnen duiken. Bij mij lopen ze voornamelijk op gras en krijgen ze al het (niet giftige) onkruid uit de tuin. Mijn ervaring is dat planten het niet lang overleven, de konijnen knagen alles kapot. Mocht de ene ren kaal worden sluit ik die, zaai gras in en laat dit enige tijd groeien. Zo wisselen ik de 2 rennen af.

Mijn ervaring is dat als je jonge beesten bij elkaar zet het redelijk goed gaat. Mijn kippen zijn van jongs af aan gewend konijnen in de ren erbij te hebben. Evenals dat mijn kuikens vanaf 8 weken er al bij zitten.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:09

Wij hebben een ren van 11 bij 4 met 5 kippen. Ik zou sowieso een oneven aantal nemen. Als je 2 kippen hebt en er overlijdt er 1 heb je er nog maar 1 over. Qua planten en gras... ik kan je vertellen dat daar niks van over blijft :') geen ervaring met sussen. Wij hebben orpington en nog een ander rassen maar ben daar even de naam van kwijt.

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:10

Ik had 3 kippen (Sulmtaler) en 4 konijnen samen in een ren van 4 bij 2. Konijnen hadden holen gegraven dus konden zich altijd terug trekken. Ik heb een meter onder de grond idd ook stenen rondom liggen. Was de eerste dag even wennen maar daarna ging het prima. Nooit problemen mee gehad. Helaas zijn de konijnen laatst door een virus dood gegaan :(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:16

Ik denk dat het stuk inderdaad wat klein is. Misschien dat een paar kleine krielkipjes en dwergkonijntjes wel lukt als je genoeg verstopplekjes en verhogingen maakt.
Ik heb zelf pas kippen gekocht toen de konijnen weg waren. De kippen lopen hier regelmatig buiten, dan zet ik de ren open, maar met konijnen erbij zou dat niet mogelijk zijn.

Planten leven niet lang in een ren. Ik heb wel eens een kersenboom erin gezet, maar ook die werd opgegeten. Rozenstruiken zijn ook veilig, maar leven ook niet lang. En gras is ook heel snel weg op zo'n oppervlakte.
Ik heb zelf gekozen voor ex-legbatterij kipjes, en die zijn zo leuk <3 Heerlijk rustig en tam, en zo leuk om zo'n scharminkel te zien opbloeien :)
Afbeelding
Afbeelding
Mijn kippenfluisteraar zou jij moeten kennen trouwens :))

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:17

Ik heb nu enkel kippen Brahma's. 2 hennen wn een haantje. Tzt neem ik er ng een hen bij want de haan mag ze te graag lastig vallen. T is wel een geweldig ras. Heb ze nu een maand en ze zijn zo leuk, actieve wn aanhankelijke kippen. Gras is na deze maand wel bijna weg maar ze kunnen ook nog in wen tweede uitloop waar hoog gras staat. Ren is nu 4x4 en vind ik persoonlijk te klein voor se scharrelbehoefte van ze. Eind van zomer krjjgen ze erdua nog zo'n zelfde stuk bij.

Amable

Re: Kippen en/of konijnen houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 10:41

Thanks voor alle reacties tot nu toe!

Ik zat inderdaad aan kleine konijnen en krielkippen te denken, brahma's bijvoorbeeld zijn wel gaaf, maar ook erg groot :oo

8nnemiek > Ik heb ook naar de ex-legbatterij kippen gekeken, maar vond ze voor de ruimte die ik ze kan bieden erg groot. Enneh, bedoel je de kippenfluisteraar op de foto? Zegt me zo niets :o Duidelijkere foto O:) of een hint O:) Ben altijd zo slecht in mensen herkennen :o :o

Ik heb ng zand over dus zat te denken om daar een bult zand in de ren van te maken. En ook 2 of 3 nachthokken neer te zetten zodat ze niet gedwongen bij elkaar hoeven te zitten als ze schuilen willen. Ik kan nog kijken of ik de ruimte nog iets groter maken kan, los in de tuin kan enkel in de winter, want ik heb nu ook een klein stukje moestuin en zou het toch wel zonden vinden als alles al op is voor het uberhaupt gegroeid is :+

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:47

Ik heb ze ook altijd bij elkaar gehad en dat is hier eigenlijk altijd goed gegaan

Planten oid erin heeft idd weinig nut want ze eten alles op :+

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:58

Konijnen en kippen samen houden kan zeker. Persoonlijk geen ervaring maar ik het al bij verschillende mensen zien goed gaan.
5 op 3 is echter wel aan de kleine kant voor 2 konijnen en 3 kippen. Zeker sussex kippen zijn toch echt aan de grote kant.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:59

Zou ze niet samen houden. Vooral ook daar kippen enorme bacteriebakken zijn en vaak ook problemen hebben met verschillende parasieten. Konijnen kan je behandelen daarvoor maar is toch lastiger en verdragen ze vaak slecht.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 11:02

dollyspikkel schreef:
Konijnen en kippen samen houden kan zeker. Persoonlijk geen ervaring maar ik het al bij verschillende mensen zien goed gaan.
5 op 3 is echter wel aan de kleine kant voor 2 konijnen en 3 kippen. Zeker sussex kippen zijn toch echt aan de grote kant.

Sussex heb je dacht ik ook in kriel uitvoering :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:04

Ik heb ook altijd kippen en konijnen samen in de ren gehad. Wel een hele grote ren, maar ging prima.
Een leuk voordeel is dat konijnen graag graven, en de kippen het losse zand weer heerlijk vinden om insecten te zoeken of een zandbad te nemen. ;)
Planten of gras heeft geen zin, kippen eten alles op wat groen is. Heb zelf naaldbomen in de ren, die eten ze niet en de kippen zitten graag op de onderste takken, of onder de bomen als ze schaduw zoeken.

Overigens heb ik nu de konijnen apart, omdat ik 's nachts roofdieren in de ren kreeg en ik de konijnen niet elke avond kon vangen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:01

Als je echt krieltjes wilt zou je voor serama, chabo, baardkriel, sebright, ... moeten gaan. Die zijne cht klein :).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:17

Amable schreef:
Ik ben me aan het orienteren om kippen en/of konijnen te gaan houden, liefst samen. Ik vroeg me af of er mensen hier ervaring hebben met die combinatie. Ik lees op internet dat het kan wanneer ze voldoende ruimte hebben, maar nergens staat dit gespecificeerd, iemand die daar iets over kan zeggen? Ik wilde een ren maken die zo'n 5 bij 3 is ongeveer. En dan 2 konijnen en 2 of 3 kipjes (kan je kippen beter even of oneven aantallen houden?)

Bij het zoeken naar rustige, handtamme rassen kwam ik de Sussex tegen, mensen die ervaring met dit ras hebben? Vind vooral de rood-porselein kleurslag erg mooi :)

En welke planten zou je eventueel in de ren kunnen planten? Of is het beter om ze enkel op een stuk gras te laten lopen?

Minimale aantal kippen is 3, daarboven maakt even of oneven aantal niet uit. Als je ren overdekt is, kan je er zand in doen of het aarde laten (wel gaas ingraven + 50-60cm rondom de ren tegen ondergraven door roofdieren). Heeft je ren geen waterdicht dak, dan is betegelen aan te raden ivm niet schoon te krijgen modder/mest mix incl. stank en plaaginsecten bij beetje zon. Zorg voor een ren die je kan afdekken met een zeil oid mocht er weer een ophokplicht komen, want anders heb je enkel een nachthok en dat is geen doen. Gras, planten, etc. die ook maar in de buurt van eetbaar zijn gaan op. Ren wordt vrijwel gegarandeerd zwarte aarde na een tijdje. Paar stronken en grillige takken om op te zitten geven ook wat te doen en leven lang genoeg om er plezier van te hebben. Haal een handzeisje/sikkel bij tuincentrum en je hebt zo vers lang gras, etc. voor ze om mee bezig te zijn als ze niet los kunnen. En ook met loslopen zorg voor kalk en maagkiezel, niet alles scharreld even goed en niet alle plekken hebben genoeg beschikbaar hiervan.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:22

Ik zou ze niet samen houden. Dit ivm hygiene, ziekten, verschillende voeding van beide dieren en evt ongelukken.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:50

Nooit lang vers gras zo aan kippen geven. Krijgen ze verstoppingen van.