Konijn in een loss ren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

soeraya

Konijn in een loss ren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 08:36

Goedemorgen allemaal!

Ik vroeg me af of er mensen hier ervaring hebben met het volgende. Wij hebben een losse ren vast gemaakt aan het hok - deze zit met tyrips vast aan het hok dus kan echt niet loskomen. Nu laat ik ze er niet graag in als ik weg ga omdat de ren open is van boven en ik bang ben dat er een kat inspringt bijvoorbeeld. Nu weet ik dat er van die netten zijn die je er overheen kan doen - zouden jullie als er een net overheen zit ze met een veilig gevoel in de ren achterlaten? Of is er iemand met een beter idee zodat ze lekker in de ren kunnen zitten als ik gewoon ga werken bijvoorbeeld :-)?

Ik hoop dat jullie ideetjes hebben!!

DarkoFoitzik

Re: Konijn in een loss ren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:39

onze konijenen lopen de heledag los in de ren. we hebben er kippengaas overheen gespannen. hierdoor komt er niks in en zij komen er niet uit. kippengaas is makkelijk op te spannen, op maat te knippen en te bevestigen. zorg er wel voor dat hij niet kan graven of in iedergeval niet onder de ren door naar buiten kan graven.

succes

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:40

Ik zou daarmee oppassen als ik heel eerlijk ben !
Een kat die zal zich echt niet laten tegenhouden door een stuk dun gaas dat over een ren gespannen zit.
Pas ook op dat het konijn zich niet uit kan graven onder de ren door :+

Heb zelf jaren konijnen gehad, en mijn vrouwtje is een keer met haar 6 kleintjes onder de ren doorgekomen en toen hebben ze de tuin van de buren overhoop gehaald :')

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:40

Een kat zal denk ik met het gemiddelde konijn niet heel veel doen. Tenzij het een jonkie of dwerg is oid. Waar je wel even op moet letten is dat het konijn niet verdwijnt na wat graven :D

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:42

Taucha schreef:
Een kat zal denk ik met het gemiddelde konijn niet heel veel doen. Tenzij het een jonkie of dwerg is oid. Waar je wel even op moet letten is dat het konijn niet verdwijnt na wat graven :D

Als je geluk hebt niet :+
De katten hier in de buurt zitten al te loeren als mevrouw konijn in haar hok zit :9

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:43

OutOfTheWood schreef:
Ik zou daarmee oppassen als ik heel eerlijk ben !
Een kat die zal zich echt niet laten tegenhouden door een stuk dun gaas dat over een ren gespannen zit.
Pas ook op dat het konijn zich niet uit kan graven onder de ren door :+

Heb zelf jaren konijnen gehad, en mijn vrouwtje is een keer met haar 6 kleintjes onder de ren doorgekomen en toen hebben ze de tuin van de buren overhoop gehaald :')

naja dun gaas. het is natuurlijk wel metal. kitten zijn er in al die jaren niet doorheen gekomen. het houdt zelfs marters en wezels tegen :Y)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:48

Mijn konijnen lopen los in de tuin. Onze eigen kat is bang voor de konijnen. Er kunnen ook andere katten in de tuin komen, maar die zitten er eigenlijk nooit. Ik doe ze als ik van huis ga wel in hun hok, tenzij ik met 10 min. weer terug ben. Ze zijn echt zo handig met ontsnappen, en dan spitten ze de hele tuin om...

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:51

Mijn konijnen lopen gewoon los op een stuk van 50m2 meter. Zijn wel grote konijnen, nog nooit iets gebeurd.
Vorig jaar had ik baby konijntjes (ongelukje) en toen heb ik wel tijdelijk een stuk afgezet met gaas erboven. In die tijd heb ik ook wel 5 of 6 verschillende katten uit mijn tuin moeten jagen.
Zodra de kleintjes weg waren, waren de katten ook terug weg :).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:55

Katten ben ik ook nooit bang voor geweest. Een gezond konijn jaagt een kat met gemak weg. Maar zo lang een konijn niet rent zien de meeste katten er sowieso geen prooi in.
Ik zou eerder bang zijn voor marters en roofvogels, of dat het konijn onder de ren door graaft. Als je de ren van boven en onder dicht maakt met gaas dan zou ik me nergens meer zorgen over maken, dan kunnen ze er gerust in blijven :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 08:58

Wij hebben ook een losse ren met tyrips. Wij hebben er wel netten overheen en dat werkt prima, daar kan een kat echt niet bij

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:23

Wij hadden de ren eerst gewoon open. Daar zaten ze gewoon altijd in, was geen probleem. Toen we zelf een kat kregen heb ik er eerst een net overheen gehad maar daar ging de kat gewoon doorheen :P Nu heb ik een andere ren en is de bovenkant dicht met gaas panelen. Onze kat pakte de konijnen niet dus daar zou ik me ook niet heel druk over maken maar ik vond het wat sneu dat hij ze steeds in de stress had omdat hij ze wel erg gezellig vond.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:33

Ik had een ren met kippengaas aan de onderkant, zodat ze er niet uit konden graven en een los deksel met kippengaas aan de bovenkant. Paar stenen op de hoeken, ging altijd goed.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:37

Ik heb een grote ren met net erover waar ze altijd in kunnen, het was eerst bedoeld om roofvogels/roofdieren eruit te houden. Maar inmiddels meer om de konijnen erin te houden (ze klimmen er anders uit). Gewoon doen zeg ik, je maakt je nijnen er erg blij mee als ze altijd kunnen bewegen en rommelen in hun ren! Wel goed ondergraven anders ontsnappen ze ook zo.
En je net goed vastmaken aan het hekwerk, bij mij zit het ong. om de 10 cm vast met een ty-wrap. (ik heb een net gebruikt wat eigenlijk voor het overspannen van vijvers is - netten zijn duur!)

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:38

ze springen er inderdaad makkelijk uit. ze springen makkelijk een muurtje van 1.6 meter op laat staan over een kleine ren.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:42

Is het zo'n ren met deurtjes? Deze:
Afbeelding

Daar zou ik ze niet in achter durven laten, die deurtjes zijn heel makkelijk open te maken (mijn konijnen konden dat zelf) en dat zal voor katten ook wel gelden. Een van mijn konijnen trok zelfs zelf die hekjes uit de grond. Ik zou liever een vaste ren maken van hout met kippengaas, dat is een stuk steviger. In zo'n ren durf ik ze niet achter te laten.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:45

Door dat flexibele kippengaas heeft hier een vos doorheen geknaagd en weg konijn :(. Ik zou het dus alleen doen als je ren van stevig kleinmazig (vierkant) gaas is, helemaal rondom dus ook de boven en onderkant.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:50

Hier zitten de konijnen en cavia's in een open ren dag en nacht. Nog geen problemen gehad met katten.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:56

Wij hebben er zeker een net overheen.
Rond het einde van mijn konijnen topic zie je foto's.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:08

Voor katten hoef je doorgaans niet bang te zijn, katten zijn vaak zelfs bang voor konijnen (zoek maar eens op youtube filmpjes van katten en konijnen)

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 12:26

Bedankt voor de vele reacties!

De ren staat op stenen dus uitgraven gaat hem niet worden ;-)!
Verder is het inderdaad een ren met deurtjes maar ook de deurtjes zijn dicht gemaakt met tyrips want die deden ze ook open inderdaad. Ik voel me niet prettig hem in de ren te laten als de bovenkant open is met de katten iig.

Verder hebben we hier geen vossen of martens of iets dergelijks.
Evt een roofvogel of kat is het enige gevaar! Het zijn dwergjes trouwens geen gewone konijnen.

Zou jullie voorkeur gaan naar kippengaas in dat geval?

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 17:51

Ik heb ook een ren aan m'n hok waar hij dag en nacht in kan. Ook heb ik hem vaak los lopen in de tuin, ook als ik niet thuis ben. Al moet ik zeggen dat ik nog nooit een kat in onze tuin heb gezien :)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:51

Ik heb een aanhangernet over mijn ren.
Juist vanwege de katten die vertrouw ik hier niet komen vaak buurten.
Maar gaat dus prima ren staat al maandje of 2,3.
Afbeelding